בדרך לנמל: בנלי Sei 750

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
כמה לא מפתיע שהאופנוע הראשון בעולם עם מנוע שישה צילינדרים רוחבי לא זכה להצלחה מסחרית מרשימה. אבל הוא הפך לאופנוע אספנות מעניין במיוחד

שנות ה-70' היו שנים מעניינות במיוחד בעולם האופנועים. תעשיית האופנועים הבריטית הלכה וקרסה סופית, האופנועים היפנים הלכו והשתלטו על העולם המערבי ובאיטליה היו עסוקות היצרניות בלהראות אחת לשניה למי יש הכי גדול והכי מהיר. בפועל נולדו בשנות ה-70' אופנועים מעניינים בטכנולוגיות ותצורות שונות ומשונות, אחד מהאופנועים הללו הגיע מחברת בנלי (Benelli) שהציגה לעולם בשנת 1974 את האופנוע הסדרתי הראשון עם מנוע שישה צילינדרים רוחבי. האופנוע נקרא בפשטות Sei – 6 באיטלקית.

בנלי היא אחת מיצרניות האופנועים הוותיקות באיטליה והחלה את דרכה בשנת 1911, אבל במהך שנות ה-60' התגלגלה לידיו של אלחנדרו דה-תומאסו הארגנטינאי ממוצא איטלקי ששם לו למטרה להיות גורם חשוב בתעשיית הרכב, ועל הדרך גם לייצר את אופנועי הספורט הטובים ביותר מאיטליה. דה-תומאסו ייצר מגוון מכוניות על בחברה שנשאה את שמו (המפורסמת שבהן היא הפנתרה) ובראשית שנות ה-70' השתלט גם על מוטו גוצי שהייתה בקשיים כלכליים. בתחילה ה-6 היה אמור להופיע מתחת כנפי העיט של מוטו גוצי, שבעברה היה גם ניסיון מרשים לבניית אופנוע מרובה צילינדרים עם ה-V8 הייחודי משנות ה-50'. אך לבסוף החליט דה-תומאסו לייצר את האופנוע על ידי בנלי, בין היתר כיוון שההעדפה שמוטו גוצי תתמקד באופנועים בעלי מנועי V אורכיים.

המנוע של בנלי 6 נוצר באופן יוצא דופן דווקא על בסיס מנוע של הונדה. מהנדסי בנלי לקחו את מנוע הארבעה צילינדרים של הונדה CB500 הקומפקטי יחסית ופשוט הוסיפו לו שני צילינדרים נוספים. מידות קדח ומהלך הבוכנה נותרו זהים והתזמון נעשה על ידי שרשרת שהפעילה גל זיזים עליון, אך במקום להשתמש בארבעה מאיידים כמו במנוע המקורי של הונדה, הסתפק הבנלי 6 בשלושה מאיידים בלבד בקוטר של 24 מ"מ. המנוע מקורר האוויר הפיק הספק מרשים לתקופה של 76 כ"ס ב-9,000 סל"ד מה שהביא את האופנוע למהירות מרבית מרשימה של 204 קמ"ש, זאת למרות שהיה מדובר באופנוע לא קל ששקל 220 ק"ג יבשים.

על העיצוב של האופנוע הייתה אחראית סדנת גיאה האיטלקית, גם היא בבעלותו של דה-תומאסו באותה התקופה, שהעניקה לו עיצוב זוויתי יחסית לתקופה, דבר שניכר בעיקר במיכל הדלק. אבל מה שהרשים יותר  מכל באופנוע הוא ששת יציאות המפלט שלו, שלושה מכל צד, אשר לא רק נראו שונה מכל אופנוע אחר שנראה עד אז, אלא גם הפיקו צליל יוצא דופן ומחרמן שהיה הדבר הכי קרוב למנוע V12 של פרארי על שני גלגלים. אגב, רק בסוף שנות ה-70' החליטה הונדה לייצר אופנוע משושה צילינדרים שלה ובנתה את ה-CBX שהצטרף גם לקאוואסאקי KZ1300 בעל תצורה זהה.

בנלי 6 לא זכה להצלחה גדולה. הוא אמנם היה חזק, מהיר ומסוגנן אבל גם כבד ובעיקר יקר. מחירו של האופנוע עמד בעת יציאתו לעולם על 4,000 דולר ובשנות ה-70' זה היה המון. זאת הסיבה העיקרית שעד שנת 1978 בנתה בנלי רק 3,200 יחידות בלבד של האופנוע. שנה לאחר מכן הוגדל נפח המנוע ל-906 סמ"ק, האופנוע זכה למערכת פליטה חדשה עם שתי יציאות פליטה בלבד ומסכת חזית ספורטיבית עם משקף קטנטן שהגיעו ממוטו גוצי לה-מאנס, אבל גם זה לא עזר למכירות להתרומם במשך עשור שלם בו יוצר ה-sei 900 יוצרו כ-2,000 יחידות בלבד. באותן שנים מצבה של בנלי הלך והידרדר, עד אשר החברה הפסיקה לייצר אופנועים בשנת 1988 והתמזגה לתוך מוטו גוצי. לא שזה מנחם מישהו, אבל גם עסקי המכוניות של דה-תומאסו נקלעו לקשיים בשנות ה-80', עד שנאלץ למכור את מזראטי לפיאט ולייצר דגמים של פיאט כדי לנסות להציל את מפעל המכוניות אינוצ'נטי.

אופנוע ייחודי שיוצר בכמויות נמוכות, ועוד עם הילה של אקזוטיקה איטלקית, הוא מתכון קלאסי כדי להפוך לפריט אספנים ואכן זה מה שקרה. מחירי הבנלי 6 עולים באופן עקבי בשנים האחרונות, ובאופן נדיר ניתן למצוא ב-eBay שני אופנועים שכאלו שמוצעים כעת למכירה. האופנוע הראשון (בצבע כתום) הוא משנת 1977 בה יוצרו רק 283 יחידות בלבד. על מד האוץ של האופנוע רשומים קצת פחות מ-17 אלף ק"מ והוא נשמר במצב מקורי ולא עבר שיפוץ מעולם, כשאת מצבו במצוין ניתן לזקוף לעובדה שבבעלותו הקודמת הוצג במוזיאון. בעליו הנוכחי של האופנוע דורש עבורו סכום של 19 אלף דולר, כ-67 אלף ש"ח ללא מיסים, והוא כולל תיעוד מלא של טיפולים ובעלים וגם עוד מספר חלקי חילוף.

האקזמפלר השני הוא יוצר בשנת 1978 אך נרשם בשנת 1979, לא שזה משנה במיוחד כיוון שהוא מצב נדיר עם קילומטראז' מזערי של 9 מייל בלבד על השעון. לדברי המוכר האופנוע נקנה במקור על ידי אספן אופנועים אשר נפטר לפני שנתיים, אז החליטה אלמנתו למכור את רובו לאספן גרמני, והשאר כמו האופנוע המוצע למכירה יחד עם אופנוע זהה נוסף הגיעו אל המוכר הנוכחי הדורש עבורו סכום של 24 אלף דולר. בשני המקרים לא מדובר בסכום שווה לכל נפש, אך הגיוני למדי כשמדובר באקזוטיקה איטלקית נדירה שמחירה רק יעלה עם השנים.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד