מצדה 2017: זריחה ומשטרה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
גם השנה ירדו אופנועי ישראל למצדה לקבלת השנה החדשה, אך בנוסף לזריחה נתקלו גם בשערים חסומים ומשטרה

צילום: עומרי גוטמן, אביב ביידר, עדי שרון

כמו בכל שנה, גם השנה התקיימה רכיבה מסורתית של מאות רוכבים לצפות בזריחה שאחרי ערב ראש השנה במצדה. לצער רבים, המשטרה ורשות הטבע והגנים החליטו לפעול כנגד מסורת זאת והעכירו את האווירה.

בשנת 2002 נולדה מסורת שהחלה כהתארגנות ספורדית של מספר גולשי פורום אופנועים בתפוז לצפות הזריחה הראשונה של השנה החדשה במצדה. האירוע הלך וצבר תאוצה לאורך השנים, ובשנת 2015 נמנו בו אלפים רבים של משתתפים, אך זאת הייתה גם השנה האחרונה שהאירוע התקיים בצורה מסודרת ומאורגנת. האירוע גרר תלונות על רכיבה בחוסר אחריות ואף מכוניות שהשתוללו באירוע, מה שהוביל את משטרת ישראל, מסיבות השמורות עמה, לזמן את מנהל פורום בזמנו לחקירה.

התוצאה הייתה כי בשנת 2016 יצא המסע באופן עצמאי, ללא תיאום כלשהו עם רשות הטבע והגנים או עם משטרת ישראל. למרות שארגון הרכיבה למעשה נפסק המסורת ממשיכה וחזרתי לשם השנה, כדי לראות כיצד המציאה עצמה מחדש הרכיבה.

באחת וחצי בלילה לאחר ערב ראש השנה, הגעתי לחניון "חצי חינם" שבראשון לציון, נקודת המפגש המסורתית בשנים האחרונות. במקום פגשתי לא מעט ממנהלי פורום 8 לדורותיו והחניון היה מלא במאות רוכבי דו גלגלי, מכל המינים והסוגים.

הרכיבה עצמה עברה נהדר, אותו נחיל מוכר של אורות, חלקם כמעט עומדים במקום וחלקם טסים נמוך, וכולם מגיעים למחסום בכניסה לחניון מצדה. מישהו החליט שכביש הגישה והחניון לא שייכים לציבור בזמן זה וסגר אותו.

בלית ברירה התמקמתי יחד עם מספר רוכבים לאורך הציר וגם שם, זכינו להוראה משוטר שביקש שנעזוב את המקום בטענה שאנחנו בשמורת טבע. למרות שהופתעתי מהגעתו של שוטר ולא פקח של רשות שמות הטבע ההסבר כי אני נמצא בחניון לילה מוכרז ולא שמורת טבע לא התקבל על ידי השוטר, והוא לא אפשר לנו להישאר במקום.

למרות מאמצי המשטרה, השמש זרחה כמתוכנן בשעה 06:30 וזכינו לראות את הזריחה הראשונה של השנה החדשה מהמקום הנמוך בעולם. במקום נכחו כאלף רוכבים שפקדו גם כן את המקום ושימרו את המסורת.

העכירה את האוויר התנהלות משטרת ישראל שהחליטה "לנצל" את הרכיבה המסורתית ואגף התנועה ערך מבצע כאשר על פי הודעת דוברות המשטרה "הפעילות התמקדה בכבישים 1ו-31 המובילים לאזור ים המלח ומצדה, בעקבות מסע אופנועים למצדה וריבוי הגעת המבלים והנופשים לאזור." על פי הודעת דוברות משטרת ישראל נבדקו 130 כלי רכב. בכביש 1 התבצעה פעילות אכיפת מהירות ועל פי אותה הודעה, חולקו שבעה דו"חות בגין מהירות מופרזת, ארבעה מהם לאופנועים. בנוסף התבצעה פעילות עם מצלמות לטווח רחוק לאכיפת עקיפות תוך חציית קו הפרדה רציף.

בימים בהם משטרת התנועה חסרה משאבים, התמקדות בפעילות רכיבה מסורתית נראית לי כמו פעילות פופוליסטית וצינית, בטח כשהתנהגות המשטרה הובילה, במישרין או בעקיפין, לכך שאירוע הרכיבה הפך לאירוע שמאורגן על ידי עשרות קבוצות ספורדיות, ללא איש המארגן את האירוע בצורה מסודרת. בעבר האירוע תואם עם המשטרה שאף סייע ברכיבה עצמה. תמוהה עוד יותר חסימת הגישה למצדה על ידי רשות הטבע והגנים או התנכלות השוטרים לרוכבים שהתמקמו על הציר המוביל למצדה.

למרות מאמצי השלטונות, גם השנה זרחה השמש, וגם השנה ראו אותה כאלף רוכבים. אני משער שמסורת זאת תימשך עוד שנים.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד