פיאג'יו מפתחת אופנוע ארבעה-גלגלי. אבל למה?

פיאג'יו מפתחת אופנוע ארבעה-גלגלי. אבל למה?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הגדרת המונח "אופנוע" מתרחבת: פיאג'יו מחברת את הרעיון של MP3 עם העקרון של MyMoover כדי לקבל "קטנוע" ארבעה גלגלי עם יציבות משופרת. למה זה טוב, והאם אופנוע שמפסיק להיות דו-גלגלי הוא בעצם יצור אחר?

 

פיאג'יו, יצרנית ה"דו-גלגלי" האירופאית הגדולה ביותר, הגישה בשבוע שעבר באיטליה בקשה לרישום פטנט ועולה ממנה שהיא מפתחת "אופנוע ארבעה גלגלי". על אף שהרעיון עצמו לא חדש – פיאג'יו נקטה בגישה שונה ומעניינת, וככל הנראה "עממית" יותר.

פיאג'יו מפתחת אופנוע ארבעה-גלגלי. אבל למה?

המושג "אופנוע" ו"קטנוע" לעולם כבר לא יחזור לתאר אך ורק כלי דו-גלגלי. הונדה הרחיבה אותו בשנת 1982 כאשר השיקה את ג'יירו, קטנוע חד-מושבי עירוני קטן עם צמד גלגלים אחוריים, ופיאג'יו בעצמה החלה לייצר באמצע השנה שעברה יצור מאד דומה לו, בשם "My Moover". בשני המקרים מדובר בקטנועים אוטומטיים קטנים שמיועדים בעיקר לשליחויות עירוניות, והסרן האחורי שלהם מחובר אל שלדת האופנוע/קטנוע באמצעות סרן אחר אשר מותקן בינו לבין השלדה. כך מתאפשרת הטייה של השלדה בלי להטות את הסרן האחורי או את צמד הגלגלים שמאחור.

15 שנים קודם לכן, בשנת 2006, הביאה פיאג'יו לעולם קטנוע עם שני גלגלים קדמיים שמוכר לנו כ-MP3 והבשורה שלו הייתה תכנון מתלה קדמי שלקוח במידה רבה מעולם המכוניות ומאפשר לשני הגלגלים הקדמיים לנטות במקביל. היתרונות הגדולים: הכפלת שטח הגומי שבא במגע עם האספלט באופן שמגביר את האחיזה, את כושר ההיגוי ואת יכולת הבלימה של הכלי.

בשנת 2010 הציגה חברה שוויצרית בשם 'קוואדרו' קטנוע ארבעה גלגלי שנמכר בשעתו גם בישראל, והוא התגלגל על מתלה קדמי ואחורי שונים, מבחינת הגיאומטריה שלהם, מאלה של פיאג'יו. המתלה האחורי של קוואדרו מאפשר לצמד הגלגלים לנטות די בדומה לגלגלים הקדמיים.

שלוש שנים לאחר מכן השיקה פיג'ו הצרפתית כלי מאד דומה ל-MP3 בשם 'מטרופוליס', עם צמד גלגלים קדמיים. כמה דומה? בשנה שעברה פסקו במקביל בתי משפט באיטליה ובצרפת שהוא הרבה יותר מידי דומה, עד כדי כך שפיג'ו הפרה את זכויות הפטנט של פיאג'יו, והיא נדרשה לפצות אותה ב-1.5 מיליון אירו. ימאהה, לעומת זאת, השיקה בשנת 2014 את 'טריסיטי' עם צמד גלגלים קדמיים שמותקנים על מתלה בתצורה הנדסית שונה מזו של פיאג'יו, וכך היא לא הפרה את אותם פטנטים.

 

פיאג'יו מפתחת אופנוע ארבעה-גלגלי. אבל למה?

 

בקשת הפטנט החדשה של פיאג'יו נראית לרגע כמו שילוב בין MP3 לבין My Moover: על המתלה הקדמי ישנם שני גלגלים שנוטים יחד עם גוף האופנוע, ואילו המתלה האחורי, שנושא גם את המנוע והוא הרבה יותר פשוט מבחינה מבנית מזה של 'קוואדרו' – מאפשר לצמד הגלגלים האחוריים להישאר נטועים על האספלט בשעה שגוף האופנוע נוטה מעליהם בלי לשנות את הזווית שלהם ביחס לכביש.

אלא שלמעשה מדובר בייצור חדש לגמרי והרבה יותר פשוט וככל הנראה פחות יקר לייצור. באיורי הפטנט אין אמנם עודף פרטים אבל נראה שהמתלה הקדמי משמעותית יותר פשוט מזה של MP3, ואילו האחורי דומה לאלה של 'גיירו' ושל MyMoover – כלומר שזאת קונפיגורציה שמתאימה למהירויות רכיבה עירוניות יותר מאשר לחוויות רכיבה מסעירות.

פיאג'יו מפתחת אופנוע ארבעה-גלגלי. אבל למה?

 

הוספת גלגל מלפנים או מאחור משרתת כמה מטרות זהות, כמו הגברת אחיזה וכושר בלימה או את האפשרות הפשוטה להעמיד את הכלי מבלי להציב אותו על רגלית צד או רגלית מרכזית. בכל מקרה שבו מוסיפים ל"אופנוע" גלגל – קדמי או אחורי – חייבים להקפיד שהם לא יהיו מרוחקים זה מזה יותר מ-46 סנטימטרים כדי להתאים לתקנות האיחוד האירופי, ולאפשר לו להוסיף להיות מסווג כאופנוע ולא כתלת אופן ממונע או ככלי רכב ארבעה-גלגלי.

השאלות המתבקשת הן האם (ולמה) צריך בכלל דבר כזה, והאם, ומתי, פיאג'יו אכן תכניס קטנוע כזה לייצור סדרתי.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד