אחרי שמערכות הבטיחות האקטיביות המתקדמות כבשו את עולם הרכב, מתחילה הזליגה שלהן גם לעולם הדו-גלגלי, כאשר יצרניות האופנועים נמצאות במירוץ ליישם את טכנולוגיות אלו בשנים הקרובות.
דוקאטי כבר עובדת על בקרת שיוט אדפטיבית שתופיע עם מערכות נוספות עד סוף העשור, ק.ט.מ הודיעה לאחרונה שמפתחת יכולות דומות וכעת נכנסת גם הארלי דיוידסון למירוץ הפיתוח – כך מדווח אתר Motorcycle.com.
מסמכי פטנט שנחשפו מגלים כי בהארלי שוקדים על מערכת בלימת חירום אוטונומית, משתמשת במספר רב של חיישנים שונים הנמצאים במערכות דומות למכוניות, ובאלה מיוחדים במיוחד עבור אופנועים. הפטנט מתבסס על שימוש במֿצלמות, ראדרים ולייזרים האמורים לסקור את הדרך ולזהות הפרעות פוטנציאליות. המידע מעובד במחשב, ובמקרה שהוא מזה סכנת התנגשות – הוא מפעיל באופן אוטונומי את הבלמים.
במכוניות, פיתוח כזה עובד באופן פשוט בטוח יחסית, שכן הנהג והנוסעים נמצאים בכלי גדול ויציב וחגורים בדרך כלל בחגורת בטיחות. לעומת זאת, באופנוע עצירה פתאומית עלולה לגרום לאיבוד שיווי משקל והתרסקות כואבת. על כן, בהארלי חשבו על חיישנים שיבדקו באופן מנטלי ופיזיקלי האם הרוכב מוכן לבלימה.
על פי הפטנט שהוגש, זה כולל בין היתר חיישנים על הכידון הבודקים כיצד הוא מוחזק; חיישנים על המושב שבודקים האם הרוכב יושב או עומד וחיישן קוגנטיבי המוטמע על המסך או בקסדת הרוכב העוקבים אחריו עיניו של הרוכב.
במידה והמערכת האוטונומית תזהה כי הרוכב אינו מוכן לבלימת חירום, היא תזהיר אותו באמצעות מספר אינדיקטורים של שמע, תצוגה ורעד. ייתכן אף כי המערכת תעשה שימוש בפולסים קצרים של בלימה, כך שהרוכב ירגיש כי הוא במצב מסוכן. במידה והרוכב לא יגיב לאזהרות, המערכת תכנס לבלימה על פי סט כללים שיקבעו אך לא פורסמו בינתיים. כמו כל פטנט שמוגש לרשם הפטנטים, לא ברור האם פיתוח זה ייצא לשוק ומתי, אך סביר להניח שכדי לא להישאר מאחורי המתחרות צפויה המערכת להופיע כבר בתחילת העשור הבא.
ובנתיים: הארלי דיוידסון חושפת את התכניות ל-2022