מפעל הקטנועים הגדול בעולם ייצר כלי חשמלי כל שתי שניות

המפעל של אולה ייצר קטנוע חדש כל של
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
חברת התחבורה השיתופית ההודית 'אולה' עולה על מפת תעשיית הרכב. תתחיל לייצר קטנועים חשמליים בקצב היסטרי ובהמשך תייצר גם מכוניות.

בהשקעה של 330 מיליון דולר נשלמות בימים אלה בפאתי בנגלור, הודו, ההשלמות להשקת מפעל הקטנועים הגדול ביותר בעולם. לכשיושלם ישתרע מפעל זה על שטח של כ-500 דונמים, והוא ייצר בכל שנה לא פחות מ… תחזיקו חזק, עשרה מיליון כלים דו-גלגליים חשמליים.

 

המפעל של אולה ייצר קטנוע חדש כל שתי שניות

 

מי שעומד מאחורי המיזם המופלא הזה הוא בהאביש אגארוואל, אחד ממייסדי חברת אולה (OLA) שמפעילה תחבורה שיתופית בהודו ובמדינות נוספות בדרום מזרח אסיה. למרות שמדובר במפעל הודי, והדבר הראשון שעולה לראש זה שהוא יתבסס על כח עבודה זול, בפועל מדובר באחד ממפעלי הייצור המתוחכמים ביותר שמוקמים כיום בעולם, ויהיו בו עשרה קווי ייצור אוטומטיים לחלוטין עם 3,000 רובוטים שיופעלו באמצעות בינה מלאכותית.

התוצאה: מיזם Ola Electric Mobility Pvt החדש יפלוט מקווי הייצור שלו… שוב, נא להחזיק חזק, קטנוע חדש בכל שתי שניות!

המיזם ההודי החדש, שצפוי להתחיל את פעילותו כבר בשבועות הקרובים, מתיימר לייצר 15% מכלל הקטנועים החשמליים שיימכרו בעולם בכל שנה וקצב הייצור ההתחלתי שלו יהיה 2 מיליון (!) כלים בשנה.

 

המפעל של אולה ייצר קטנוע חדש כל שתי שניות

 

אחד הכוחות המניעים מאחורי המיזם הזה הוא ממשלת הודו, שהקציבה החל מאמצע 2019 כ-1.4 מיליארד דולר ומעניקה סובסידיות לרוכשי רכב חשמלי. זה לא מפליא בהתחשב במצבה העגום של תת היבשת ההודית מבחינת איכות האוויר והסביבה: 21 מבין 30 הערים עם זיהום האוויר הגבוה ביותר בעולם הן ערים הודיות, והגדלה משמעותית של פלח השוק של כלי רכב חשמליים, שתופסים כעת כ-1% בלבד מן המכירות, היא צעד הכרחי לצמצום הזיהום.

הבעיה היא שרמת ההכנסה לנפש בהודו לא מאפשרת לאזרח הממוצע את חופש הבחירה, כאשר קטנוע חשמלי עולה כ-2,000 דולר לעומת קטנוע עם מנוע בעירה שנמכר תמורת מחצית המחיר. אגארוואל, לכן, לא בונה רק על תמיכה ממשלתית ובין המשקיעים במיזם החדש שלו בולטת יצרנית הרכב יונדאי-קיה שהשקיעה סכום שאסור בפרסום. גם זה לא מפתיע בהתחשב בכך שאנליסטים חוזים שעד לסוף העשור הנוכחי יהיה שווי שוק הרכב הדו-גלגלי החשמלי העולמי כ-206 מיליארד דולר.

אולה אלקטריק צפויה להשיק חמישה דגמים דו גלגליים חשמליים שמיועדים לנישות שונות של השוק, למשל ללקוחות פרטיים מחד ולחברות תחבורה שיתופית מאידך, ואלה יהיו כלים מתוחכמים יחסית, עם רמת קישוריות גבוהה, סוללות מתחלפות שאפשר לטעון גם בבית, ושתי סוללות לכל כלי.

 

 

אנשי אולה תכננו בעצמם את הכלים הדו-גלגליים, בין השאר על בסיס הפיתוחים ההנדסיים של חברת הסטרטאפ ההולנדית Etergo BV שאותה רכשה בשנה שעברה. אפילו תוכנת הבינה המלאכותית שבאמצעותה תוכננו מפעל ההרכבה ותהליכי הייצור בתוכו פותחה על-ידם והם גם ייצרו בעצמם את כל הרכיבים הנחוצים להם – החל במנועים חשמליים וכלה במארזי הסוללות. כאשר המפעל יגיע לתפוקה מרבית הוא צפוי לייצר כ-27,400 כלי בכל 24 שעות, וכדי להכניס את הדברים לפרופורציות זה אומר שבשתי משמרות עבודה של 8 שעות ייוצר במפעל הזה מספר כלים שקול לכל הדו-גלגליים שנמכרים בישראל בשנה ברוכה.

המפעל צפוי להעסיק כ-10,000 עובדים, אבל כ-90% מפעולות הייצור יהיו אוטומטיות ורובוטית, ואלה יכללו גם את כל פעולות הייצור של הסוללות והמנועים החשמליים, כאמור. אגב, באסטרטגיה של אגארוואל זאת רק "המנה הראשונה": בתוך שנה וחצי עד שנתיים הוא מקווה ש'אולה אלקטריק' תתחיל לייצר מכוניות חשמליות.

 

 

אגארוואל מעריך שעד סוף העשור הנוכחי יהוו המכירות של קטנועים חשמליים בין רבע ל-35% מן השוק הדו-גלגלי, ואילו כלי רכב תלת-גלגליים חשמליים, כמו ריקשות, יתפסו עד אז 65% מן השוק הרלבנטי.

לדבריו, "אף אחד בעולם לא פתר את הבעיות של שוק המסה, ואנחנו מאמינים שיש לנו הזדמנות ייחודית מאוד להעלות את הודו על מפת העולם באמצעות התמקדות בכלי רכב חשמליים לניידות עירונית, והפיכת הודו למוקד העולמי לייצור של כלי רכב חשמליים לניידות עירונית".

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד