בדרך לנמל: BSA רוקט 3

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
BSA רוקט 3 היה אמור להיות האופנוע שירים את החברה הבריטית מהקרשים, אבל בפועל הוא הפך להיות שירת הברבור שלה לפני שנסגרה. כיום הוא אופנוע אספנות מבוקש וייחודי

בישראל מסתובבים לא מעט אופנועי BSA קלאסיים בעיקר משנות ה-40', תזכורת לימי המנדט הבריטי בהם לאופנועי האימפריה הייתה נוכחות מרשימה על כבישי ושבילי ארץ ישראל. אותם דגמי BSA, בעיקר סינגלים מסדרה M שהיו בשימוש הצבא הבריטי, קיבעו את התפישה כי מדובר בחברה שייצרה אופנועים בסיסיים ולא ממש ייחודים. אלא שהדבר לא ממש נכון ובהיסטוריה של BSA יש לא מעט אופנועים מעניינים, כמו למשל ה-A75 רוקט 3.

לפני שנגלה מיהו הרוקט 3, צריך להבין קצת את הרקע להולדתו. השם BSA הוא ראשי תיבות של Birmingham Small Arms, יצרנית נשק שהוקמה בשנת 1861 בעיר ברמינגהם והפכה ברבות הימים לקונצרן תעשייתי גדול שייצר גם מכוניות, תותחים וכלי רכב משוריינים. עוד לפני כן התחילה החברה לייצר אופניים ובשנת 1910 הציגה אופניים ממונעים עם מנוע בעל 3.5 כ"ס. לבסוף החל הקונצרן לייצר אופנועים באופן רשמי, זה קרה בשנת 1919 כשהציגה את המודל E בעל מנוע וי-טווין בנפח 770 סמ"ק שסיפק כ-7 כ"ס.



BSA התפתחה והציעה סדרת אופנועים רחבה עם מנועי סינגל וטווין במהלך שנות ה-20' וה-30' במחירים נוחים שהפכו אותם לפופולאריים למדי. סדרה M של החברה יוצרה בכמויות גדולות לשימוש הצבא הבריטי, כשלאחר מלחמת העולם השנייה מצבה של BSA היה טוב בהשוואה ליתר יצרניות האופנועים של האימפריה, בפרט שהיו לה דגמים עממיים להציע לציבור שניסה להתאושש משנות המלחמה הקשות, כמו  BSA באנטם (Bantam) הדו-פעימתי שהיה ללהיט. מצב זה אפשר ל-BSA לרכוש את טריומף בשנת 1951.

בתחילה פעלו שתי החברות בהפרדה מוחלטת, אך במהלך שנות ה-60' כשהחלה תעשיית האופנועים בבריטניה להיכנס למשבר, בין היתר בגלל חדירת האופנועים היפנים, החלו אופנועי טריומף ו-BSA לחלוק רכיבים משותפים. BSA רוקט 3 היה אחד הדגמים הבולטים שנוצר משיתוף הפעולה הזה, כשלמעשה היה אח תאום לטריומף טרידנט. שני האופנועים נולדו כדי לתת תשובה בריטית הולמת לאופנועים היפנים הגדולים של התקופה, ובראשם הונדה CB750 שנחשף מספר שבועות לאחריהם.

למעשה שני האופנועים היו אמורים להיות מוצגים עד בשנת 1967, אך ההשקה התעכבה, בין היתר בזכות העובדה שמנהלי החברה העדיפו לתת את מלאכת העיצוב לסטודיו חיצוני שמעולם לא עיצב אופנועים קודם לכן – מה שהסביר למה עיצוב לא היה הצד החזק של שני האופנועים. כשכבר הוצגו בשנת 1968 הם עשו שימוש במנוע טריפל בנפח 740 סמ"ק עם גל זיזים עילי בודד שסיפק 58 כ"ס, שלא ממש הרשימו לעומת ההונדה שהציע 10 כ"ס יותר ושקל כמו צמד הבריטים למרות הצילינדר העודף.

השוני בין הרוקט 3 לטרידנט היה בעיקר בשלדה השונה כמו גם במערכת פליטה וכמובן בעיצוב, עם חזית ומיכל דלק ייחודים לכל דגם. עם זאת שני האופנועים התחרו זה בזה באותה נישה של אופנועי העילית. התמחור של שני האופנועים היה גבוה יחסית למרות מפרט סטנדרטי למדי, שלא לומר מיושן  – למשל בבלם התוף הקדמי לעומת הדיסק של ההונדה שגם הציע מתנע חשמלי והיה זול ומהיר יותר. הציבור גם הוא לא התרשם מצמד האופנועים הבריטים וזה בא לידי ביטוי במכירות. בשנת 1969 נמכרו כ-7,000 יחידות של BSA רוקט 3 וטריומף טרידנט ביחד לעומת 30 אלף יחידות של הונדה CB750, והמצב לא הלך והשתפר כי אז הגיע לשוק קאוואסאקי מאך 3.



BSA וטריומף היו גם ככה בצרות באותן שנים, עד שההפסדים הכריעו את BSA שהפסיקה לייצר אופנועים בשנת 1972. טריומף נותרה בחיים, אך כדי לשרוד ולזכות בסיוע ממשלתי התאחדה עם נורטון והמשיכה לשדרג את הטרידנט עד שייצורו הופסק בשנת 1975. אגב, השם רוקט 3 שימש את טריומף בגלגולה המודרני עבור פאוור קרוזר גדול עם  מנוע טריפל. סגירת מעגל.

הכישלון של BSA רוקט 3 הפך אותו בעל כורחו לאופנוע אספנות נדיר, הן בגלל הכמויות הקטנות שיוצרו והן בגלל שמדובר באופנוע הגדול האחרון של BSA. כעת יש הזדמנות לרכוש ב-eBay אופנוע שכזה משנת 1971 עם פחות מ-20 אלף מייל על השעון. לאופנוע יש תיעוד מלא והוא נשמר במשך שנים אצל אספן שגם העניק לו שיחזור קוסמטי מקיף לפני 12 שנה – שהיה מוצלח למדי שכן לפי התמונות הוא נראה בוהק כאילו יצא אתמול מהמפעל. המוכר דורש עבור האופנוע סכום של 11,900 דולר, מחיר סביר למדי שכן אופנועי BSA רוקט 3 משופצים מגיע לכ-20 אלף דולר כיום. זו בהחלט הזדמנות לשם יד על אופנוע עם היסטוריה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד