מחקר חדש: המוח מעדיף לא לראות רוכבים בכביש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
לפי מחקר אוסטרלי, תאונות רבות בין רכבים לאופנועים נגרמות בשל ״עיוורון קשבי״. בשל העומס הקוגנטיבי על הנהגים, מוחם מתעלם מאופנועים

מחקר חדש שפורסם לאחרונה במגזין של אגודת הארגונומיה העולמית מעלה את האפשרות כי סיבה מרכזית לתאונות בין רכבים לאופנועים היא תופעה שמכונה ״עיוורון קשבי״ (Inattentional blindness). מדובר בתופעה קוגניטיבית של אי תפיסת עצמים נראים, בהיעדר הפניית קשב עבורם.

לפי המחקר – אותו ערכו חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה – גם בתנאי מזג אידאליים נהגים רבים לא יזהו אופנוע נוסע בזמן בחינת נתיב. ״כשאנחנו נוהגים ברכב, יש כמות עצומה של אינפורמציה שהמוח שלנו צריך לנתח״, קבעו החוקרים. ״אנחנו לא יכולים לשים לב להכול, זה ייקח משאבים קוגניטיביים רבים מדי ויאט את זמן התגובה שלנו״.  עוד הוסיפו החוקרים:  ״לכן, המוח שלנו מחליט איזו אינפורמציה חשובה ואיזה לא״.

לשם עריכת המחקר, גייסו החוקרים 56 מבוגרים, והראו להם תמונות מרובות של מצבים שונים בנהיגה. הנבדקים היו צריכים להגדיר באילו תמונות מיוצגת סביבת נסיעה בטוחה ובאילו לא. בתמונה האחרונה בכל סדרה, החוקרים שתלו אופנוע או מונית ולאחר מכן שאלו את הנבדקים האם בכלל שמו לב להימצאותם.

בסיכום המחקר, 65% מהנהגים לא שמו לב לאופנוע ו-31% מהם לא שמו לב להימצאותה של המונית. ״נראה שאופנועים נמצאים בעדיפות מאוד נמוכה במוח שלנו, בזמן שהוא נדרש לסנן מידע״, קבעו החוקרים. ״אנחנו צריכים להיות יותר ערניים, דרוכים ומודעים בזמן שאנחנו נוהגים״.  

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד