מי מכיר? קטנועי צזטה

צזטה 506
מה קורה כשרוכב בריטי מתאהב במותג היסטורי מצ'כיה? נולד קטנוע עם עיצוב נאמן למקור ומנוע חשמלי

קטנועי צזטה (יש להגות צו-זה-טו) נולדו בתקופה שצ'כיה עוד הייתה צ'כוסלובקיה, כחלק מחברת CZ שייצרה גם כלי נשק ואופנועים. ייצור הקטנועים אמנם הופסק בשנת 1964, אך בריטי בשם ניל סמית' התאהב במותג וכך הוא נולד מחדש, אך במקום מנוע בנזין, כעת יש מנוע חשמלי.

התאהב בחזיר:

ניל סמית' הבריטי עבר להתגורר בצ'כיה וכשהוזמן לחתונה זיהה קטנוע שלא הכיר לפני כן, אך התאהב בו מיד. כששאל מה זה, ענו לו מייד: "זה החזיר". כשרואים את הקטנוע, עם האף הבולט, אפשר להבין מאיפה הכינוי מגיע. את העיצוב אפשר לאהוב ואפשר לשנוא, אבל אי אפשר להתעלם ממנו.

צזטה 502
צזטה 502. שימו לב לפתח התדלוק מלפנים

לעיצוב הייתה גם מטרה: מיכל הדלק מוקם בחזית הקטנוע, מעל לגלגל הקדמי וכך התפנה חלל אחסון גדול מתחת למושב וגם מקום נשיאת ציוד על מיכל הדלק. מאפיין נוסף שייחד את קטנועי החברה הוא מדרסי הרגליים, הממוקמים לאורך כל הקטנוע. צזטה הוא אמנם קטנוע, אך אורכם של הדגמים המקוריים היה כשני מטרים.

קטנועי צזטה נחשבו להצלחה ולמרות שיוצרו רק בין השנים 1957 ו-1964, כ-115,000 קטנועים נמכרו ברחבי העולם, בעיקר במרכז ומזרח אירופה. שני הדגמים העיקריים שנמכרו היו צזטה 501 ו-502. לדגמים אלו היו מספר ווריאציות עם מאפיינים שונים ובהתאם נקראו 501/01 או 502/06 וכן הלאה.

הקטנועים הונעו על ידי מנוע דו פעימתי בנפח 175 סמ"ק. הדגם האחרון של החברה, 503, צויד במנוע בנפח 200 סמ"ק. הייתה אפילו גרסה מקבילה לריקשה המוכרת, עם שלושה גלגלים, בשם 505.

מחשבה על העתיד:

הרעיון המקורי של סמית' היה להקים עסק לשיפוץ ושחזור קטנועים קיימים, שכן רבים מהקטנועים שיוצרו עדיין נעים על הכבישים. אלא שעסק שכזה היה קטן מידי עבורו וסמית' שחשב קדימה ובגדול. כך נולד הרעיון להחיות את המותג כיצרן קטנועים חשמליים ונולד ציזטה 506. סמית' הוא לא היחיד לעשות כן, ואנחנו ניתקל בעוד כמה יצרניות שבחרו להחיות מותגים ישנים כחשמליים.

ציזטה 506 שומר באדיקות על העיצוב של הקטנועים המקוריים, אלא שבמקום גוף מתכת שמשמש גם כשלדה, בדגם החדש הקטנוע מצויד בשלדת פלדה עטופה בפלדה שתואמת לעיצוב המקורי. גם המימדים נשארו נאמנים למקור, אם אורך כולל של שני מטרים מאף לזנב.

קטנועי צזטה
חדש מול ישן. עיצוב נאמן למקור

בבסיס השלדה מותקנות סוללות של פנסוניק, כשהדגמים נבדלים בסוגי הסוללות שלהם: 506/01 מצויד בסוללה בעלת קיבולת 4 קילוואט שעה ויכול להגיע למהירות מירבית של 85 קמ"ש וטווח רכיבה שבין 80 ל-100 ק"מ. 506/2 מצויד בסוללה בעלת 6 קילוואט שעה, מהירות מירבית של 120 קמ"ש וטווח רכיבה של 120-150 ק"מ.

ניתן להטעין את הקטנוע משקע ביתי וכדי להגיע ל-80% טעינה מספיקות שעתיים או שלוש, בהתאם לדגם. הקטנוע מצויד גם במערכת לטעינה עצמית: הרוכב יכול לסובב את ידית המצערת לכיוון ההפוך להאצה ועל ידי כך לבלום את הקטנוע ולהטעין את הסוללה בו זמנית. בצידו השמאלי של הכידון נמצא בורר בו יש שלוש מפות ניהול מנוע: כח מלא, מצב עירוני ומצב גשם. יש אפילו רוורס לתמרוני חנייה.

מה שמעניין בקטנועי ציזטה החדשים היא רשימת התוספות האפשריות: משקף, מערכת אזעקה בעלת GPS ואפליקציה ייעודית, מנורת LED אדפטיבית המתאימה עצמה להטייה, מערכת שמע אליה ניתן להתחבר עם בלוטות' ועוד.

צזטה 506

לשנת 2017 מתככנים בציזטה לבנות כ-700 קטנועים הנבנים כרגע באופן ידני ומיועדים לשוק האירופאי בלבד. בהמשך מתכננים להגדיל את מכסת הייצור ולשווק מחוץ לאירופה.

המחיר בהתאם, כשדגם 01 נמכר במחיר התחלתי של 9,200 אירו ודגם 02 ב-11,600. עם כל התוספות האפשריות המחיר יכול להאמיר לכדי 13,800 אירו, מבלי האופציה להארכת האחריות משנתיים לחמש או משלוח עד הבית, תוספות של עוד מאות אירו. קטנוע יוקרה חשמלי מצ'כיה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד