פיאג'ו MP3 400 HPE במבחן דרכים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
פיאג'ו ממשיכה לעדכן ולשפר את נוסחת קטנוע התלת גלגלי שהמציאה, ומגישה לנוMP3 בגרסת 400 סמ"ק חדשה ומשופרת. האם זהו כלי המתחילים האידאלי?

שורה ראשונה תחילה
הכלי שהמציא את קטגוריית התלת גלגל מציע כיום חבילה טובה ובטוחה מאי פעם לרוכבים מתחלים ומתניידים עירוניים, אבל עדין מדובר בכלי לא זול יחסית

עוד ב-TheDoo
סאן יאנג קרוזים אלפא 300 במבחן דרכים
קימקו דאון טאון 350 במבחן דרכים

מי אתה MP3 400 HPE?
פיאג'יו הנציחה את עצמה בעולם כלי הרכב בעלי כידון כמי שהמציאה את הקונספט התלת-גלגלי המודרני, עם צמד גלגלים ומתלה קדמי אשר משפרים במידה רבה את האחיזה ואת היציבות. 15 שנים לאחר מכן, אחרי שימאהה, פיג'ו ומספר יצרניות נוספות הביאו לשוק את הגרסאות שלהם לאותו רעיון, שחררו האיטלקים שדרוג נוסף לMP3 – עם מנוע מוגדל ומחוזק, ושיפורים טכנולוגיים שונים.

על אף שרוכבי דו-גלגלי ותיקים עלולים להתקשות לעכל את הרעיון גם כל-כך הרבה שנים לאחר שהוא מתגלגל בקרבנו, אני באופן אישי אהבתי את העיצוב העדכני ואת הצביעה השחורה, ולמרות חזית בומבסטית מצאתי שנעים להביט בפרופיל שלו.

הנחיית העריכה הקבועה במערכת TheDoo היא להתייחס אל כל כלי בפרספקטיבה של הקהל שאליה הוא מכוון, והנישה של כלים תלת-גלגליים פונה בראש ובראשונה אל רוכבים שמבקשים להרגיש בטוחים יותר, כמו גם אל מי שמבינים שכדי לצלוח את עומסי התנועה הבלתי נסבלים עליהם לנטוש את הקופסא המוגנת שלהם ולהצטרף לשורותינו.

נטישת המכונית לטובת כלי שפחות מכביד על התנועה ויוצר פחות זיהום אוויר מובנת היטב למחוקק האירופאי, ולכן, כדי לרכוב שם על כלים תלת-גלגליים אין צורך ברישיון מיוחד לאופנוע ודי ברישיון המכונית הרגיל בתנאי שיש לכלי רגלית בלם. עובדה זאת מגדילה את פוטנציאל המשתמשים ומעודדת את היצרניות להביא לשוק חידושים נוספים.

אצלנו, בישראל, עולה MP3 400 החדש כ-50,000 שקלים, כלומר שהוא יקר בכ-8,000 שח מימאהה 'טריסיטי' 300, ופחות יקר בכ-1000 שקלים מפיג'ו 'מטרופוליס' 400. כל אלה מתחרים כמובן באותה נישה. אגב, לא מיותר להזכיר שחטיבת האופנועים של פיג'ו (ששייכת כיום למהינדרה ההודית) הפסידה לפיאג'יו בשני משפטי זכויות יוצרים באיטליה ובצרפת, ונקבע בהם שהיא העתיקה את רעיון המתלה של MP3.

מנוע, ביצועים
את MP3 החדש מניע מנוע חד-צילינדרי חדש לגמרי בנפח 399 סמ"ק, והוא מספק 35 כוחות סוס מכובדים ב-7,000 סל"ד. שיא המומנט מתקבל כבר ב-5,500 סל"ד, והתוצאה היא שלמרות שמדובר בכלי כבד למדי – משקלו 257 קילו – הוא מושך ומאיץ יפה מעמידה. עוד יותר מרשימה התאוצה שלו בתחום השימושי שבין 50 ל-120 קמ"ש, וגם במהירות רבה יותר אפשר לרכוב עליו בנינוחות. המנוע ותיבת ההילוכים (וריאטור) עובדים "עגול וחלק", פתיחת מצערת יוצרת תאוצה לינארית מאד ובעת סגירת המצערת מתקבלת בלימת מנוע מינימלית.

פעולת המנוע חרישית ותצרוכת הדלק הממוצעת – ברכיבה עירונית, בינעירונית והררית – הניבה תוצאה מרשימה לטובה של ליטר בנזין אחד לכל 31 קילומטרים.

התנהגות
הפיאג'יו הזה הוא "חיה עירונית" משובחת בזכות מתלים קדמיים שעובדים היטב. בולם הזעזועים האחורי פועל באופן צפוי וסביר כל עוד שהדרישות ממנו ממוצעות, אבל תחת עומס של מורכב, או בעת השכבות במהירות מאד גבוהה – הוא פחות מרשים. זה חבל מפני שבתנאים כאלה גורם הבולם האחורי להפחתת הביטחון של הרוכב ומאלץ אותו להוריד קצב.

ההיגוי משדר תחושה כבדה, ודאי בשלבי ההיכרות עם הכלי ובתחילת תנועה, אבל כאשר לומדים את איכויותיו ויכולותיו הוא מתגלה כנפלא ומדויק. מערכת זאת, על אף שהיא מגושמת, מאפשרת גם לרוכבים מתחילים ולא מנוסים להשיג ביצועים נפלאים, אבל כאן חשוב להציב שלוש כוכביות או שלושה סימני קריאה. פחד, באופן כללי, עלול לשתק אבל מבחינה אבולוציונית הוא נועד להציל חיים. כך גם עם המערכת הזאת: חשוב להתאים בין הניסיון של הרוכב, ובעיקר את הכושר שלו להבין סכנות ייחודיות לרוכבים על כביש ישראלי, לבין היכולות המוספות של הכלי הזה. למשל, בתנאי אחיזה ירודים יש ל-MP יתרון אחיזה משמעותי על פני דו-גלגליים, אבל המשמעות של ניסיון ברכיבה היא להבין גם את המגבלות של כלי רכב אחרים על הכביש באותם תנאים.

מערכת הבלימה של MP3 כוללת דיסק אחורי בודד בקוטר 240 מ"מ וזוג דיסקים קדמיים (אחד על כל גלגל) בקוטר 258 מ"מ. בסך הכל, למרות תוספת המשקל, מתקבלת עוצמת בלימה חזקה יותר מאשר בקטנועים מקבילים, ואפשר להפעיל את הבלמים האלה כרגיל – באמצעות המנופים שעל הכידון, וגם אמור באמצעות רגלית בלם מצד ימין.

צריך לשים לב שתפעול הבלימה באמצעות הרגל דורש רגש ותשומת לב, כלומר שהוא מחייב תרגול, אם כי התוצאה הכוללת מצוינת. למשל, בבלימה חזקה ממהירות של כ-40 קמ"ש נדרשו לנו פחות מ-6 מטרים לעצירה מוחלטת.

במצבי חרום – שבהם התחושה של הרוכב פחות חשובה מן התוצאה של בלימה מהירה ויעילה – אפשר לעשות את מה שצריך לעשות גם בעת נהיגה במכונית: ללחוץ בכל הכח על הרגלית (ולקבל בלימה מרבית משלושת הבלמים) ולסמוך על ה-ABS שימנע את נעילת הגלגלים. במצב כזה נדרש הרוכב להמשיך לכוון את המבט אל הכיוון שממנו אפשר לחמוק מתאונה, ולהיעזר בכושר הבלימה האדיר של הכלי הזה.

נוחות ושימושיות
ל-MP3 400 יש מיגון רוח מעולה והוא כלי יציב ונוח לשימוש. יש לו "תא כפפות" ובתוכו שקע USB, מתלה לתליית שקיות או תיק גב, שפע מקום אחסון מתחת למושב (קסדה מלאה נכנסת ללא כל בעיה), ורמת הרכבה וגימור גבוהות.

גובה מושב הרוכב 79 סנטימטרים, כלומר שהוא די גבוה ונוח, אך זה גם מרחיק את הרגליים מן הקרקע ועלול להקשות על רוכבים נמוכים להזיז את הכלי במהירויות חניה ובמקומות צפופים. המשקל העצמי הרב לא מקל על המשימה הזאת.

גובה המושב מכתיב מיקום גבוה של הרוכב מעל הכידון, וזה יוצר תחושה של ישיבה מעל הקטנוע ולא "בתוכו". ההרגשה הראשונית לא נוחה אבל ככל שמתרגלים לכך מתגלה תנוחת הרכיבה כמצוינת. עם זאת, לוח השעונים נמוך מדי ונדרשת הורדת ראש משמעותית כדי לדלות ממנו מידע.

ל-MP3 יש בקרת החלקה (ASR) שאפשר לנתק, וכל עוד שהיא פעילה היא מתערבת ברכיבה באופן מורגש ואף מדגישה עד כמה מחליק סימון הכבישים בישראל. אחת התכונות החביבות שקיימות ב-MP מימים ימימה היא נעילת המתלה הקדמי: כבר במהירות איטית של גלישה לקראת עצירה אפשר לנעול את המתלה הקדמי ולייצב את הקטנוע על הגלגלים הקדמיים שלו. בדרך זאת אפשר להשאיר את הרגליים על הכלי עצמו ולא צריך להוריד אותם לאספלט כדי לתמוך בכלי. שחרור הנעילה מתבצע אוטומטית בעת פתיחת מצערת, ואפשר לבצע אותו בלחיצת כפתור. התכונה הזאת שימושית מאד כאשר יורד גשם והאספלט רטוב ומלוכלך, ובעת עמידה אפשר גם להפעיל את בלם היד. אה, כן, יש כאן בלם יד…

שורה תחתונה
פיאג'יו MP3 400 hpe הוא תלת-גלגלי מוצלח, איכותי וחסכוני. לצד החובה צריך לומר שקצת מסורבל להתנהל איתו בחניות ובמקומות צפופים, אבל בכל הקשור ליציבות ואחיזת כביש אין הרבה כלים דומים לו. הכלי הזה מספק אחיזה שיכולה למנוע כניסה למצבים מסוכנים ולתקן טעויות רכיבה, וכושר הבלימה שלו פנומנלי. כלי כזה הוא המלצה האישית שלי לרוכבים מתחילים, בתנאי כמובן שיש להם תקציב לא צנוע של 50,000 שקלים כדי לקנות אותו.

תגובה אחת

  1. ימאהה טריסיטי 125 ו-155 חוזרים בתקינת יורו 5 | TheDoo

    […] מסוג זה הם בטווחי נפח שבין 300 ל-500 סמ"ק (טריסיטי 300, פיאג'ו MP3 ופיג'ו […]

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד