כישלון עם מורשת בדרך לנמל: MV אגוסטה 750 אמריקה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
750 אמריקה אמור היה להציל מפשיטת רגל, אך הפך לכישלון מהדהד. דווקא בגלל זה הוא אופנוע נדיר במיוחד

ברחבי הרשת יש שפע של אופנועים קלאסיים, מי יותר ומי פחות, במגוון תצורות וסגנונות אשר מתאימים למגוון רחב של רוכבים ואספנים. מבין השפע העצום הזה צד את העיניים מדי פעם אופנוע נדיר באמת, עם רקע היסטורי מעניין וכבונוס גם שיוך ומורשת יוצאי דופן. אופנוע שכזה הוא MV אגוסטה 750 אמריקה, המוצע כעת למכירה כשמוצמד לו תג מחיר אסטרונומי של 93 אלף דולר (כ-325 אלף ש"ח ללא מיסים).

MV אגוסטה האיטלקית היא אחת מיצרניות האופנועים האקזוטיות והנחשקות ביותר, פועל יוצא של מאות ניצחונות ועשרות אליפויות עולם במרוצי הגרנד פרי, כמו גם של אופנועים מתקדמים טכנולוגיות לקהל הרחב. ה-750 אמריקה, עם זאת, שייך דווקא לתקופה הפחות זוהרת של MV, בה נאבקה החברה על חייה ושושלת ההצלחות שלה על המסלול נקטעה.

בשנת 1971 הלך לעולמו דומינקו אגוסטה, בנו של מייסד החברה הרוזן ג'יובאני אגוסטה. לאחר מותו נכנסה החברה לקשיים פיננסים וקופתה החלה להידלדל, ולכן אנשיה החלו לנסות לפרוץ לשווקים חדשים. השוק האמריקאי הגדול קרץ להם במיוחד, ולכן הם חליטו להעמיק את חדירתם אליו, וכך נולד לו ה-750 אמריקה.

הבסיס לאמריקה היה ה-MV  אגוסטה 750 ספורט, שהיה הדגם העיקרי של החברה בראשית שנות ה-70. כמו ב-750 ספורט, המנוע היה בעל ארבעה צילינדרים בשורה, מקורר אוויר ועם שני זיזים ושני שסתומים לצילינדר – אך קדח הבוכנה הוגדל ובעקבותיו צמח נפח המנוע ל-788 סמ"ק.

כך, ההספק המרבי צמח מ-68 כ״ס ל-75 כ"ס והביא את האופנוע למהירות מרבית של 210 קמ"ש, מה שהפך אותו לאחד האופנועים המהירים ביותר בתקופה לצד דגמי ה-Z של קוואסאקי. הבדלים נוספים היו צמד בלמי דיסק קדמיים מודרניים שהחליפו את בלם התוף, מערכת פליטה שונה ומשקל עצמי שהיה נמוך ב-10 ק"ג.

MV החלה לשווק את ה-750 אמריקה בשנת 1975, ואנשיה קיוו למכור כ-4,000 יחידות בשנה. המציאות הייתה שונה לחלוטין מהתוכניות, ועל פי הערכות נבנו בסופו של דבר רק כ-540 אופנועים, כשלחופי ארצות הברית הגיעו רק כ-200 והיתר נמכרו במדינות אחרות. הסיבות לכישלון היו מרובות: תג המחיר של האופנוע עמד כל 6,000 דולר, 50% יותר ממיטב התוצרת האירופאית של התקופה; פריסת סיכונים מועטה; וכושר ייצור מוגבל עקב בעיות תזרימיות.  עם זאת, ה-750 אמריקה תרם לחברה בהמשך – כשהיווה בסיס לדגמי ה-800 שהגיעו בשנים שלאחר מכן והיו שירת הברבור של החברה עד שנסגרה ב-1980.

עם היסטוריה שכזאת, MV אגוסטה 750 אמריקה הוא אכן אופנוע יוצא דופן בנדירותו, והאקזמפלר המוצע למכירה עוד יותר מכך. הוא משנת היצור האחרונה (1976), מצויד בפרינג מקורי בצבעי האדום-כסף של MV שהיה תוספת תוספת בתשלום, ועל מד האוץ שלו רשומים 6,000 ק"מ בלבד.

האופנוע נשמר במצב מקורי, אך זכה למאיידים בקוטר 32 מ"מ מקום 26 מ"מ במקור ומערכת פליטה ספורטיבית. המאיידים ומערכת הפליטה המקוריים נשמרו ויסופקו לרוכש יחד עם חלפים נוספים ומדריך המשתמש המקורי. ואם זה לא משכנע אתם להוציא את האשראי – דעו לכם שהסוכנות בברוקלין שמחזיקה באופנוע כללה במחירו גם את עלות המשלוח.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד