בשבוע שעבר סיפרנו לכם על בנלי Sei שהיה לאופנוע הסדרתי הראשון עם מנוע שישה צילינדרים ורחבי, הודות לשאפתנות ולנועזות של של אלסנדרו דה-תומאסו שהיה בעליה של החברה דאז. המנוע ייחודי של בנלי התבסס על מנועו של הונדה CB500, ואותה הונדה הוציאה בשנת 1978, 5 שנים לאחר הצגתו של הבנלי sei, אופנוע משושה צילינדרים משלה שנקרא CBX1000, כשדי בסמוך אליו נולד אופנוע נוסף עם תצורת מנוע שכזו – קאוואסאקי KZ1300.
בדומה לאותו בנלי, גם הונדה CBX1000 היה אופנוע ספורטיבי גדול, מהיר ויקר. אלא שבניגוד ליצירה האיטלקית שנולדה מתוך שגעון גדלות ליצור אתה אופנוע האיטלקי הגדול והמהיר ביותר, עבור הונדה הצגת אופנוע משושה צילינדרים הייתה צעד טבעי באבולוציה של החברה, אשר הפכה בשנות ה-70' למעצמה דו-גלגלית ומובילה טכנולוגית.
תצורת המנוע של שישה צילינדרים לרוחב לא הייתה זרה להונדה, כשבאמצע שנות ה-60' השתמשה החברה בתצורה זו באופנועי ה-RC שהתחרו בגרנד פרי בקטגוריית ה-250 ולאחר מכן בקטגוריית ה-350. מנוע ה-CBX היה מן הסתם גדול בהרבה אך התבסס על אותה טכנולוגיה וידע שהביא להונדה הצלחה על מסלולי המרוצים, כשהוא הציע באופן נדיר לתקופה ראש עם ארבעה שסתומים לצילינדר וגל זיזים עילי כפול.
באמצעות שישה מאיידים ומערכת פליטה מרשימה בעלת שישה פתחי פליטה הצליחה הונדה לחלץ מהמנוע מקורר האוויר בנפח 1,047 סמ"ק הספק יוצא דופן של 105 כ"ס ב-9,000 סל"ד, נתון שהיה די בדיוני לתקופה. לשם השוואה, לאופנועים היפניים הספורטיביים של התקופה בעלי הארבעה צילינדרים בשורה בנפחי 900-1000 סמ"ק, דוגמת הונדה CB900 וקאוואסאקי Z1 היו כ-80-85 כ"ס להציע. הונדה CBX1000 אמנם היה כבד משמעותית ושקל כמעט 250 ק"ג יבשים, אבל זה לא הפריע לו לגרד מהירות מרבית של 220 קמ"ש ולהיות חביב על מתחרים בתחרויות תאוצה לרבע מייל. בשנת 1981 הוציא הונדה גרסת ספורט-טורינג ל-CBX עם חצי פרינג אווירודינמי, מזלג קדמי משודרג בקוטר 39 מ"מ במקום 35 מ"מ והכי חשוב, בולם מונושוק אחורי מודרני במקום צמד הבולמים הסטנדרטי.
אבל בשנת 1982 הפסיקה הונדה את ייצורו של ה-CBX. הונדה CBX1000 נולד בעיקר כתצוגת תכלית טכנולוגית, וזו הסיבה שהיה גם יקר מאד לתקופתו עם תג מחיר של 4,000 דולר, מה שאומר שהוא לא היה רב מכר כמו סדרת ה-CB של הונדה. עם זאת בחמשת שנותיו יוצרו ממנו כ-40 אלף יחידות, יותר מפי 10 מדגמי השישה צילינדרים של בנלי, אך יותר ממחצית מהם הייתה בשנה הראשונה להולדתו.
אז למה להפסיק את ייצורו של אופנוע שנמכר היטב למרות מחיר גבוה? הסיבה היא שהוא הפסיק להיות הכי הכי. ה-CB1100F שהוצג שנה לאחר מכן היה חזק ומהיר יותר עם ארבעה צילינדרים בלבד, ובאותם ימים שקדה הונדה על פיתוח סדרת אופנועים חדשה עם מנועי V4 מקוררי מים, זו שתוליד את משפחת ה-VFR/אינטרספטור והסברה. מולם היה הופך ה-CBX למיושן באופן שיקשה מהונדה לדרוש עבורו את מחירו הגבוה.
כיוון שהוא בעלת תצורה ייחודית וייוצר לתקופה קצרה לא מפתיע שה-CBX הפך להיות אופנוע מבוקש הן כבסיס לפרויקטים של קפה רייסר והן לאספנים, במיוחד בשנותיו הראשונות כשהוא נטול פרינג, בדיוק כמו האופנוע שלפניכם המוצע בימים אלו למכירה. האופנוע משנת 1979 עבר שיפוץ מלא מהמסד לטפחות, בתחילה על ידי בעליו הקודם שכמעט השלים אותו עד שאזל לו הכסף, כשאת השלמת השיפוץ עשה בעליו הנוכחי. כמעט כל חלק באופנוע הוחלף בחדש, כפי שתעיד הרשימה המצורפת לו וגם התמונות המעידות שלא נעשו קיצורי דרך בשיפוץ, כולל המנוע שנבנה מחדש ועבר מאז השלמת השיפוץ 150 מייל בלבד. כל החלקים באופנוע הם מקוריים למעט האלטרנטור ומערכת הפליטה הייחודית 6 ל-6 שיובאה במיוחד מאוסטרליה ועלתה כ-2500 דולר.
עבור התענוג של האופנוע המשוחזר הזה נדרש מחיר לא נמוך של 26 אלף דולר, שהם קצת יותר מ-90 אלף ש"ח לפני מיסים ושילוח. סביר להניח שניתן למצוא CBX אחרים במצב טוב ובמחיר נמוך משמעותית, אבל ספק אם במצב כמעט חדש כאילו יצא הרגע מהסוכנות כמו האקזמפלר הזה.