מישל דור

האיש שיודע לשאול

מישל דור חוזר לרכוב

מישל דור על 66

מישל חוזר לרכוב: האם הצמיגים גמורים?

האם הצמיגים גמורים?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
כולם יודעים ש"הצמיג הוא הקשר לכביש", וכולם יודעים גם שגומי של צמיגים לא שורד יותר מחמש שנים של נסיעה. אבל מסתבר שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, והפעם שברתי שני מיתוסים בכתבה אחת.

66 שלי, אופנוע מדגם R1200 GS LC של ב.מ.וו, התייבש שש שנים והמתין לי בסבלנות, ובכל אותן שנים הוא נעל צמיגי פירלי 'סקורפיון טרייל' שהולבשו עליו בערך שבוע לפני שהחלטתי להפסיק לרכוב. לאורך כל התקופה דאגתי לצמיגים והקפדתי למלא בהם לחץ אוויר מתאים. אפילו הזזתי את 66 באופן קבוע כדי שהוא לא ילחץ על אותה נקודה במשך ימים. אבל בכל זאת, מפה לשם חלפו שש שנים.

האם הצמיגים גמורים?

רבים מחברי המליצו לי להתחיל את מסע החזרה לחיים עם החלפת צמיגים, ולעשות את זה עוד לפני שאני מחליף שמן ומטפל באופנוע עצמו. זה מובן, מכיוון שהאינסטינקט הטבעי של כל רוכב קשור באופן יסודי במידת האמון שלו בצמיגים. זאת גם הסיבה שרוב הרוכבים ממליצים זה לזה על מותגים מפורסמים, שהם גם היקרים ביותר.

טובי חבריי הרוכבים חששו שכעבור שש שנות חוסר מעש סובלים צמיגיו של 66 מהתייבשות, קרעים, סדקים וסתם מהזדקנות, ואני, ממש כמותם, נכנסתי ללחץ והתחלתי לחקור את הנושא.

פניתי אל חברי הטוב אורן זיתוני – צמיגאי ותיק שמתמחה בצמיגי אופנועים, ופתחתי איתו במלוא הכנות: אמרתי לו שברור לכולנו ש"צמיג הוא הקשר אל הכביש", אבל יש לי תחושה שרב הנסתר על הגלוי. מעבר להבנה הבסיסית שאני רוצה גומי טוב שישמור עלי – נראה שהרבה אנשים מנצלים את חוסר הידע של רוכבים ומכניסים אותנו להוצאות מיותרות.

בישראל, בעיקר בגלל ההיקף הקטן של השוק – מחירי הצמיגים לאופנועים הם שערורייה שלא תיאמן, וזה עוד לפני העלויות הנוספות שנדרשות כדי להתקין אותם על אופנועים. בתחום המכוניות יש תחרות שמרסנת במידה מסוימת את המחירים – למרות שגם שם הם יקרים ביחס לחו"ל – אבל בתחום הדו-גלגלי בעלי האופנועים פשוט נשחטים. הסיבה היא שיש מעט מאוד מקורות יבוא והמון ביורוקרטיה וחסמי יבוא, והתוצאה היא מחירים יקרים באופן מקומם, ועול כבד על הרוכבים.

האם הצמיגים גמורים?

מספר קטן של יבואני צמיגים עושים בישראל עבודה טובה בקשר שלהם עם השוק ועם הרוכבים. רוב האחרים מתעלמים מן השוק הקטן הזה, והכי גרוע: לרוכב ובעל אופנוע אין אף מדד אובייקטיבי שבאמצעותו יוכל להעריך אם יצרנית צמיגים ידועה, או דגם שזכה ליחסי ציבור, עדיפים מבחינת עלות-תועלת על יצרנים או דגמים אחרים.

אורן לא התרגש מכל ההפחדות של חבריי האחרים ושאל אותי כמה שאלות לגבי התנאים שבהם אחסנתי את '66' במהלך התקופה הארוכה הזאת. כאשר הסברתי שהוא חנה בחניה מקורה, בתנאים טובים, בתוך כדי הקפדה על לחצי ניפוח ומבלי שהאופנוע "דרך" כל הזמן על אותן נקודות – אורן ביקש ממני לקחת קערה קטנה, למלא אותה במים ולהרטיב את ה"ונטילים" של הצמיגים כדי לוודא שלא יוצאות בועות.

הצמיגים עברו בהצלחה את המבחן הזה ואחריו רכבתי ברכיבה זהירה אל המוסך של אורן, מתוך ידיעה שאחזור משם עם צמיגים חדשים. אלא שאורן העיף מבט ואמר: "מישל, הצמיגים שלך חדשים לגמרי. הם לא התגלגלו אפילו 100 קילומטרים וסמל העקרב האדום של פירלי לא השתפשף. זה אומר שאין שום צורך להחליף אותם".

האם הצמיגים גמורים?

"רגע", אמרתי, "אבל עברו כבר 6 שנים וכל החברים שלי אומרים שזה אורך החיים של צמיג ואחרי זה חייבים להחליף אותו!"

אורן הרגיע והסביר: "יש כאלה שיש להם אינטרס שאנשים יחליפו הרבה צמיגים. לי בוודאי יש אינטרס כזה כי זאת העבודה שלי. אבל במבחן מסלול שבו השוו בין צמיגים שאוחסנו באחסנה טובה במשך 5 שנים לבין צמיגים חדשים – התגלה שהבדלי הביצועים ביניהם זעומים. הסיבה היא שצמיגים יכולים לתפקד היטב גם אחרי שאוחסנו במשך זמן רב – בתנאי שתנאי האחסנה היו טובים. באחסנה טובה צמיגים לא מתייבשים, לא נסדקים ולא מזדקנים. במקרה שלך, כפי שאתה מתאר, הצמיגים אוחסנו בתנאים מצוינים. צא לדרך, רכב בזהירות, וכל עוד שאתה לא מרגיש רעידות, אחיזה לא תקינה או כל דבר מטריד אחר – אתה יכול לרכוב בשקט. תכל'ס, הכל בראש. ברור מדוע שרוכב לא ייתן אמון בצמיגים שעמדו זמן רב, אבל במקרה הזה אין אף סיבה להחליף צמיגים".

האם הצמיגים גמורים?

אגב, אם כן הייתי נאלץ להחליף צמיגים, אורן המליץ לי על מותג צמיגים טורקי בשם 'אנלאס' (Anlas) שיבואם ארצה החל לאחרונה. רגע אחרי שהתגברתי על תחושת הקבס הראשונית מן הרעיון של להתקין צמיגים טורקים על אופנוע שיכול לנסוע במהירות תיאורטית מאד לא חוקית – אורן צייד אותי בשתי תובנות חשובות. ראשית, המחירים של המותג הזה נמוכים ב-50% מאד משמעותיים ממחירי המותגים המפורסמים. לרוב הרוכבים עדיף לרכוב על צמיגים חדשים של מותג פחות מוכר מאשר להתגלגל על שאריות של צמיגי מותג.

 

האם הצמיגים גמורים?

שנית, ויותר חשוב, אורן הפנה אותי אל מבחנים שנערכו בבריטניה ובהם הצמיגים האלה "עשו בית ספר" לצמיגי המותגים הידועים. אז יש מצב שהניסיון הבא שלי יהיה עם מותג לא ידוע (אבל כזה שמגובה בהמלצות של אנשי מקצוע). בינתיים כבר תפרתי יותר מאלף קילומטרים על הסרוקפיון בני השבע ועד עכשיו הם העניקו לי חווית רכיבה מושלמת, כצפוי מצמיגים יקרים כאלה.

לפרק הקודם: ומה עם הקסדה?

לפרק הבא: חזרתי לספארי. מה עושים עם כל הנהגים מסביב?

מה אתם הייתם עושים במקומי? איך אתם בוחרים את הצמיגים שלכם? כל כמה זמן כדאי לדעתכם להחליף צמיגים? אם יש לכם מידע שיכול להועיל גם לאופנוענים אחרים אל תשמרו אותו בבטן: כתבו אלי כדי שאעדכן את הפרק הזה או אוסיף פרק חדש.

רוצים לשלוח תגובה למישל?

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד