משרד התחבורה מתעלם מהתקינה האירופית ומחמיר את מבחן הרישוי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
משרד התחבורה מחמיר את מבחן הרישוי השנתי לאופנועים. רוכבים בצרפת ובהולנד יצאו נגד התקנות, איך ינהגו הרוכבים בישראל? וגם: התגובה המגוחכת של משרד התחבורה

משרד התחבורה הורה למכוני הרישוי בישראל לשנות ולהחמיר את מבחן הרישוי השנתי לאופנועים כבר החל מחודש מאי הקרוב, וזאת בניגוד לתקינה האירופאית אשר תיכנס לתוקף רק בשנת 2022. התוצאה: מבחני הרישוי לאופנועים יהיו מסובכים ויקרים יותר.

ההחלטה של משרד התחבורה התקבלה מבלי ליידע מראש את הציבור, ללא התייעצות עם מועדון האופנועים הישראלי, ומבלי שהנוהל החדש יפורסם בגלוי ומבעוד מועד באתר האינטרנט של משרד התחבורה.

ידיעה פומבית ראשונה אודות המהלך החדש פורסמה אתמול (ד') על-ידי אודי עציון בעיתון ״ידיעות אחרונות״, ובה נכתב שמבחן הרישוי החדש יכלול מעתה בדיקת בלמים ואורות ממוחשבת, ושכדי לממן את מסלול הרישוי הייעודי יבקשו מכוני הרישוי לייקר את עלות המבחן השנתי. בנוסף, בניגוד לתקינה האירופאית, הכלים ידרשו להגיע למבחן אחת לשנה מיום עלייתם על הכביש.

באירופה ניסו לעשות סדר בבלאגן

נכון להיום אפשר וצריך להתייחס אל מבחן הרישוי השנתי לאופנועים בישראל כאל בדיחה גרועה, היות שבמקרה הטוב כל מה שנבדק בו הוא התאמת מספר השלדה של הכלי הדו-גלגלי לרשום ברישיון הרכב, תקינות מערכת התאורה והמאותתים, תקינות הצמיגים, הימצאות אפוד זוהר באופנוע וקיומה הכללי של יכולת בלימה.

מנגד – צריך להדגיש שבצרפת, הולנד, בלגיה, נורבגיה, פורטוגל, פינלנד, אירלנד, יוון, בולגריה, רומניה, קפריסין ומאלטה – חלקן מדינות עם הישגים טובים בהרבה מאלה של ישראל בתחום הבטיחות בדרכים – אופנועים בכלל לא חייבים במבחני רישוי.

במדינות אחרות, בהן צ'כיה, דנמרק, איטליה, סלובקיה, ושבדיה, מבוצע מבחן רישוי שנתי ראשון לאופנוע רק כעבור ארבע שנים מיום עלייתו אל הכביש, ולאחר מכן בכל שנתיים. באסטוניה, הונגריה, לוקסמבורג, פולין, סלובניה ובריטניה מבוצע מבחן הרישוי השנתי הראשון לאופנוע רק כשהוא מגיע לגיל 3, ולאחר מכן בכל שנתיים או שלוש. בספרד מבוצע מבחן רישוי שנתי ראשון לאופנוע רק בהגיעו לגיל 5.

באיחוד האירופאי החליטו לאחד את דרישות מבחני הרישוי לכל המדינות החברות, ולקבוע להם סטנדרטים חדשים, ולכן נקבעה באפריל 2014 – כלומר לפני כמעט 4 שנים – תקינה חדשה (2014/46/EU) למבחן שכולל מספר מכשירי בדיקה ייעודיים וחיוב במבחן ראשון רק ביום השנה השלישי לעלייתו של האופנוע על הכביש.

שינוי זה, ובעיקר הייקור שנובע ממנו לעלויות המבחן עבור האופנוענים, עורר ויכוח ציבורי נרחב ברחבי אירופה לנוכח טענה לפיה כלי רכב מודרניים, ודאי בארבע שנותיהם הראשונות על הכביש, לא זקוקים לבדיקות רישוי שנתיות אשר מטילות עול כלכלי מיותר על הציבור.

המרד של הרוכבים הצרפתים וההולנדים

לכן, רבים מבין האופנוענים באירופה לא ישבו בחיבוק ידיים לאחר פרסום התקנה, והביאו לשינוי ניכר שלה בחלק מן המדינות. ראשונים לפעול היו מועדוני הרוכבים בהולנד, אשר יצאו באופן מאורגן לרכיבה עד לפרלמנט האירופאי בבריסל כדי להביע את מחאתם. בעקבות מחאה זאת ריעננו הרגולטורים של האיחוד האירופאי את התקנה, וקבעו שהיא תיכנס לתוקף באירופה רק החל משנת 2022, כלומר בעוד 4 שנים.

חשוב להזכיר שמדינת ישראל עדיין לא חברה באיחוד האירופאי, אולם שורת החלטות ממשלה אימצה את התקינה האירופאית ודרשה ממשרד התחבורה הישראלי לנהוג בהתאם לה.

צריך להדגיש גם שבמסגרת האיחוד האירופאי רשאית כל מדינה לקבוע תקנים נוספים, מעל ומעבר לתנאי הסף, וקומץ קטן ממדינות אירופה בחר להחיל את התקנה במועד המקורי שלה, קרי: מאי 2018.

גם רשות הרישוי של משרד התחבורה הצרפתי ניסתה להחיל את התקנה החדשה במאי 2018, אולם דבר זה עורר את מחאתם של רוכבי האופנועים בצרפת: הם יצאו להפגין כנגדה והביאו לדחייה שלה לכל הפחות עד לשנת 2022.

משרד התחבורה הישראלי החמיר את התקנה

כאמור, אנשי משרד התחבורה הישראלי לא הודיעו מבעוד מועד על כוונתם לשנות את מבחן הרישוי לאופנועים בישראל  ולא הנגישו אותה לכלל הציבור באתר האינטרנט של המשרד.

במשרד התחבורה גם התעלמו מכך שהתקינה האירופאית החדשה מחייבת מבחן רישוי שנתי ראשון לאופנוע רק בהגיעו לגיל 3, ולאחר מכן בכל שנתיים, ומכך שכל הכלים הדו-גלגליים בעלי מנועים בנפח קטן מ-125 סמ"ק פטורים ממנה באופן גורף.

 

 

לדברי אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי, "הוראת הנוהל התקבלה במכוני הרישוי לפני תקופה מסוימת", אבל מכיוון שמספר מדינות אירופאיות כן אימצו את התקנה נוצר לחץ על יצרניות ציוד הבדיקה, ולכן "לא סביר שכל מכוני הרישוי בישראל יספיקו להצטייד בציוד הנדרש".

"סביר להניח", כך אמר גלנצר ל-TheDoo, "שמשרד התחבורה ידחה את מועד כניסת התקנה לתוקף עד שכל המכונים יהיו מצוידים בציוד, מכיוון שלפי הנחיות משרד התחבורה כל מכון רישוי חייב לספק לציבור  את כל השירותים. לדבריו, עלות מכשיר בדיקת הבלמים היא בין 40-50 אלף ש"ח, ומכשיר בדיקת התאורה עולה כ-15-20 אלף ש"ח.

יו״ר מועדון האופנועים הישראלי אליקו אלג׳ם סיפר כי אף גורם ממשרד התחבורה לא פנה אל המועדון להתייעצות ולא הודיע לו מבעוד מועד על הכוונה להחיל את הבדיקה החדשה.

אז מי מרוויח מכל זה?

שאלה מרכזית, כמובן, היא האם מבחני רישוי בכלל, ואלה בפרט, תורמים לבטיחות, ועד כמה. במקרה הזה, כאשר בוחנים את הדיונים הציבוריים שהתקיימו באירופה, נראה שאנשי משרד התחבורה "נושאים את שם הבטיחות לשווא".

למשל, אחד הטיעונים העיקריים כנגד שיטת מבחני הרישוי היא שהם "בודקים את מצב הרכב לאותו יום בלבד", והכוונה היא שרוב מי שנוהגים עם ציוד שלא אמור להימצא על הרכב ממילא מפרקים אותו לקראת המבחן ומרכיבים אותו מיד לאחריו. בנוסף, לפי נתוני משרד התחבורה הישראלי – כשל טכני ברכב מהווה רק אחוז זניח בלבד מבין הגורמים לתאונות, ולגבי תאונות אופנועים אין בכלל מידע רלבנטי בישראל.

השאלות המתבקשות, לכן הן ראשית לכל "מי מרוויח?" מהחמרת הבדיקות ומייקור עלויות המבחן, ומדוע מבוצעת פעולה כזאת במחשכים ומבלי להתייעץ עם נציגי האופנוענים? שאלה חשובה אחרת היא האם אופנועני ישראל ירכינו ראש ויקבלו את הגזירה כפי שהיא, או שהם יצאו למחות ולשנות אותה, כפי שעשו עמיתיהם באירופה.

פנינו אל דובר משרד התחבורה ושאלנו אותו מדוע המשרד לא פרסם מבעוד מועד ובאופן פומבי וגלוי את הנוהל, והאם עלות מבחן הרישוי השנתי תתייקר, ואם כן בכמה? בנוסף, שאלנו גם מדוע הוחלט להקדים את כניסת התקנה האירופאית לתוקף בישראל כבר לשנת 2018 במקום בשנת 2022, האם למשרד התחבורה יש תכנית פיקוח על מכוני הרישוי בכלל, ועל רישוי אופנועים בפרט, וכמה מפקחים מוקצים בתוכנית זאת לשנת 2018?

תגובת המשרד: חלק מההנחות המוצגות על ידך שגויות ולכן אין לנו עניין להשיב עליהן.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד