סוף עידן הדלק: בריטניה מתכננת לאסור ב-2035 מכירת כלים דו-גלגליים עם מנועי בעירה פנימית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
לאחר שהוחלט על איסור מכירת מכוניות ומסחריות עם מנועי בנזין ודיזל כעת מגיע גם תורם של האופנועים והקטנועים: ממשלת בריטניה פנתה לציבור כדי לגבש תוכנית חדשה

האיחוד האירופאי החליט לפני כשבועיים לאסור מכירת מכוניות ומסחריות חדשות עם מנועי בעירה פנימית באירופה החל משנת 2035, אולם עד היום כמעט אף אחד לא הזכיר את האופנועים והקטנועים. לא עוד: בסוף השבוע האחרון החלה ממשלת בריטניה לקדם שימוע ציבורי לבחינת האפשרות לאסור גם את המכירה של כלים דו גלגליים עם מנועי בעירה.

בעוד שאצלנו, בישראל, החלטות חשובות מתקבלות בחדרי חדרים ומבלי להיוועץ בציבור – המשלה הבריטית מקיימת שימוע ציבורי לפני שהיא מחוקקת חוקים שמשפיעים על "החיים עצמם". כך גם בנושא זה: בסוף השבוע הקישה ממשלת בריטניה "התייעצות ציבורית" חדשה תחת הכותרת "האצת המעבר לתחבורה ללא פליטות" שבמרכזה איסור מכירת אופנועים וקטנועים חדשים עם מנועי בעירה פנימית החל משנת 2035 "או אפילו מוקדם יותר" לגבי חלק מכלי הרכב.

לקריאה נוספת
ימאהה טימקס הבא יהיה היברידי
ולאו מפתחת מערכת הנעה היבירידת לכלים דו-גלגליים

ההתייעצות הציבורית פתוחה כעת לתגובות ציבור עד ל-21 בספטמבר השנה, ובהצעה שמונחת על השולחן מדובר בהפסקת מכירה של כל כלי הרכב מקטגוריה L (קטנועים, אופנועים, תלת-גלגליים וקוודרו-סייקלס) החל בשנת 2035. קטגוריה L נחלקת ל-7 קבוצות סיווג לכלי רכב קלים בהתאם למשקל, תפוקת כוח המנוע, מספר הגלגלים ומספר מקומות הישיבה. בקטגוריה הזאת כלולים גם טרקטורונים. לפי התוכנית המוצעת יחויבו מספר קטגוריות משנה – בהן קטנועי ואופנועי 50 סמ"ק או כלים מקטגוריית 125 סמ"ק (A2 בשיטת הרישוי הלא מעודכנת בישראל או A1 במדינות אירופה) – לעבור להנעה חשמלית כבר משנת 2030.

לאחר המועד האחרון לקבלת תגובות הן יסוכמו על-ידי אנשי משרד התחבורה, ובתוך שלושה חודשים נוספים יפורסמו יחד עם המסקנות וההחלטות שיובילו לצעדי החקיקה והפעולות הממשלתיות שעליהם יוחלט. אפשר, לכן, לצפות להחלטת ממשלה בנושא הזה בבריטניה עוד לפני סוף השנה הנוכחית או בתחילת השנה הבאה.

במקביל לשימוע הציבורי הקציב משרד התחבורה הבריטי סכום של 350,000 ליש"ט (כ-1.5 מיליון שקלים) לתחרות שמטרתה לסייע בפיתוח שרשרת אספקה לכלי רכב דו גלגליים חשמליים וזאת במטרה לסייע בהקמתה של תעשייה כזאת בבריטניה. אנשי משרד התחבורה הבריטי הצהירו שזה "יעזור ליצירת בסיס ייצור לכלי רכב קטנים נטולי פליטות, מה שיכול ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים ברחבי בריטניה".

שרת התחבורה הבריטית טרודי הריסון מצוטטת כך במבוא למסמך ההתייעצות: "כלי רכב מקטגוריית L, עם אפס פליטות, מגיעים כיום לשוק במספרים הולכים וגדלים. לרכבים אלה יש מגוון רחב של שימושים – בין אם זה כדי להביא משלוחים לדלת שלכם תוך דקות; לנסוע על כבישים פתוחים בטיולי פנאי ארוכים יותר; או לפתוח מגוון רחב של הזדמנויות תעסוקתיות לאנשים בקהילות החלשות ביותר. אני נחושה להמשיך ולפתח את היכולת החשמלית של תעשיית האופנועים האייקונית של בריטניה כדי להוסיף משרות ייצור חדשות במדינה".

אגב, זה המקום להזכיר שבזמן שמועד איסור מכירת כלים דו-גלגליים עם מנועי בעירה פנימית באירופה עוד נמצא תחת דיונים ותעשיית הדו"ג מסיימת להסתגל לתקינת יורו 5, תקינת יורו 6 כבר נמצאת מעבר לפינה. על פי התכנון, תקינת יורו 6 תיכנס לתוקפה לפני סוף העשור ותדרוש חיוב של הנעה חשמלית מלאה או סיוע חשמלי כדי לאפשר תנועה בתוך הערים. בהתאם לכך יצרניות האופנועים הגדולות וגם ספקיות משנה של מכלולים לתעשיה שוקדות כבר כיום על פיתוח פתרונות הנעה היברידית שצפויה להיות העתיד הקרוב של הכלים הדו-גלגליים עד להשתלטות המאלה של ההנעה החשמלית.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד