מחקר חדש: קסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת צוואר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
חוקרים אמריקאים טוענים כי בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב, קסדה לא גורמת לפגיעה בצוואר בזמן תאונה. החוקרים: ״יצאנו לשטח במקום לעשות ניסויי בתנאי מעבדה״

בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב עד כה, חבישת קסדה מפחיתה את הסיכוי לפגיעה בצוואר. כך לפחות עולה ממחקר שפרסמו לאחרונה חוקרים מבית החולים UW שבמדינת ויסקונסין.

עד היום, מחקרים שונים הראו כי על אף שקסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש מתאונת אופנוע מ-69% ל-37% – היא דווקא מזיקה לצוואר. לפי אותם מחקרים, בעת הפגיעה בקרקע הקסדה תורמת להגברת המומנט המופעל על הצוואר.

בטיעון זה של פגיעות צוואר משתמשים לא פעם המתנגדים בארה"ב לחבישת קסדה. עם זאת, על פי המחקר שנערך בבית החולים בוויסקונסין, המצב הוא כלל לא כך. במסגרת המחקר, נבדקו הפגיעות שספגו 1,061 רוכבי אופנוע שהגיעו לחדר המיון של בית החולים לאחר תאונה.

מדינת ויסקונסין מחייבת חבישת קסדה רק עד גיל 17, ולכן קרוב ל-70% מהפצועים שהגיעו לחדר המיון לא חבשו קסדה בעת התאונה. לפי תוצאות המחקר, 15.5% מהרוכבים שלא חבשו קסדה ספגו פגיעה בצוואר, כש-10.8% סבלו משברים בעמוד השדרה. רק 7.4% מהרוכבים שחבשו קסדה סבלו מפציעות בצוואר, ו-4.6% ספגו משברים בעמוד השדרה.

״נראה שהקסדות מגנות מפני פציעות בצוואר ובעמוד השדרה״, אמר לאתר ״ויסקונסין סטייט ג׳ורנל״  דוקטור נתנאל ברוקס, שהיה שותף בכתיבת המחקר. ״המטרה במחקר הזה הייתה להביא תוצאות מהשטח, להבדיל מתוצאות של ניסויים שנערכים במעבדה״.

לפי דייב צ׳רלבויס, שמוביל לובי במדינה נגד חובת חבישת קסדה, ההסבר לתוצאות המחקר פשוט. לדבריו, השינוי נובע מכך שהקסדות נעשו קלות יותר בשנים האחרונות, במה שמפחית את המומנט שמופעל על הצוואר בעת תאונה. עם זאת, בראיון לאתר הוא התעקש כי ״מדובר בחופש שלנו. כל מבוגר צריך להחליט בעצמו אם לחבוש קסדה או לא״.
בישראל כידוע יש חובה של חבישת קסדה לכל רוכב על כלי דו-גלגלי ממונע, ואנחנו ממליצים לא להקל ראש ותמיד להקפיד על חבישת קסדה מלאה ורכוסה היטב.

כתבות נוספות:

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד