BSA קם לתחיה: מותג האופנועים הבריטי האגדי מושק מחדש

BSA קם לתחיה: מותג האופנועים הבריטי האגדי מושק מחדש
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
BSA המתחדש, כעת בבעלות מהינדרה ההודית, מצטרף אל מותגי האופנועים הבריטים הקלאסיים - 'טריומף' ו'נורטון' - שכבר שוקמו ומתגלגלים על כבישי העולם.

BSA, אחד ממותגי האופנועים הראשונים בעולם ומי שלרגעים אחדים בהיסטוריה היה יצרן האופנועים הגדול ביותר בעולם, יקום לתחיה ביום שבת הקרוב בשעה 10:00 (שעון ישראל) לאחר שנים ארוכות שבהן נעלם אל תהום הנשיה.

 

BSA קם לתחיה: מותג האופנועים הבריטי האגדי מושק מחדש

 

באופן סמלי והולם יושק המותג מחדש במסגרת תערוכת האופנועים Motorcycle Live שתיערך בעיר ברמינגהם, לב ליבה של תעשיית הרכב הבריטית ההיסטורית. BSA הציגה את האופנוע הראשון שלה בשלהי נובמבר 1910, והמשרדים והמפעל שלה (אשר מככבים בסדרת המופת של 'נטפליקס' "כנופיית ברמינגהם") נמצאו בשעתו בשכונת 'סמול הית" שבפאתיה המזרחיים של ברמינגהם, לא רחוק מן המקום שבו תיערך התערוכה.

ישראלים לא מעטים זוכרים עדיין את BSA בזכות מאות רבות של אקזמפלרים שהתגלגלו על כבישי ישראל עד לשנות ה-80, ובעיקר בגלל שלוליות השמן שנותרו בכל מקום שעליו הם חנו. כמו שאר מותגי האופנועים הבריטים גם BSA סבל מניהול כושל ורשלני וכתוצאה מכך הוא פשט רגל ואוחד אל תוך קבוצות יצרני האופנועים הבריטים האחרים.

בשנות ה-70 של המאה הקודמת נמחק המותג הזה בפועל מן השווקים המערביים, ובשנת 2016, בעסקה מסובכת למדי, רכשה יצרנית הרכב ההודית מהינדרה – אשר מייצרת גם אופנועים – את הזכויות לשם המותג. לזכות היצרנית ההודית צריך לומר שהיא לא הסתפקה בהדבקת הסמל ההיסטורי של BSA על אופנועים הודים קיימים מתוצרתה, אלא הקימה בבריטניה מרכז מחקר ופיתוח, ממש כפי שרויאל אנפילד עשתה כמה שנים קודם לכן. זה אומר, בין השאר, שהדגם או הדגמים שנראה בעתיד הקרוב צפויים להיות חדשים, ולאחר מכן כמובן חשמליים, ולכל הפחות יהיו בהם טכנולוגיות או גימיקים ייחודיים.

מהינדרה גם לא בונה אך ורק על ייצור זול בהודו, אלא הקימה בברמינגהם מפעל ייצור חדש, אשר יתווסף מן הסתם למפעלים שלה בתת היבשת.

 

BSA קם לתחיה: מותג האופנועים הבריטי האגדי מושק מחדש

 

אופנוע ראשון מתוצרת BSA יוצר כאמור בשנת 1910, וכשלושה עשורים לאחר מכן, במהלך מלחמת העולם השנייה, זאת הייתה ספקית האופנועים הגדולה ביותר לכוחות בעלות הברית. זה גם אומר שבתום המלחמה נפלטו עשרות אלפי אופנועים – חלקם גם בישראל – אל "האזרחות" והיוו נדבך מרכזי בתחבורה המשתקמת של שנות הארבעים המאוחרות.

בשנות ה-50 הייתה BSA יצרנית האופנועים הגדולה בעולם: למעשה, אחד מכל ארבעה אופנועים שנמכרו ברחבי העולם נשא תג שלה, והיא שלטה במסלולי המרוצים והשתלטה על מותגי אופנועים אחרים בתקופה הקצרה של "תור הזהב של תעשיית האופנועים הבריטית".

בין הדגמים המפורסמים של BSA זכורים 'פייבליד', 'בנטאם', 'גולד סטאר' ו'לייטנינג', אם כי "זכורים" אולי אינו הביטוי המתאים למותג שנעלם למשך 40 שנים. אגב, אם כבר מדברים על ביטויים מתאימים או לא, לא בטוח האם הסלוגן שבחרו אנשי הפרסום של BSA – "התפתחנו, אבל ה-DNA שלנו נשאר ללא שינוי" יזכיר ללקוחות את ימי הזוהר או את שלוליות השמן…

מהינדרה ההודית, אשר זה עתה הצליחה להיפטר מן הבעלות המצערת שלה בסאנגיונג הקוריאנית, היא בעלת הזכויות למותגים מפורסמים נוספים ובהם 'ג'אווה' הצ'כית ופיג'ו (אופנועים) הצרפתית, וגם מותג הודי היסטורי בשם Yezdi, שגם הוא צפוי לקום בקרוב לתחייה.

BSA קם לתחיה: מותג האופנועים הבריטי האגדי מושק מחדש

תמונת הטיזר ש-BSA פרסמה לקראת ההשקה עשויה לרמוז על רודסטר קלאסי ואופייני למורשת המותג, אבל לנוכח העובדה שהחברה זכתה לא מכבר במענק ממשלתי בהיקף של 6.1 מיליון דולר לפיתוח כלי רכב חשמליים – די ברור שהדגמים הבאים לא יונעו באמצעות מנועי בנזין.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד