התזוזה הקטנה בקסדה שיכולה להציל חיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
טכנולוגיית חדישה בשם MIPS אמורה להפחית את כמות האנרגיה הפוגעת במוח בעת תאונה באמצעות חלק נע בתוך הקסדה. עם זאת, יצרניות הגדולות של ציוד הרכיבה עדיין לא שמות ידן על הטכנולוגיה

בזמן תעשיית האופנועים עוברת מהפכים בשנים האחרונות – בין אם מודבר בפריצה לנישות חדשות, יישום מערוכת בטיחות אלקטרוניות מתקדמות ופיתוח כלים חשמליים – עולם הקסדות מתקדם בקצב משלו, איטי יותר בהרבה.

דוגמא להתפתחות האיטית של כך היא טכנולוגיית ה-Multi-directional Impact Protection System (או בקיצור MIPS – מערכת הגנה מפגיעה רב כיוונית). מדובר בטכנולוגיה שפיתח ב-1997 מנתח המוח השבדי הנס וון הולסט, יחד עם פיטר האלדין, חוקר במכון המלכותי לטכנולוגיה של המדינה. בעקבות כך הוקמה בשנת 2001 בעקבות המחקר חברה המפתחת מערכות הגנה מתקדמות למוח בעת פגיעה, זאת באמצעות התקנת רכיב נע בקסדות.

העיקרון עליו מתבסס הפיתוח הוא שכשרוכב נופל מאופנוע, במקרים רבים הפגיעה שלו בקרקע תהיה בזווית, שלאחריה הגוף יגיע לעצירה פתאומית. דבר זה יכול לגרום למוח לנוע בתוך הגולגולת, במה שמעלה את הסיכון בפגיעה. בגלל האפשרות לתנועה זו ישנו בין המוח לגולגולת נוזל, שמטרתו לייצב את המוח כמה שניתן בעת פגיעה פתאומית – כך שאנרגיה שתפגע בו תקטן.

המערכת של MIPS מחקה את היכולות הזאת, ומעניקה שכבת הגנה נוספת. היא עושה זאת באמצעות התקנת פלטפורמה נעה בין ראש רוכב לקסדה, המסוגלת לזוז מספר מילימטרים בעת פגיעה ובכך להפחית את כמות האנרגיה שמגיעה למוח.

הטכנולוגיה הזאת מתחילה לעניין יותר ויותר יצרני קסדות, כשאר אם ב-2007 הייתה רק קסדה מסחרית אחת שהשתמשה בה – כעבור עשור המספר הזה כבר צמח לשישים חברות, חלקן בתחום הרכיבה על אופנועים, וחלקן בתחומים אחרים דוגמת סנובורד, סקי ורכיבה על אופניים.

עם זאת, רוב יצרניות האופנועים המובילות בעולם האופנועים – דוגמת AGV, Arai, HJC, Schuberth, Shark, ו-Shoei – עדיין לא משתמשות בטכנולוגיה. מנגד, Bell משווקת חמש קסדות העושות בה שימוש. ״בשלוש-ארבע השנים האחרונות התחלנו מחדש לעבוד על הפיכת הטכנולוגיה לאטרקטיבית עבור קסדות אופנועים. הצלחנו בינתיים בעולם המוטו-קרוס, אך התעשייה של קסדות הרחוב היא קשה יותר״, אמר בראיון לאתר Cycle World האלדין. ״לפעמים החברות חושבות שהלקוחות לא יהיו מוכנים לשלם יותר עבור בטיחות״.

מצד ני יתכן וחברות הקסדות הגדולות יודעות משהו שאנו לא יודעים, כיוון שלמרות הפוטנציאל המעניין של הפיתוח טרם נחשפנו למחקים המבטיחים ל יעילות מוחלטת בהפחתת נזקי תאונה. כך שכנראה נאלץ להמתין עד אשר הטכנולוגיה המעניינת הזו תוכח כאפקטיבית באמת.

כתבות נוספות:

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד