מבחן דרכים: בטא 125RR

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
מותג השטח האיטלקי, נכנסו אל החלל שנוצר בשוק הדו"פים קטני הנפח עם ה-125RR מפיתוח עצמי המכוון לשתי קצוות בשוק: רוכבים מתחילים ושחקנים מנוסים שיידעו לסחוט אותו עד הקצה. האם הם פגעו?

שוק האנדורו בישראל תוסס מאי פעם, ועל הדומיננטיות הקטומה בשוק החלו בשנה האחרונה לקרוא תיגר שני מותגים חדשים ישנים. האחד הוא הוסקוורנה, הנמצאת בבעלות ק.ט.מ ואופנועיה חולקים בסיס משותף עם התוצרת האוסטרית, אך הם מגיעים ארצה על ידי 'עופר אבניר'. המותג השני הוא בטא אשר מגיע ארצה על ידי 'מטרו מוטור' ולמרות שמדובר בחברה קטנה יחסית, ההיסטוריה שלה מפוארת ואורכה לא פחות משל ק.ט.מ והוסקוורנה.

שורשיה של בטא החלו בראשית המאה ה-20 כיצרנית אופניים, כשלתחום האופנועים נכנסה בשנות ה-40' ומאז עבר לא מעט תהפוכות. לישראל הגיעו אופנועי בטא בטפטופים במהלך שנות ה-80' כאופציה לחובבי השטח בזמן שהאופנועים היפנים היו מסורבי עליה עקב החרם הערבי. לאחר מכן בשנות ה-90' הגיעו ארצה ביבוא סדיר קטנועי בטא שעשו בעיקר חייל במרוצי הקטנועים שפעלו בארץ באותה התקופה עד שהופסק יבואם.
את הסיבוב השלישי שלה בארץ ערכה בטא בשנת 2014 כאשר היבואנית הייתה ד.ל.ב מוטוספורט, שהיא כידוע גם יבואנית ק.ט.מ. שהתמקדה בעיקר בדגמים הדו-שימושיים של בטא כדי לא לפגוע במכירות ק.ט.מ. כעבור שנתיים עבר הזיכיון לידי 'מוטוטראק' יבואנית גאס גאס הנמצאת בבעלות יבואנית הרכב סמל"ת, אך שנה לאחר מכן שוב עבר הזיכיון בעלות, הפעם לידי 'מטרו מוטור'.

כיוון שלמטרו אין נוכחות בשוק האינדורו המקומי למעט דגמי ה-WR של ימאהה, החליטו בחברה להשקיע מאמצים כדי לקחת נתח מהשוק המתפתח. לאחר ההשקה רשמית של דגמי בטא בישראל שנערכה בסתיו האחרון, הגיע הזמן לפגוש את דגמי בטא גם במבחן דרכים מקיף, כשהכבוד נפל בחלקו של דגם ה-125RR הדו-פעימתי המסקרן.

בדיקת רקע
בטא 125RR הוא דגם אנדורו דו-פעימתי מקצועי  שפותח עצמאית על ידי בטא, במטרה להיות אופנוע ספורטיבי-תחרותי. שיווקו החל בדצמבר האחרון ובארץ הוא מיועד להיות כרטיס הכניסה לעולם האנדורו המקצועי, בהיעדרם של ק.ט.מ והוסקוורנה 125  הדו-פעימתיים שהיו ללהיטי מכירות ונטשו את הזירה בעקבות תקנות זיהום האוויר יורו 4. מכלולי הבלימה והשליטה לקוחים ישירות מהאחים 300/250RR בעוד שהשלדה, הגיר והמנוע כמובן פותחו ותוכננו במיוחד עבור דגם זה.

רושם ראשוני
התמקמות ראשונה על גבי ה-125RR משדרת תחושה מאוד אינטואטיבית וקל להרגיש עליו "בבית" כשהאופנוע קטן פיזית, קליל וצר כמו שמצופה מדו-פעימתי בנפח 125 סמ"ק. קיק ראשון עם גז פתוח והוא מניע בקלות. הצליל שלו נהדר, הודות למערכת הפליטה המקורית שמפיקה סאונד הנותן תחושה של אופנוע גדול, מה שגרם לי לדחוף את האופנוע לצעקות סל"ד מרגשות. העיצוב מתאים לרוח התקופה אך לא יוצא דופן ביופיו. איכות החומרים וההרכבה נראים מהשורה הראשונה. לרוכשים הייתי ממליץ למגן את סעפת הפליטה והגחון שכבר ספגו לפני המבחן כמה נפילות, מעיכות וחבטות. ברכיבת שבילים זורמים בדרך אל היער אני נותן דרור לידית הגז והבטא מתגלה כ-"Play Bike"מדליק שמעלה חיוך, כשהחלקות זנב והנפות גלגל מתבצעים ללא מאמץ.

טיפול עמוק
מנוע הבטא הקטן טריקי. רצועת הכוח צרה מאוד והמנוע מרגיש נוכח רק בקצה העליון של רצועת הסל"ד. על פניו זה אופייני לאופנועים דו-פעימתיים בנפח 125 סמ"ק, אבל במקרה שלו מורגש שבסל"ד נמוך הוא חסר מומנט לחלוטין. זה לא אומר שלא ניתן לרכוב עליו בסל"ד נמוך, אבל במהירות איטית ובלי יכולת תגובת האצה מיידית רק מסחיטת המצערת. האופנוע דורש המון רגישות ועבודת מצמד כדי להתקדם בקצב טוב בסינגלים הצפופים ובין הסלעים. כל האטה מחייבת הורדת הילוך או שילוב המצמד בכדי לייצר קצב הולם או יציאה החלטית מהמקום.

אופי זה של המנוע מחייב רכיבה די אגרסיבית במצערת מלאה, ההופכת את הצרצר לצרעה תוקפנית וחושפת את העוקץ. בסופו של דבר, אם מפנימים את המוד הנכון ומתרגלים את מיומנות העבודה בשילוב מצערת ומצמד, מתגלה אופנוע עם אופי סופר-מגניב. אופנוע מרגש שיזרים נהרות אדרנלין גם לרוכבים מנוסים.

הבטא 125RR קל מאוד, כשמשקלו עומד על 93 קילוגרם עם נוזלים אך ללא דלק. מאפיין זה בולט בהתנהלות עם האופנוע, כשהטיות מצד אל צד, סיבובי ציר או בחירת נתיבים על אבני נחל מתבצעים במינימום מאמץ. פתאום על הבטא הרגשתי כרוכב גדול מימדים וחזק במיוחד על גביו של צרצר צועק.

בזכות כך שה- 125RR הוא אופנוע נשלט וקל משקל, הוא נוסך ביטחון בהתמודדות עם כל מכשול דוגמת מדרגות סלע או עליות תלולות וטכניות. הרביתי לצאת מאזורי הנוחות ולבחור קווים נועזים מתוך ידיעה שלא אופתע מתגובה לא צפויה, ובזכות היות האופנוע משתף פעולה ומרצה שנענה לדרישותיי בכל עת. בעזרת בלמים חזקים שמתפקדים מצוין והמצמד ההידראולי הרך והנעים לתפעול, עזר לי הבטא בצליחת כל נתיב בו חשקתי. גם כשטעיתי היה פשוט להציל את המצב ולהמשיך מהמקום או להחזירו למסלול. בולמי האופנוע תוצרת זאקס (מזלג בקוטר 48 מ"מ, כיוונון מלא מלפנים ומאחור) הם לא פסגת הטכנולוגיה אבל מבצעים עבודתם בצורה טובה, כשלטעמי הם מעט מהירים מידי בשיכוך ההחזרה.

הערכת מצב
בטא 125RR הוא אופנוע אנדורו מקצועי הדורש מהרוכב חדות וריכוז. בגלל אופן אספקת הכוח יש לעבוד ולהתאמץ בכדי להביא לידי ביטוי מלא את יכולותיו של הכלי. אין שיוט, אין נינוחות. יש מלא גז, וכפועל יוצא מלא אדרנלין. אזור המחייה הטבעי של ה-125RR פונה יותר לכיוונם של הסינגלים הזורמים או הספיישלים המהירים. הוא פחות אוהב תוואי צפוף והארד-אנדורו, אך בידיים הנכונות יעשה גם שם רעש. רוכב מתחיל וכשרוני יקבל מהבטא קורס רכיבה בקצה גבול היכולת. רוכבים מנוסים שיודעים לסחוט כלי כזה יימצאו אותו מספק, אך לדעתי יגיעו למיצוי בפרק זמן קצר יחסית ויחפשו להשתדרג בנפח המנוע ובכוח.

בטא 125RR הוא כלי ספורטיבי המעדיף לחיות בקצה יכולת סיבובי המנוע ולשם כך הוא תוכנן, אך בד בבד הוא אופנוע קליל, נשלט ומהנה שלאורך זמן יאמן את מפעילו לרכיבה מהירה מרובת גז. שילוב תכונות זה מתאים למי שעושים צעדים ראשונים בעולם האנדורו המקצועי.  עם תג מחיר של 40 אלף ש"ח בטא RR125 זול ממתחריו הישירים TM EN125 ושרקו SE-R 125. כיוון שכאמור אין לק.ט.מ והוסקוונה אלטרנטיבות דו-פעימתיות בקטגורית נפח זו, הבטא מציע  חבילה משתלמת ביותר בתת הנישה של הדו"פים 125, כשמדובר באופנוע איכותי ומהנה בפני עצמו.

צילומים: ראובן סביו

בטא RR125  – מפרט טכני
מנוע:
מנוע 2 פעימות, 124.8 סמ"ק, קירור מים

הספק: כ-30 כ"ס
יחס דחיסה: 15:1
הזנת דלק: מאייד קייהין  PKW 36
מצמד: הידראולי
גיר: שישה הילוכים
שלדה: עריסה כפולה
בולמים קדמיים: מזל הפוך 48 מ"מ מתוצרת זאקס, כיוונון מלא
בולם אחורי: בולם יחיד זאקס, כיוונן מלא
בלם קדמי: דיסק 260 מ"מ
בלם אחורי: דיסק 240 מ"מ
מידות גלגלים: קדמי- 21 אינץ', אחורי 18 אינץ'
בסיס גלגלים: בסיס גלגלים 1,475 מ"מ.
גובה מושב: 929 מ"מ
מרווח גחון: 325 מ"מ
משקל רטוב (ללא דלק): כ-93 ק"ג
מיכל דלק: 8.55 ליטרים

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד