בדרך לנמל: ולוסט KSS משנת 1947

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ולוסט KSS היה אחד האופנועים המהירים ביותר שיצאו מבריטניה בשנות ה-20'. עכשיו יש לכם הזדמנות לשים את היד על אופנוע שכזה שזכה לשיפוץ מלא

בריטניה הייתה מהמובילות בתעשיית האופנועים בראשית המאה ה-20, עם עשרות מפעלים וחברות שיצרו אופנועים חדשניים שניצחו מרוצים ושברו שיאי מהירות. בשנות ה-60' קרסה תעשיית האופנועים הבריטית  אשר כיום כמעט לא נשאר ממנה זכר למעט טריומף. בעקבות כך, האופנועים הקלאסיים מבריטניה הפכו לפריטי אספנות נחשקים שמחירים עולה משנה לשנה ומגיע לרמות יוצאות דופן, כמו למשל הוינסנט שנמכר לא מכבר במחיר של קרוב למיליון דולר.

מי שלא יכול להרשות לעצמו אופנועים מהזן של אותו וינסנט אבל עדין רוצה אופנוע בריטי קלאסי, מוזמן לתת הצצה על האופנוע הבא: מדובר ולוסט KSS משנת 1947. אם לא שמעתם על ולוסט (Velocette) הינה שיעור היסטוריה קצר. ולוסט נוסדה בשנת 1904 בעיר ברמינגהאם על ידי אנגלי ממוצא גרמני בשם ג'ון גודמן שהחל את דרכו, כמה לא מפתיע, כיצרן אופניים. בתחילה יצרה החברה אופנועים שהונעו על ידי מנועים של חברת FN  הבלגית ולאחר מכן יצרה מנועים דו-פעימתיים משלה, אך הפריצה הגדולה הגיעה לאחר מלחמת העולם הראשונה.

בשנות ה-20' נחשבה ולוסט כאחת החברות החדשניות בתעשיית האופנועים בבריטניה, כאשר בראשית אותו עשור הציגה את דגם ה-K שהתאפיין במנוע בעל גל זיזים עליון שהונע על ידי גל הינע – טכנולוגיה יוצאת דופן לתקופה. בתחילה נועד ה-K למסלול המרוצים וכיכב בעיקר ב-TT של האי מאן, אך באמצע העשור החליטו בולוסט לנצל את ההצלחה וההילה של מנוע גל הזיזים העליון גם לאופנועים שנמכרו לקהל הרחב. בשנת 1925 יצאה סדרה K הסדרתית כשהיא כוללת מספר דגמים כשהעיקרים בהם הם: KN הסטנדרטי, KSS הספורטיבי (סופר ספורט), KST התיורי (ספורט טורינג). בשנת 1928 הוציאה ולוסט את גרסת המרוצים למכירה גם כדגם כביש סדרתי תחת השם KTT.

השימוש בטכנולוגיה המתקדמת של גל הזיזים העילי אפשרה לולוסט לחלץ 25 כ"ס נאים מהמנוע שנפחו 348 סמ"ק. ההספק הגבוה יחסית, יחד עם משקל קל של 120 ק"ג ותיבת הילוכים בעלת ארבעה יחסי העברה הפכו את ה-KSS לאחד האופנועים הזריזים של התקופה, כשהוא רשם מהירות מרבית של 128 קמ"ש. דגם ה-KTT כבר הגיע למהירות מרבית של 145 קמ"ש. להזכירכם, בדגם סדרתי בסוף שנות ה-20'.

ולוסט המשיכה לרשום הצלחות במרוצי האי מאן, ה-KSS עשה חייל במכירות, אבל הזמן עשה את שלו וה-KSS נזקק לשדרוגים, לכן בשנת 1936 הציגה ולוסט את ה-KSS MK II. השינויים העיקרים כללו את השלדה הספורטיבית שהגיעה מה-KTT ומנוע חדש עם ראש אלומיניום. מלחמת העולם השניה טלטלה את אירופה, אך ולוסט הצליחה לשרוד וחזרה לייצור אופנועים אזרחיים אחרי המלחמה. ולוסט KSS המשיך להיות מיוצר עד שנת 1948, אז כבר נחשב למיושן ונאלץ להתמודד מול הדגמים החדשים של טריומף מה שחרץ את גורלו.

זה לא מה שעצר את ולוסט, שהמשיכה לייצר אופנועים ספורטיביים ומהירים בשנות ה-50' ובראשם הונום (Venom) המרשים שהגיע למהירות של 160 קמ"ש. אלא שכמו כל תעשיית האופנועים הבריטית נקלעה ולוסט למשבר בשנות ה-60', כשגם ייצור קטנוע ייחודי בשם וייסרוי (Viceroy) לא החזירו את החברה למסלול ההצלחה. לבסוף ולוסט סגרה את שעריה בראשית שנת 1971 והפכה להיות עוד דף בספר ההיסטוריה.

ה-KSS המוצע למכירה ומוצג לפניכם נבנה בשנת 1947, בשלהי חיו של הדגם. האופנוע עבר שיפוץ ושיחזור שלם כשהוא נאמן למקור, ואכן ניתן לראות התמונות את הירידה לפרטים בשחזור שהביאו אתה אופנוע למצב כמעט מוזיאוני. המוכר מציין כי מספרי השלדה והמנוע תואמים ואושרו רשמית על ידי מנהל הארכיון של מועדון אופנועי ולוסט, מה שרק מוסיף למקוריות ולנדירות של האופנוע. אם זה לא מספיק, אחד מבעליו הקודמים היה ריצ'רד רנסטורם, דמות ידוע בקרב חובבי האופנועים הקלאסיים שכתב כמה וכמה ספרים בתחום.

המוכר דורש עבור האופנוע סכום של 22 אלף דולר. לא מעט כסף, אבל סכום סביר בהחלט בהתחשב בגיל האופנוע ובמצבו. לא מכבר נמכר אופנוע דומה משנת 1948 על ידי בית המכירות בונהמס לאס וגאס במחיר של 23 אלף דולר. תהיו בטוחים שעם הזמן מחירו של הולוסט הזה רק יעלה.

וככה נשמע ולוסט KSS MK II

כתבות נוספות


ירושה משפחתית בדרך לנמל: ב.מ.וו K75C


פטיש קל בדרך לנמל: הארלי דייוידסון האמר 1955


רפליקה מתקופה אחרת בדרך לנמל: סוזוקי RG500 גאמה


סטטוס חדש בדרך לנמל: סוזוקי GV1400 קאבלקייד


אופנוע במיליון בדרך לנמל: MV אגוסטה 4C6


כישלון עם מורשת בדרך לנמל: MV אגוסטה 750 אמריקה

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד