כוכב הוליוודי בדרך לנמל: הוסקוורנה 400 קרוס משנת 1971

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
גם אופנועי מוטוקרוס יכולים להיות בעלי ערך אספני, על אחת כמה וכמה אם בהיסטוריה שלהם יש בעלים שהוא כוכב הוליוודי ואייקון סרטי אופנועים. כל הפרטים על האופנוע של דניס הופר שמוצע למכירה

עד כה התארחו במדור בדרך לנמל מגוון סוגי אופנועים: מרפליקות מרוצים משנות ה-70', אופנועי ספורט משנות ה-80, טווינים אנגליים קלאסיים כמו הטריומף ת'אנדרבירד עליו כתבנו בשבוע שעבר, ואפילו וספה אחת מושקעת ומדליקה. ניתן לטעות בכך שאופנועי שטח לא זוכים לכבוד הראוי בקרב אספנים, אבל ההפך הוא הנכון. ישנם לא מעט אופנועי שטח שכבר נכנסים להגדרה של קלאסיים, כשהדגמים הנחשבים והנחשקים באמת הם אופנועי השטח והמוטורקרוס משנות ה-60' וה-70'.

עד לאותה תקופה, רוב אופנועי השטח והמוטוקרוס התבססו על אופנועי כביש שעברו הסבה – לרוב אופנועי טווין עם צמיגי שטח ואגזוזים מוגבהים, דוגמת דגמי טריומף TR6 וסקרמבלר. עם זאת, בחברה השוודית הוסקוורנה נקטו כבר אז בגישה שונה לגמרי, וייצרו אופנועי שטח ייעודיים וקלילים עם מנועי שתי פעימות.


הגישה הזו הביאה להוסקוורנה בשנות ה-60' וה-70' לא פחות מ-14 אליפויות עולם במוטוקרוס ו-24 אליפויות עולם באנדורו בקטגוריות הנפח השונות, ומהר מאד היא אומצה על ידי יצרניות נוספות. היא אומצה בעיקר על ידי היפנים, שנותנים את הטון בתחום משנות ה-70 ועד היום.

אופנועי השטח הייעודיים מהתקופה הזאת לא זכו לחיים קלים, שכן להבדיל מימנו, אף אחד לא קנה אותם כדי לרכוב למכולת. זאת הסיבה שבאופן יחסי ישנם מעט אופנועי שטח קלאסיים ששרדו את השנים, ועוד הרבה במצב מרשים כמו ההוסקוורנה 400 קרוס משנת 1971 שלפניכם.


להוסקוורנה קרוס 400 מנוע שתי פעימות מקורר אוויר בנפח 396 סמ"ק שמספק 40 כ"ס, נתון מרשים מאוד לתקופה. מעבר להצלחות להן זכה במרוצים, הוא זכור גם מהופעתו בסרט התיעודי On Any Sunday בו כיכב סטיב מקווין אגדי, אשר תיאר את סצנת מרוצי השטח האמריקאית שהלכה ותפסה תאוצה בתקופה ההיא.


כמו הרבה אופנועים אחרים, גם האופנוע הספציפי הנ"ל זכה להישכח במשך 20 שנה במחסן עד אשר בעליו הנוכחי רכש אותו בשנת 2011. לאחר מכן זכה האופנוע לתהליך שיפוץ מקיף ויסודי על ידי ממוחה לאופנועי הוסקוורנה, שבנה והכין אותו למרוצי וינטג'. לדברי המוכר, השיפוץ נעשה תוך שמירה מלאה על מקוריות האופנוע, למעט מעבר למערכת הצתה אלקטרונית יעילה ואמינה יותר.

התוצאה הסופית מרשימה ביותר, והמחיר בהתאם. המוכר דורש עבור האופנוע סכום של 8,500 דולר, כ-30 אלף ש"ח לפני עלות השילוח והמיסים. זה לא מעט, אבל יש עוד פרט ספציפי בהיסטוריה של האופנוע שעשוי להצדיק את מחירו – בעליו המקוריים.

בדיקה שנערכה במהלך השיפוץ העלתה כי בעליו המקוריים היה דניס לי הופר מווניס ביץ׳ קליפורניה. לא מדובר בסתם דניס הופר – אלא בשחקן שכיכב בסרט ״אדם בעקבות גורלו״, הידוע יותר כ״איזי ריידר״ – אחד מסרטי האופנועים האייקונים בהיסטוריה. מסמכי הרכישה המקוריים של האופנוע אמנם נמכרו לאספן מזכרות, אך צילום של אישור הבעלות על האופנוע מה-18 לאוקטובר 1971 מאמת את הסיפור. כך שמדובר לא רק במוטוקרוס קלאסי ומשוחזר להפליא, אלא גם בכזה בעל יחוס מרשים.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד