נותנות בגז: ימאהה וקאוואסאקי מפתחות הנעת מימן לאופנועים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
במסגרת התארגנות של חמש יצרניות רכב יפניות יפתחו קאוואסאקי וימאהה מערכת הנעה מימנית לאופנועים. הונדה וסוזוקי צפויות להצטרף בהמשך

במסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בסוף השבוע על מסלול המירוצים בעיר אוקיאמה שביפן הכריזו חמש יצרניות רכב – בהן גם קאווסאקי וימאהה – על שיתוף פעולה אסטרטגי שמטרתו לשמר את מנוע הבעירה הפנימית בחיים בתוך כדי שמירה על אקלים כדור הארץ.

בשעה שכמעט כל יצרניות האופנועים בעולם, ובהן גם קאווסאקי ויאמאהה בעצמן – מפתחות אופנועים וקטנועים חשמליים כדי לעמוד בדרישות מחמירות והולכות של זיהום אוויר, טוענת קבוצת היצרניות היפניות, בהנהגת טויוטה, שחישמול רכב הוא לא הדרך היחידה לעתיד נטול פחמן. במסיבת העיתונאים שנערכה לרגל חשיפה היוזמה הסביר אקידו טויודה, יו"ר טויוטה, ש:"האויב שלנו הוא לא מנוע הבעירה הפנימית אלא הפחמן, ויש יותר מדרך אחת כדי לטפל בבעיה הזו".

בעוד ששלוש יצרניות המכוניות – טויוטה, מאזדה וסובארו – יתמקדו בשימוש בדלקים סינטטיים – ביו-דיזל וביו-בנזין, לקאוואסאקי יש ידע רב שנים והשקעות אסטרטגיות נרחבות בתחום המימן, ובכלל זה אפילו מיכלית להובלת מימן נוזלי שהיא עצמה בנתה. מימן נחשב בכל מקרה למקור אנרגיה עתידי להנעת רכב (למעשה: אוגר אנרגיה) ואפשר להשתמש בו בתוך תא דלק כדי לייצר חשמל, או להבעיר אותו כתחליף לבנזין במנוע בעירה פנימית. מכוניות שמונעות באמצעות תאי דלק מיוצרות באופן סדרתי כבר מזה זמן על-ידי טויוטה ויונדאי (גם הונדה ייצרה מכוניות כאלה אך פרשה מהתחום) ואילו מכוניות שהונעו באמצעות הבערת מימן במנועי בעירה יוצרו בסדרות מצומצמות על-ידי ב.מ.וו. כבר לפני כ-15 שנים.

טויוטה הייתה השושבינה בשיתוף הפעולה החדש בין קאוואסאקי לימאהה, כאשר הראשונה מביאה איתה ידע נרחב בתחום הנעת טילים באמצעות מימן ומאז שנת 2010 היא פעילה בייצור טורבינות גז מונעות מימן לשימוש תעשייתי וימי. משנת 2018 הרחיבה קאוואסאקי את פעילותה גם לשימוש במטוסים ובכלי רכב יבשתיים. ימאהה מצידה עוסקת בפרויקט משותף בתחום הזה עם טויוטה מזה מספר שנים. בהמשך הדרך יוקצו לכל אחת מן השתיים, וגם לספקית החלקים היפנית הגדולה ביותר – חברת Denso – מקטעים ספציפיים בפרויקט הפיתוח המשותף, כאשר המימן שישמש אותן הוא תוצר לוואי של פעולות כרייה במכרות פחם באוסטרליה.

האתגר הגדול ביותר של שתי היצרניות הוא מזעור: כיצד אפשר ליצור מיכל קטן וקל מספיק שיעמוד בלחצים אדירים ויכיל מספיק מימן כדי להשיג טווחי רכיבה סבירים. בנוסף צריך לפתור גם בעיות משותפות לכלל מנועי הבעירה, אבל זה – כך נראה – יהיה החלק הפחות מסובך.

במסיבת העיתונאים שערכו חמש היצרניות הן הכריזו שבעתיד צפויות גם חטיבות האופנועים של הונדה וסוזוקי להצטרף למיזם, ועל הדרך צפויות השותפות למסד תקנים אחידים, בדיוק כפי שנעשה בשיתוף הפעולה לפיתוח תקן אחיד לסוללות נשלפות לאופנועים.

שיתוף הפעולה הזה מעורר תקווה שמנוע הבעירה הפנימית האהוב עלינו לא אמר עדיין את המילה האחרונה. מה שבטוח זה שאם המיזם הזה יצליח כולנו נוכל להמשיך "לתת בגז", גם אם לא במובן המוכר לנו כיום.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד