ק.ט.מ דיוק 790 במבחן דרכים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ק.ט.מ נכנסת לנישה החמה של אופנועי העירום בנפח בינוני עם דיוק 790. עם מנוע טווין מקבילי חדש, עיצוב רדיקלי ושפע של אלקטרוניקה הוא מנסה לקרוא תיגר על רבי המכר מיפן

לפני מספר חודשים השיקה ק.ט.מ בישראל את הדיוק 790 החדש, זאת אחרי שנחשף לפני כמעט שנה בתערוכת מילאנו. זהו האופנוע הראשון מבית ק.ט.מ המשתמש במנוע טווין מקבילי, שעתיד להיות בסיס למשפחה גדולה של דגמים, בהם האדוונצ'ר 790 שאוטוטו ייחשף בתערוכת מילאנו הקרובה.

עם הדיוק 790 נכנסת ק.ט.מ לתחרות בקטגוריית אופנועי הנייקד הבינוניים, נישה שבשנים האחרונות הופכת ליותר ויותר פופולארית ותוססת, אפילו בישראל בה במשך שנים אופנועי עירום לא התחבבו על הקהל המקומי. על הכוונת של הדיוק החדש עומדים בעיקר דגמי ה-MT הפופולאריים של ימאהה, קאוואסאקי Z900 וגם במידה רבה המונסטר 821 של דוקאטי – מה שאומר שק.ט.מ היו צריכים לקחת ברצינות את העניין וממש לא להסתפק באופנוע תקציב.

מצד שני, צריך הדיוק החדש להתברג בין דגמי הדיוק קטני הנפח הפופולאריים בקרב מוגבלי הרשיון  לבין הדיוק 1290 הבכיר, ובל נשכח כי ישנה את מורשת משפחת הדיוק, שנחשבה מאז היווסדה בשנות ה-90' ככזו שמשלבת בין עיצוב מגניב ואופי ספורטיבי. עכשיו רק נשאר לראות כיצד עמדו האוסטרים במשימה.

"מכוער באופן יפה"
לפני שנגיע לכישוריו של הדיוק על הכביש, אי אפשר שלא להתחיל בסעיף העיצוב. "מכוער באופן יפה" כך הגדיר את הדיוק חבר שפגשתי במהלך המבחן. הפנס הקדמי ההזוי שמזכיר ג'וק, לצד פיסולי משטחי הצד המכפים על מיכל הדלק הופכים את האופנוע לבלתי נשכח בין שלל אופנועי הנייקד בשוק, ובצבע הכתום המסורתי של ק.ט.מ אי אפשר לטעות במוצאו.

מערכת הפליטה מעוצבת שונה ומגניב לטעמי, לא עניין של מה בכך באופנועי אמצע הדרך, ומפיקה צליל אוורירי ומדליק בסל"ד נמוך. מושב האופנוע רחב ומאפשר תזוזה לאורכו, תוך חביקה נוחה עם הרגליים וזה בונוס גדול לתחושת הנוחות הכללית בזמן רכיבה ארוכה.

לוח השעונים מחליף תאורה וניגודיות בין בהיר לכהה אפילו במעבר רגעי בין שמש לצל, ובאופן כללי מאוד ברור, מלא אינפורמציה  וקריא- אהבתי. מערכת ההפעלה פשוטה וכל שינוי מתבצע בעזרת ארבעה כפתורים נגישים בצידו השמאלי של הכידון. גימור האופנוע נראה מוקפד למעט מדבקות הפלסטיקה שנראות מעט פחות איכותיות מהמקובל ומעניין לראות כיצד הן יזדקנו לאורך השנים.   

       
מתגלגלים…
העיצוב הרדיקלי של ק.ט.מ דיוק 790 מעורר תאבון, וכך גם הנתונים היבשים על הנייר הנשמעים מבטיחים: 105 כ"ס ו-8.9 קג"מ האמורים להזיז 189 ק"ג רטובים. המשמעות היא שניתן לרכוב מהר וזורם על גבי החיה הכתומה ולהרגיש טכנולוגי ומתקדם במינימום פשרות. מנוע האופנוע מושך חזק, אבל לא בלתי נשלט. העברת הכוח זורמת והכלי מייצר קצב התקדמות טוב מאוד.

עם זאת, ישנו צורך בהורדת הילוכים לעיתים לצורך האצות ביניים, מכיוון שהדיוק לא שוחה בסגנון חופשי בסל"ד הנמוך. כאן נכנסת למשוואה תיבת הילוכים רכה ומדויקת המגובה בקלאץ' מחליק ובקוויק-שיפטר, הכלי הזה קל לתפעול ומרגיש הכי קרוב לאוטומט.

ההבדל בתגובות המנוע משמעותי במעבר בין ארבעת מצבי הרכיבה (Rain, Street, Sport, Track), כשבספורט וטראק האופנוע עצבני יותר ותגובות המצערת האלקטרונית חדות בפתיחה וסגירה של הגז. ברכיבה עירונית זה מעט הציק. במצב הקיצון השני, "גשם", המנוע מסורס ותגובותיו עדינות ונעימות.

כאן מתבקש לפרט קצת יותר על מצב Track וחבילת האלקטרוניקה המרשימה איתה מגיע הדיוק. מצב "רכיבת מסלול" מוציא את "החיה" האמיתית שמחביא ק.ט.מ דיוק 790 במצבי הרכיבה האחרים, בהם הוא נותן תחושה מבוייתת למדי. המנוע במצב זה מתפקד בשיא כוחו ובתגובות מחודדות, ובמצב זה זמינות חלק מהפונקציות אותן מציע האופנוע שפחות מתאימות לרכיבה בכביש הציבורי.

הכל מתחיל בבקרת אחיזה (Traction control), שכידוע מזהה החלקה של הגלגל האחורי ומפחיתה את כוח המנוע בהתאם כדי לייצר מחדש אחיזה, ומציעה מספר דרגות של התערבות לבחירת הרוכב. אליה מצטרפת מערכת בלימת מנוע (Motor Slip Regulation) הפועלת למעשה בכיוון ההפוך, כלומר, אם בהתאם להורדת הילוכים וסגירת מצערת בלימת המנוע חזקה מדי והגלגל האחורי ננעל מאזנת המצערת האלקטרונית את המצב בכדי ליצור האטה נשלטת ובטוחה.

אל שתי מערכות אלו מצטרפת מערכת Anti-whillie, שהיא למעשה תת-פונקציה בתוך בקרת האחיזה המאפשרת לסחוט את המצערת מבלי שהגלגל הקדמי יעזוב את הקרקע . במצב רכיבה TRACK ניתן גם לכבות את האנטי-ווילי. פעולת מערכת זו מגיעה לתפקוד אופטימלי כאשר מפעילים את מערכת בקרת הזינוק  (Launch control) השומרת את האופנוע בסל"ד מושלם בשביל ליצור יציאה מוצלחת מהמקום. כל מה שהרוכב צריך לעשות הוא לשחרר את המצמד ולפתוח גז עד הסוף. הבקרה תדאג שהגלגל האחורי לא יפרפר והגלגל הקדמי לא יעלה לאוויר. שימושי בעיקר למסלול, או לחילופין אם אתם בקטע של להשוויץ ברמזורים. לכל הדעות מדובר בחבילת אלקטרוניקה מרשימה עבור אופנוע בטווח מחירים שכזה ובכלל.

המנוע הוא לא הרכיב העיקרי המצייר את אופי האופנוע הספורטיבי והתוסס. מתלי הדיוק קשיחים למדי (רק האחורי מאפשר כיוון עומס קפיץ) ומשווים לאופנוע נופך ספורטיבי על חשבון נוחות. עם זאת, הדיוק החדש קל משקל ומושבו נמוך יחסית ולכן הוא נוח מאוד לשימוש היום-יומי , גרירה לאחור מחנייה או עלייה וירידה ממדרכות.

מערכת הבלימה הרשימה בהחלט, והתגלתה במיטבה כאשר נדרשתי לפעולת חירום בזכות רמזור מפתיע, שהכריח לסחוט את הבלמים עד הקצה. מערכת ה-ABS התערבה באופן מאוד בולט ומדוד, והעניקה ביטחון ורגש רב לרוכב.

ברכיבה בכביש המהיר מהירות השיוט מבחינתי הייתה כ-130 קמ"ש אליה מגיע הדיוק בנקל. מעבר למהירות זאת, כל אחד ושרירי הצוואר שלו ומשקף קטן יכול להיות תוספת מבורכת לשיפור יכולת התיור. לאורך המבחן צרך הדיוק ליטר דלק אחד על כל 21 קילומטרים כשמיכל הדלק מכיל 14 ליטרים, מה שמאפשר טווח רכיבה נאה למדי.

טוב, ותכל'ס?
ק.ט.מ דיוק 790 החדש הוא אופנוע מוצלח מאוד. לצד המנוע החדש, תיבת ההילוכים הכוללת קוויק-שיפטר וקלאץ' מחליק הם פנינה אמיתית, שתרמו לכך שעל גבי הדיוק 790 הרגשתי רוכב טוב יותר, זורם יותר, מהיר יותר.

מדובר באופנוע מאוזן המספק ביצועים מרשימים ביחס לנפח עם התנהגות ספורטיבית מהנה, לצד נוחות יחסית לקטגוריה אליה הוא משתייך. הוא מתבלט בהופעתו המוחצנת ובשלל עזרים טכנולוגיים שמבדלים אותו ממתחריו הישירים, וגורמים לתחושה שישנה תמורה בעבור מחיר הרכישה הגבוה יחסית העומד על כ-80 אלף ש"ח – שהם כמה אלפי ש"ח יותר מימאהה MT09 וכ-13 אלף ש"ח יותר מקאוואסאקי Z900. כדי להצדיק הפרש שכזה צריך גם אופי מעבר לפרקטיקה וביצועים, ואת זה יש לדיוק בשפע.

צילומים: אופיר דואק

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד