עושים שוק – שוק קטן שתי יבואניות גדולות

ימאהה X-Max 400
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
לאחר שסקרנו את השוק הדו-גלגלי ממעוף הציפור אנחנו צוללים לעומק כדי לבחון את פרטי הפרטים. שתי היבואניות הגדולות תחילה

לאחר שניתחנו במבט מרחוק את השוק הדו גלגלי בישראל נתרכז בפרקים הבאים ביבואניות האופנועים אשר מייבאות ומשווקות את האופנועים והקטנועים השונים.

פרק ראשון, באופן טבעי, מברר את הסיבות לגודלן היחסי החריג של שתי השחקניות הגדולות אשר מוכרות יחד את נתח הארי של כלל הכלים הדו-גלגליים בישראל.

שניים בראש: מטרו מוטור ועופר אבניר

מזה לא מעט שנים ש'מטרו מוטור' ו'עופר אבניר' מובילות את המכירות בשוק הישראלי, וכאשר בודקים למשל את נתוני המכירות של של שנת 2008, שנת השיא שבה נמכרו כ-19,000 כלים – עמד חלקן של אלה על יותר מ-80% מכלל המכירות.

באותה שנה מסרה עופר אבניר 6,778 כלים, שהיוו 35% מסך המכירות, ואילו מטרו מסרה 9,301 כלים שהיוו 48% מכלל המכירות, כלומר שכל היבואניות האחרות יחד נאלצו להסתפק בכ-20% בלבד מן המכירות.

שליטת שתי היבואניות הגדולות לא השתנתה בהרבה במהלך השנים: בשנת 2014, שבה נמכרו 14,357 אופנועים וקטנועים, מכרו 'מטרו' ו'עופר אבניר' כ-70% מכלל הכלים בישראל – 41% מכל השוק נמצא בידי מטרו ו-29% בידי עופר אבניר. לצורך השוואה, היבואנית הבאה בטבלת המכירות באותה שנה, אלבר מוטו, עשתה "שמיניות באוויר" אבל הצליחה להשתלט רק על כ-11% מן השוק.

בסיכום השנה שעברה, 2016, עמד חלקה של מטרו מכלל המכירות על קרוב ל-46%, עם 7,836 כלים, ואילו שעופר אבניר החזיקה בכ-30% עם 5,189 כלים.

קצת היסטוריה:

כדי להבין כיצד נוצר המבנה הנוכחי של השוק הדו-גלגלי בישראל כדאי לבחון את ההיסטוריה של השוק ושל היבואניות.

הוותיקה מבין השתיים היא עופר אבניר אשר הוקמה בשנות ה-50 על ידי שלום שיינפלד ז"ל. שיינפלד ייצר בישראל אופנוע, הוא קרא לו 'צבי', ובמקביל ייבא גם אופנועי BSA שאותם הסב לכלי רכב מסחריים תלת-גלגליים.

בשנת 1966 החלה חברת עופר (עופר הוא הגור של הצבי) לייצג בישראל את חברת פיאג'ו האיטלקית, היצרנית של קטנועי 'וספה', ואלה היו בין הכלים הדו-גלגליים הנמכרים ביותר בארץ.

קצת פחות משני עשורים לאחר מכן, בשנת 1983, הוקמה חברה נפרדת, אבניר, לצורך ייבוא ושיווק האופנועים של סוזוקי – וזאת לאחר שחברת מכשירי תנועה קיבלה את זיכיון היבוא של סוזוקי והחלה לייבא את המכוניות מתוצרת זאת.

בשנת 1992 קיבלה קבוצת עופר-אבניר את זיכיון היבוא של קטנועי קימקו הטאיוואנים, וזמן לא רק לאחר מכן גם את זיכיון היבוא של חברת קיה הקוריאנית. עופר-אבניר ייבאה את כלי הרכב המסחריים של קיה, וגם את 'ספורטאז', בשותפות עם יבואנית הרכב סמל"ת (אז יבואנית קבוצת פיאט בלבד וכיום גם של מותגים נוספים), אך כעבור שנים אחדות מכרה את חלקה לשותפתה ונטשה את שוק המכוניות והמסחריות.

רכישת מותגי 'אפריליה' ו'מוטו גוצי' באיטליה, על ידי קונצרן פיאג'ו, הביא לכך שגם זיכיונות הייבוא של היצרניות האלה התגלגלו לידי עופר אבניר: בשנת 2009 החל שיווק דגמי אפריליה בישראל, וארבע שנים לאחר מכן נוסף גם מוטו גוצי לרשימת המותגים שהחברה מייבאת.

בשנת 2014 נכנסה עופר אבניר גם לשוק אופנועי השטח המקצועיים, כשהחלה לייבא את אופנועי הוסקוורנה, חברת בת של היצרנית האוסטרית KTM.

כאנקדוטה אפשר לציין ש'אפריליה', במקור חברה עצמאית, יוצגה בעבר למשך מספר שנים על-ידי 'מטרו', ואילו הוסקוורנה הייתה שייכת לב.מ.וו. ויובאה על-ידי 'קמור' שהייתה בשעתו יבואנית ב.מ.וו. לישראל.

עופר אבניר מייבאת ומשווקת במקביל גם חלק מן המוצרים של חברת בומברדייה (את אופנועי השלג אין בינתיים טעם לשווק כאן), ובהם אופנועי ים מתוצרת סי-דו וטרקטורונים ורכבי הפנאי (Side By Side) של חברת  Can Am.

במקביל מייבאת החברה גם טרקטורונים מתוצרת חברת קימקו וגם את מוצרי היצרניות הסיניות Hisun ו-CF Moto.

מטרו מוטור החלה את דרכה בשוק הישראלי בשנת 1981 כאשר ייבאה ושיווקה את האופנועים של 'דרבי' הספרדית, ומעט לאחר מכן החלה לשווק גם את הקטנועים של 'דאלים' הקוריאנית. ארבע שנים לאחר מכן החלה מטרו לייבא את קטנועי סאן יאנג הטאיוואנים, שאז עוד עוטרו עם הסמל והכיתוב של השותפה הטכנולוגית של סאן יאנג, הונדה.

מטרו פרצה את הדרך לתוצרת טאיוואן בתחום הרכב בישראל, והקטנועים האוטומטיים של סאן יאנג השתלטו במהירות על השוק תוך שהם דוחקים את הקטנועים הפחות שימושיים (ולא אוטמטיים) של וספה, וגם לא מעט מן המכירות של אופנועים "כבדים".

בשנת 1994 התחילה מטרו מוטור לשווק את אופנועי קוואסאקי היפניים, ו-6 שנים לאחר מכן רכשה את זיכיון הייבוא של אופנועי ימאהה מידי חברת כלל.

לשתי היצרניות האלה יש מגוון פעילויות רחב במקביל להיותן יצרניות אופנועים, ומטרו עסקה למשך מספר שנים בייבוא אופנועי ים, אך הצליחה הרבה יותר בתחום הטרקטורונים וכלי הרכב החקלאיים והתפעוליים של קוואסאקי.

מטרו ביטנה וביצרה את מעמדה ואת אחיזתה בשוק הישראלי בעזרת יצרנית הקטנועים הטאיוונית הגדולה ביותר (עופר אבניר החלה לייבא את המתחרה הגדולה שלה, קימקו, רק לאחר שסאן יאנג כבר התבססה בארץ), ועם שתיים מבין ארבע יצרניות האופנועים היפניות, תוך שהיא נאלצת להיפרד, לא בצער גדול מידי, מן הזיכיון של 'דאלים'.

רכישה משמעותית שביצעה מטרו השנה היא של חברת מוטוטראק מידי יבואנית הרכב סמל"ת, וכך הועברו לידיה זיכיונות הייבוא של יצרנית רכבי הפנאי (SBS) ארקטיקאט ושל יצרניות האופנועים 'בטא' ו'גאס גאס' שמתמחות באופנועי שטח.

משנת 2011 מחזיקה קרסו, יבואנית רנו, ניסאן ואינפניטי, 33% מן הבעלות במטרו מוטור ומשנת 2014 מייבאת החברה גם כלי רכב תפעוליים של המותגים MARSHELL EZGO CUSHMAN ו – Taylor Dunn.

הצלחה אוטומטית:

מטרו מוטור ועופר אבניר מחזיקות את נתחי השוק המשמעותיים שלהן בראש ובראשונה בזכות העובדה שרוב השוק הדו-גלגלי בישראל נשלט על-ידי קטנועים אוטומטיים, ובתחום הזה הוכיחו שתי היצרניות הטאיוואניות שהן מציעות יחסי עלות-תועלת גבוהים יותר מאשר היצרניות היפניות (גם כאשר אלה מייצרות באירופה או אפילו בסין) וגם ביחס ליצרניות הסיניות. 

בשנת 2014 נמכרו בישראל 4,281 קטנועי סאן יאנג ו-2877 קטנועי קימקו, ואלה היוו יחד כ-60% מסך מכירות הקטנועים בישראל וכ-50% מסך המכירות של אופנועים וקטנועים יחד (ומדובר, כאמור, בשני מותגים בלבד).

SYM Cruisym300

בקטגורית הקטנועים בנפח 125 סמ"ק שלטו סאן יאנג וקימקו בקרוב ל-70% מסך המכירות בשנים 2014-2015, וזה ירד ל-62% מסך המכירות בשנת 2016, בין השאר לנוכח התחזקותה של יאמהה.

חלק מעוצמת שתי היבואניות הגדולות נובע מכך שהן מייצגות מגוון רחב יחסית של מותגים. ימאהה, למשל, שמיובאת על-ידי מטרו, מייצרת מגוון מוצרים שמתאימים לשוק שלנו והיא מסרה בשנת 2014 1,237 כלים, מהם 989 קטנועים.

ב-2015 נמכרו 2,254 כלים של ימאהה, ו-1,743 הקטנועים שמתוכם הפכו את ימאהה למותג הקטנועים הנמכר ביותר אחרי קימקו. גם לקוואסאקי יש דריסת רגל לא מבוטלת בשוק, עם 853 כלים שנמסרו כאן בשנה שעברה.

גם לעופר אבניר יש מגוון מותגים רחב, סוזוקי (אם מתעלמים מ'רביט') הייתה יצרנית הדו-גלגליים הראשונה ששיווקה בישראל קטנוע אוטומטי, אם כי כיום היא מציעה בעיקר את 'בורגמן' ומיוצגת בפלח השוק של כלים אוטומטיים גדולים ויקרים. מותג סוזוקי מצליח להגדיל את חלקו בשוק בשנים האחרונות באופן מרשים ובשנה שעברה נמכרו כ-420 אופנועים. 

פיאג'ו, מצידה, מכסה מגוון רחב יותר של קטגוריות של דו-גלגליים אוטומטיים.רמת המכירות של וספה ופיאג'ו, נעה סביב ה-1,000 כלים – מעט יותר מכך בשנים 2014-2015 וקצת פחות בשנה שעברה.

מותגי האופנועים של קונצרן פיאג'ו עדיין לא הצליחו לבסס את מעמדם ונמכרים מהם עשרות בודדות כל שנה. מותג הוסקוורה לעומת זאת מכר בשנה שעבר כבר מעל ל-250 כלים ומיצב  את עופר אבניר כשחקנית גם בתחום אופנועי השטח המקצועיים.

הוסקוורנה TC125

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד