דו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר התפרסם היום (יום ה') ומגלה את נתוני האמת על מצב השוק הדו-גלגלי בישראל, שמגבה את נתוני סיכום השנה שפרסמה 'מטרו מוטור' בשבוע שעבר באירוע סיכום השנה אותו ערכה.
הבשורות הטובות הן שגם בשנת 2018 עלו לכבישי ישראל יותר מ-18 אלף כלים, 18,017 כלים ליתר דיוק. אלא שהבשורות הפחות טובות הן שמדובר בירידה של כ-2.2% לעומת שנת 2017 בה נרשם שיא מסירות עם זינוק של כ-7.5%. הירידה במסירות רכב הדו-גלגלי השנה מגיעה דווקא לאחר שהרבעון הראשון של 2018 נפתח בסערה עם זינוק של 8.4% במסירות, מה שעורר תקווה להתקרב לרף הברזל של 20 אלף כלים בשנה. אלא שעד למחצית הראשונה של השנה הצטמצם הגידול בשוק ל-2.6% בלבד, ועם סיכום השנה כאמור, נמחקה העליה והתחלפה בהתכווצות קלה של השוק. נתונים אלו לא כוללים את הכלים ברישוי ספורטיבי אפור, שם נשמרה יציבות מבחינת היקף המסירות ואף דווח על התחזקות קלה.
הסיבה העיקרית להאטה נעוצה במשבר הטסטים שטרם נפתר בעקבות הרפורמה של משרדת התחבורה, מה שמונע ממאות ואלפי רוכבים להוציא או לשדרג את רשיון הנהיגה לרכב דו-גלגלי. גם התייקרות קלה של הכלים עקב ביטול הפטור ממס למערכות בטיחות ורצף של תאונות קשות שעלו לתודעה הארצית תרמו את שלהן. עם זאת הגורמים בענף מביעים אופטימיות שבשנת 2019 יחזור השוק להפגין הצמיחה ויבצע את התיקון שלו, מגמה שאחריה נצטרך לעקוב. זה המקום לציין שיתכן ובדו"ח התוצרים הבאה יהיה תיקון קל של עוד מספר כלים שעברו רישוי, אך המגמה הכללית ברורה.
המותגים
כמו ב-16 השנים האחרונות, סאן יאנג ממשיכה להוביל את השוק הדו-גלגלי בישראל כשעם מסירות של 4,054 כלים ועליה קלה של 2.6% במסירות. ימאהה שהפתיעה בשנת 2017 והתברגה במקום השני בטבלת המסירות שומרת על מקומה השנה, זאת למרות ירידה של קצת יותר מ-6%. ימאהה מסרה 3,007 כלים בשנה החולפת כשהיא מקדימה בכלים ספורים את קימקו שנמצאת במקום השלישי עם 2,989 מסירות, ירידה קלה של אחוז וחצי לעומת שנת 2017.
במקום הרביעי נמצאת הונדה שרשמה שנה מוצלחת עם 1,496 כלים שנמסרו ועליה של כמעט 7%, כשלעומתה ק.ט.מ ופיאג'ו, הנמצאות במקום החמישי והשישי בהתאמה, ירידות של 8% ו-13% עם מסירות של 1,027 ו-916 כלים בהתאם. ירידה משמעותית יותר חוותה קאווסאקי עם צניחה מלמעלה מ-1000 כלים בשנת 2017 ל-736 כלים בלבד בשנה החולפת, כשהסיבה העיקרית לכך היא הפסקת השיווק של הדגמים קטני הנפח בנפחי 250 ו-300 סמ"ק המותאמים למוגבלי רישיון.
בסוזוקי לעומת זאת סיימו את השנה בחיוכים עם גידול של כ-20% ו-651 כלים חדשים שעלו לכבישים. דיאלים התדרדרה בשנה החולפת למקום התשיעי בטבלת המכירות עם 518 כלים בלבד אותם מסרה, כולם עברו רישוי ברבעון הראשון של 2018, מה שמעיד על שיטת המכירות הלא שגרתית והתמוהה של המותג.
את המקום העשירי חותמות ב.מ.וו ובליץ מוטורס כל אחת עם 363 מסירות. אלא שבעוד ב.מ.וו שמרה על כוחה לעומת 2017, עבור בליץ מדובר בעליה נאה של כ-50%. יהיה מעניין לראות האם בשנה הקרובה, עם דגם חדש אותו תציג החברה וייוצר בהודו, תצליח בליץ להפוך לגורם דומיננטי בשוק גם עבור הרוכבים הפרטיים ולא רק עבור השוק המוסדי.
בעשיריה השניה של טבלת המותגים ראוי לציין את הוסקוורנה שטיפסה ל-349 כלים חדשים ב-2018 (לא כולל כלים ברישוי אפור), את הארלי דיווידסון שזינקה בכ-33% עם 306 מסירות, בטא שהכפילה את מכירותיה ל-220 כלים ואינדיאן שמסרה 66 כלים, פי 3 מאשר בשנת הבכורה שלה בשוק הישראלי. מעניין לראות גם את קיוואי ובנלי, שתיהן מיובאות על ידי ג'ט סטאר, יבואנית קטנה שהצליחה בשנה החולפת להכפיל את מכירותיה ולהגיע לכ-450 מסירות של כלים משני המותגים.
דירוג המותגים
1. סאן יאנג – 4,054
2. ימאהה – 3,007
3. קימקו – 2,989
4. הונדה – 1,496
5. ק.ט.מ – 1,027
6. פיאג'ו – 916
7. קאוואסאקי – 736
8. סוזוקי – 651
9. דיאלים – 518
10. ב.מ.וו – 363
-. בליץ – 363
12. הוסקוורנה – 349
13. קיוואי – 331
14. הארלי דיוידסון – 306
15. בטא – 220
16. בנלי – 126
17. דוקאטי – 110
18. אינדיאן – 66
19. שרקו – 65
20. גאס גאס – 55
21. רויאל אנפילד – 35
22. זירו – 28
23. אפריליה – 26
24. טי.אם – 21
25. מוטו גוצי – 20
26. יוסאנג – 17
27. סקורפה – 10
28. פאנטיק – 10
29. גולדן – 9
30. אלטא מוטורס – 8
SWM. 31 – 8
32. בולטקו – 7
MV. 33 אגוסטה – 5
פירוט וניתוח השוק לפי דגמים יעלה בהמשך