תאונה בקליפורניה רומזת על עתיד האופנוע בעידן האוטונומי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
בתאונה שהתרחשה החודש בין מכונית אוטונומית לבין אופנוע נקבע שהרוכב אשם. מה זה אומר לגבי נהיגה אוטונומית ועתיד האופנוענות?

חזון המכונית האוטונומית נראה כיום בלתי נמנע, ובעיניי רבים גם מאד חיובי, אבל הוא מעלה שאלות לא פשוטות אודות עתיד האופנוענות. לא מן הנמנע שבין כלי הרכב שינהגו את עצמם בעצמם ינועו גם אופנועים אוטונומיים, אבל לא ממש בטוח עד כמה אנחנו, האופנוענים, נאהב מציאות שכזאת.

היזם הבלתי נלאה אלון מאסק, אשר בין השאר עומד מאחורי מיזמי ״טסלה״, ״ספייס X״, ״היפרלופ״ ואחרים, אמר בראיון בשנה שעברה כי הוא מאמין שבעתיד ייאסר על נהגים לנהוג בעצמם כלי רכב, היות שנהיגה אנושית מסכנת בני אדם.

לפי הערכות שונות, בתוך חמש עד עשר שנים יתחילו כבישי העולם לקבל תנועה משותפת של כלי רכב אוטונומיים בתוך התנועה של כלי רכב נהוגים אנושית. אם לשפוט לפי תאונה שהתרחשה על כביש סואן בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ב-7 בדצמבר השנה – מצבם של אופנוענים אנושיים עומד להשתנות.

באותה תאונה בקליפורניה היו מעורבים מכונית אוטונומית חשמלית מדגם שברולט בולט, אשר מופעלת על-ידי חברת Cruise Automation, ששייכת לג'נרל מוטורס. בצד של הרוכב היה זה אופנוע ותיק אך נמרץ של הונדה, מדגם S90.

סרטון תדמית של Cruise Automation

על-פי הדיווח שנמסר לרשות התחבורה של קליפורניה, שמפקחת על ניסויי הרכב האוטונומי במדינה, התאונה התרחשה כאשר המכונית נסעה בנתיב האמצעי מבין שלושה והחלה לצאת את הנתיב השמאלי לצורך עקיפה. תוך כדי התמרון זיהה מחשב המכונית שהנתיב השמאלי מתחיל להיחסם על-ידי מכונית שמגבירה את מהירותה ולכן החזיר אותה אל הנתיב המקורי, האמצעי.

אלא שבשעה שהאוטונומית החלה את תמרון העקיפה שלה, רכב מאחוריה רוכב האופנוע, אשר ככל הנראה השתחל בין הנתיבים. כאשר הבולט האוטונומית חזרה לנתיב האמצעי היא פגעה בו וגרמה לו לאבד אחיזה ולעוף ימינה.

למרבה המזל מהירויות הנסיעה היו נמוכות – המכונית נסעה במהירות של כ-20 קמ"ש והאופנוע כ-30 קמ"ש. חשוב יותר – הרוכב לא נפגע על-ידי אף רכב אחר, ולכן התאונה הסתכמה בפגיעה קלה בלבד בכתפו של הרוכב. עם זאת, ברור שתאונה כזאת עלולה הייתה להסתיים בדרך הרבה יותר גרועה.

רכיבה בין נתיבים נחשבת חוקית בקליפורניה, ולמרות זאת קבעה משטרת סן פרנסיסקו שמי שאשם בתאונה הוא הרוכב. תיאור העבירה שבה הוא מואשם הוא:  "ניסיון לעקוף רכב אחר מימין בתנאים שלא אפשרו תנועה זאת באופן בטוח".

דובר מטעם ג'נרל מוטורס מסר בתגובה לתאונה ש"בחברת קרוז אנחנו בוחנים את המכוניות האוטונומיות בסביבות מאתגרות ובלתי צפויות, ורק כך נשיג טכנולוגיית נהיגה אוטונומית טובה יותר ובטוחה יותר בכבישים. במקרה זה האופנוען התמזג לנתיב שלנו לפני שהיה בטוח לעשות זאת".

הדיווח לרשות התחבורה של קליפורניה

במאמר מוסגר ראוי לציין ששחזור התאונה, במקרה זה, קל במיוחד היות שהמכונית האוטונומית מתעדת את כל פעולותיה ומצלמת את סביבתה. כך, עבודתם של חוקרי התאונות פשוטה יותר מאשר במקרים אחרים.

עבור אנשי קרוז אוטומציה של ג'נרל מוטורס, מדובר כמובן במקרה שמאפשר ללמוד ולהשתפר. אולם מבחינת האופנוענים של סן פרנסיסקו ושל דטרויט – שברחובותיהן מסתובבות ברגע זה 50 מכוניות נוספות מאותו סוג – זהו דגל אדום ותמרור אזהרה.

אם לא די בכך, בעלת הבית של קרוז אוטומציה הכריזה לא מכבר שהיא משחררת לכבישי ארה"ב גרסה "חצי אוטונומית" של קדילאק CT6, עם מערכת שאותה היא מכנה "סופר קרוז". כמעט מובן מאליו שככל שנהגים אנושיים יתרגלו לטכנולוגיה האוטונומית וייסמכו עליה כך הם ישימו פחות לב לרוכבים סביבם, ובמצב כזה אין לנו על מי לסמוך אלא על המחשב וחיישניו.

כאמור, במקרה הזה נקבע אמנם שהרוכב, ולא הרובוט, אחראי לתאונה. על פניו זה כנראה נכון, אבל בעוד שאפשר לצפות מרוכב לזהות ולהעריך התנהגות אנושית, לא בטוח שאנחנו הרוכבים נהיה מסוגלים לצפות את ההתנהגות של מחשבים.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד