הוסקוורנה נורדן 901 במבחן דרכים

Norden 901
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אחרי התרשמות ראשונית בהשקה המקומית, הוסקוורנה נורדן 901 הטוען לכתר בקטגוריית האדוונצ'רים הקרביים מתייצב למבחן דרכים מלא. האם הציפיה הייתה מוצדקת?

להוסקוורנה נדרשנו שנתיים כדי להפוך את נורדן 901 מקונספט, אשר הוצג בתערוכת מילאנו 2019, לדגם סדרתי. חודשים ספורים לאחר שערך את הבכורה, גם היא בתערכות מילאנו, בתייצב הוסקוונה נורדן 901 בישראל ואף פגשנו אותו להתרשמות ראשונית במסגרת ההשקה המקומית. רכיבה בהשקה מקומית זה נחמד, אבל אין תחליף למבחן מלא ומקיף, בפרט שמדובר באחד מהאופנועים המעניינים שהגיעו אלינו השנה באחת מהקטגוריות החמות ביותר בשוק האופנועים.

עוד ב-TheDoo
מבחן השוואתי: ב.מ.וו F850GS מול טריומף טייגר 900
רכיבה ראשונה: אפריליה טוארג 660
רכיבה ראשונה: CF מוטו 800MT

נעים להכיר, נורדן 901
נורדן 901 מבוסס על ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, ומבחינה עיצובית הוא נותר קרוב מאד לאופנוע הקונספט שהוסקוורנה הציגה בתערוכת מילאנו 2019, ממש ערב הקורונה. העיצוב שלו בולט ומיוחד וכולל מוטיבים כמו פנס ראשי עגול בסגנון רטרו, ומיכל דלק מרשים שגולש מטה משני צידי המנוע.

כדי לקנות את נורדן 901 בישראל צריך להכין צ'ק על סך 105,000 שקלים, וזה מציב אותו די קרוב לרוב מתחריו בקטגוריה מבחינת המחיר. אחיו, ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R, עולה בדיוק כמוהו. ב.מ.וו  F850GS עולה 110,000 שקלים, עבור דוקאטי דזרט X החדש תיאלצו להיפרד מ-120,000 שקלים, הונדה אפריקה טווין מתחיל ב-124,000 שקלים וזה גם מחירו של טריומף טייגר 900.

את נורדן מניע מנוע טווין-מקביל בנפח 889 סמ"ק שמניע גם את ק.ט.מ 890, וזה גם הלב המגניב שלו: מנוע שמעביר חוויה נעימה ואופיינית שמזכירה וי טווין, עם תגובתיות נמרצת כבר מסל"ד נמוך וגמישות שמאפשרת טווח פעולה רחב בכל הילוך. חבל רק שהמנוע רועד ורועש, ולזכותו עומדת שמחה לעליה בסל"ד והורדה מסעירה של כוח לגלגל, כזאת שמזמינה דריפטים והנפות גלגל ללא מאמץ.

הטווין מפיק 105 כוחות סוס ב-8,000 סל"ד ומומנט מרבי מרשים של 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד. נתונים כאלה מספיקים בהחלט כדי להזיז בזריזות ובעוצמה את 217 הקילוגרמים שלו, והשידוך בין המנוע לתיבת הילוכים טובה (שמאובזרת עם מצמד מחליק וקוויק-שיפטר שימושי להעלאת והורדת הילוכים) מאפשרת דחף לינארי לתאוצות נוחות ויעילות. צריך לשים לב שפעולת הקוויק-שיפטר לא מבריקה. שימוש במצמד בעת רכיבה טכנית התגלה כיעיל יותר לרכיבה חלקה.

התנהגות כביש
נורדן הוא אופנוע חסון וגבוה עם מהלך מתלים נדיב של 220 מילימטר מלפנים ו-215 מילימטר מאחור. מרכז הכובד שלו נמוך בזכות חלקיו התחתונים של מיכל הדלק אשר משתפלים כלפי מטה, וכך מתקבלת יציבות כיוונית טובה ברכיבה עירונית איטית, שם הוא מגהץ בקלות בורות ופסי האטה. הבולמים מתפקדים מצוין ונוסכים ביטחון ברכיבה מהירה גם על כבישים מפותלים.

הצמיגים המקוריים של נורדן הם פירלי סקורפיון ראלי STR שמספקים אחיזה מצוינת והתנהגות כביש טובה. לעומת זאת, אופנוע המבחן הגיע עם צמיגי קונטיננטל TKC 80 Twinduro קרביים שמתאימים לרכיבת שטח אבל פחות מרשימים בכל הקשור להתנהגות הכביש שלהם. התוצאה השלילית היא רעידות מודגשות ותחושה פחות בטוחה בעת הטיות חריפות.

בשטח, לעומת זאת, נורדן 901 מרגיש לגמרי בבית ומאפשר רכיבת אדוונצ'ר קשוחה. שבילים מכל הסוגים, דרכי מדבר, חולות עמוקים – את כולם הוא אוכל בלי מלח ורק מבקש לצאת ולתפור את הדרך. האופנוע הזה נוח לרכיבה בעמידה וגם למעבר מישיבה לעמידה, והמתלים שלו מתפקדים היטב ומסייעים לשמירה על הקו הנבחר. מידות הגלגלים – 18 אינטש מאחור ו-21 אינטש מלפנים, בשילוב חישוקי שפיצים – יוצרים היגוי איטי יחסית ברכיבת כביש. מצד שני זה תורם ליכולת "יישור שטח" ברמה הכי גבוהה שאדוונצ'ר מסוגל להציע. חבילת הבולמים-בלמים-מנוע משתלבת היטב עם תנוחת רכיבה זקופה, והאופנוע מבצע את דרישות הרוכב באופן אינטואיטיבי וקל.

נוחות ושימושיות
נורדן 901 הוא אופנוע גבוה גם כאשר המושב שלו נמצא במצב הנמוך מבין שניים אפשריים. רוכבים בגובה ממוצע יוכלו לצפות קדימה מעל כלי הרכב שעל הכביש אבל על האספלט הם יוכלו לדרוך רק עם קצה כף רגל אחת.

האלקטרוניקה כוללת שלושה מצבי רכיבה (כביש, שטח וגשם), ABS שפועל גם במהלך הטיה (ניתן לניתוק מהגלגל האחורי), ויש בקרת שיוט ובקרת אחיזה. תפעול המערכות קל ופשוט אך צריך לשים לב שאי אפשר להשתמש בבקרת השיוט כאשר בקרת האחיזה כבויה. תמוה שהעברת מצב הרכיבה ל"שטח" לא מבצעת התאמה אוטומטית למערכת ה-ABS ומנתקת אותה. לצורך זה נדרשת פעולה ידנית נוספת, והיא מתאפסת בכל כיבוי סוויטש. עם זאת, במצב "שטח" בקרת האחיזה פחות שמרנית ומאפשרת הנפות גלגל והחלקות זנב גם בלי לכבות את בקרת האחיזה.

מיגון הרוח מספק הגנה טובה עד למהירות של 130 קמ"ש, ובמהירויות גבוהות יותר הרעש הופך מטריד ומדגיש את הצורך באפשרויות כיוונון של המשקף. המושב, גם לרוכב וגם למורכב, רחבים ונוחים לרכיבה ממושכת.

שורה תחתונה
הוסקוורנה יצרה רחש יח"צני אדיר סביב נורדן 901 אבל כעת, אחרי שהאבק שקע וחיינו עם האופנוע ברכיבה על תוואי השטח שמוכרים לנו, גילינו גם את הסדקים והפגמים, למשל את מיגון הרוח הפחות מרשים ואת ה'קוויק-שיפטר' הבינוני. האופנוע הזה מיוחד בכך שהוא מציע מגוון רחב של אפשרויות שימוש שבכולן הוא מתפקד היטב – החל ברכיבת כביש וכלה ב"הארד-אדוונצ'ר". החל ברכיבה מנהלתית רגועה מכאן לשם וכלה באטרף שמתקבל אם מעניקים דרור ליד ימין.  מעניין יהיה לגלות בשנים הבאות לאן הדגם הזה יתפתח ביחס לאחיו התאום והכתום, ולנוכח האבולוציה ששני המותגים עברו בשנים האחרונות.

תגובה אחת

  1. דוקאטי דזרט X במבחן דרכים | TheDoo

    […] ב-TheDoo הוסקוורנה נורדן 901 במבחן דרכים מבחן השוואתי: ב.מ.וו F850GS מול טריומף טייגר 900 רכיבה […]

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד