קאמבק אחרי קאמבק: הכירו את מונדיאל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ליצרנית מאיטליה יש עבר מפואר בגרנד פרי, אך ההווה שלה צנוע בהרבה. כיום היא מייצרת אופנועים קטני נפח

רוב הסיכויים שכשיגידו לכם ״מונדיאל״, תחשבו על כדור אחד ועל כל השחקנים האגדיים שראיתם במהלך השנים. אך אם אתם חובבי גרנד פרי ומעולים בטריוויה, ייתכן שאתם חושבים דווקא על החברה האיטלקית מונדיאל (F.B Mondial), שניצחה בקטגוריות הקטנות בתחילת דרכה של אליפות העולם. החברה אמנם הפסיקה לפעול בסוף שנות השבעים, אך חזרה לאחרונה לחיים, וכעת היא מייצרת אופנועים קטני נפח.

החברה הוקמה בשנת 1929 על ידי האחים בוסלי – Fratelli Boselli באיטלקית – ומכאן האותיות F.B בשמה. היא החלה בייצור אופנועים בבולוניה, אך מלחמת העולם השנייה גרמה לה להפסיק את פעילותה, שחודשה רק ב-1948. עם חזרתה לייצור הפכה מונדיאל ליצרנית אופנועי בוטיק קטני נפח עם הצלחה לא מבולטת בעולם המרוצים.

 החברה ניצחה את אליפות הגרנד פרי שלוש שנים ברציפות בין 1949 ו-1951, הן באליפות היצרנים הן באליפות הרוכבים. בשנת 1957 ניצחה את אליפות הרוכבים והיצרנים בקטגוריות 125 ו-250 סמ"ק, אך בדיעבד הסתבר כי זאת הייתה שירת הברבור שלה. היא החלה לדעוך בשנים שלאחר מכן, עד לסגירתה בסוף שנות ה-70.

בסוף שנות ה-90 נעשה ניסיון ראשון להחיות מחדש את המותג האיטלקי עם סופרבייק אקסקלוסיבי שהונע על ידי מנוע הונדה VTR-1000 SP-1. ניסיון זה לא צלח, והפייגה 1000 (Piega 1000) הפך בעיקר לכלי אספנים. הניסיון הוכרז ככישלון סופית בשנת 2004.

HPS 125 Hipster. מיוצר בסין

תחייתה המחודשת של מונדיאל החלה בשנת 2014 תחת הרוזן פיירלואיג'י בוסלי, צאצא למשפחת בוסלי, שחבר לחברת פלפי (Pelpi) להחייאת המותג. עם חזרתה לשוק הציגה החברה דגם סקרמבלר בנפח 125 סמ"ק העונה לשם HPS 125 Hipster. הוא מיוצר באותו מפעל בסין המייצר עבור קונצרן פיאג'ו, כשגם המנועים של אופנועי החברה מצוידים במנועים של פיאג'ו.

אל תתנו לארץ הייצור לבלבל אתכם, שכן לא מדובר בכלי זול. לצורך העניין, באנגליה מחירו זהה לזה של אפריליה טואונו. המנוע, צילינדר בודד מקורר נוזל, מפיק 13.5 כ"ס ב-9,750 סל"ד וצריך להניע 130 ק"ג סך הכול. מלפנים יש מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ ודיסק בקוטר 280 מ"מ משודך לקליפר עם ארבע בוכנות. העיצוב לטעמנו קולע למטרה, וקשה להבחין שמדובר בכלי בנפח 125 סמ"ק.

מאז הצגתה הציגה החברה גם את ה-HPS300, המצויד במנוע בנפח 249 סמ"ק המספק כ-25 כ"ס ושוקל 5 ק"ג יותר מדגם ה-125 סמ"ק. בנוסף, מציעה החברה גם את דגם SMX בנפח 125 סמ"ק המגיע בשתי גרסאות: דו-שימושי בשם אנדורו ודגם סופרמוטו בשם מוטארד. על פי אנשי החברה, עד לשנת 2023 היא תציג שלושה דגמים חדשים בנפחים שונים.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד