לא בדקת לא רכבת: 10 פעולות תחזוקה שאסור לפספס

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
עשו לעצמכם טובה גדולה: אל תרכבו על כלי דו-גלגלי מבלי לבדוק או לכוון עשרה מכלולים ומערכות

רוכבים על אופנוע או קטנוע ומרגישים שישנם מספר עניינים בסיסיים שאתם לא ממש סגורים עליהם? אתם לא לבד. רוכבים רבים, גם בעלי ותק וניסיון, מבלים לפעמים זמן וקילומטראז' רבים מידי עם כלי רכבם מבלי שביצעו בו פעולות חשובות לבטיחותם ו/או לשמירה מכאנית על הכלי.

ריכזנו עבורכם עשר פעולות תחזוקה בסיסיות שכל רוכב על כלי דו גלגלי חייב לדעת לבצע כדי להימנע מתאונות, תקלות ועוגמת נפש, או סתם כדי לשפר את איכות החיים ברכיבה.

לא צריך להיות מכונאי או להחזיק ביותר מידי כלי עבודה כדי לעמוד במשימות שמנינו, אבל גם מי שהתברך בשתי ידיים שמאליות ומעדיף להיעזר במוסכניק צריך לכל הפחות לדעת מה לבקש ממנו לעשות. 

לא כתבנו כאן מדריך מפורט שמדגים כל פעולה אלא ריכזנו עבורכם את הפעולות הבסיסיות ביותר שכל רוכב חייב לדעת לבצע.

כוון כידון:

כדי להתאים את האופנוע למידותיו הספציפיות של הרוכב, מה שמקביל לכיוון מרחק ההגה במכונית, אפשר לכוון את מרחק הכידון מן המושב. זאת פעולה קלה שמתאפשרת כמעט בכל אופנוע, וחשוב לזכור שכאשר אופנוע יוצא משערי המפעל הוא לא מותאם לגובהו של רוכב ספציפי או לאורך ידיו. לפעמים הכידון בכלל מגיע מפורק במארז, לצד האופנוע, ומותקן בארץ רק במהלך ההכנה למסירה.

כדי לכוון כידון כל שצריך לבצע זה לפתוח מעט את הברגים שמחזיקים אותו, ואז לקרב או להרחיק אותו בהתאם לממדי הרוכב ולתנוחת הרכיבה שמתאימה לו. כאשר נמצאה התנוחה המתאימה יש להדק את הברגים, וחשוב לשים לב שברוב המקרים ישנה משמעות לסדר הסגירה שלהם. ברוב המקרים יש סימון עם חץ או נקודה על הברגים, וזאת כדי להבטיח שהבורג לא ישתחרר (ואם כן, שתהיה לכך עדות ויזואלית).

כוון ידיות, מנופים ורגליות:

גם את הידיות והרגליות אפשר לכוון בהתאם למימדי הרוכב. אפשר (וצריך) לכוון את רגליות ההילוכים והבלם האחורי, וגם את ידיות המצמד והבלם הקדמי, וחשוב להתאים אותם לגובה הרוכב ולתנוחת הרכיבה שנוחה לו. כך מתקבלת נוחות מקסימלית מצד אחד, ונוחות תפעול מצד שני.

אלה התאמות שאפשר לבצע בכל אופנוע, ובואו לא נשכח שמדובר בתפעול מערכות הבטיחות של האופנוע לכן חשוב להשקיע בביצוע שלהן.

מתיחת כבל מצמד:

מי שרוכב על אופנועים מספיק זמן, ורוכב כעת על אופנוע שבו המצמד נפתח באמצעות כבל ולא על-ידי מערכת הידראולית, ודאי שם לב שעם הזמן משתחרר המתח של הכבל ונדרש מהלך ארוך של הידית כדי לפתוח אותו.

כדי לצמצם את החופש המיותר אפשר למתוח את הכבל, אבל קודם לכן חשוב לזכור שחייב להישאר לכל הפחות מהלך מינימלי של הידית והכבל כדי למנוע מצב שבו המצמד פתוח חלקית. מומלץ לשמור על חופש של בין 2.5 ל-4.5 מ"מ, מפני שכאשר המנוע מתחמם מתחממות גם רפידות המצמד והחופש הזה מצטמצם. 

טווח החופש יקבע את מיקום נקודת ההפרדה של המצמד וצריך לכוון אותה בהתאם לנוחות של הרוכב. 

הכיוון עצמו מבוצע לרוב באמצעות טבעת נעילה וטבעת כיוון, ובאופנועים שונים ישנה רק טבעת כיוון. בשלב הראשון יש לשחרר את הטבעות ואז לכוון את מתח הכבל באמצעות טבעת הכיוון. כאשר נקבעה נקודת ההפרדה יש לנעול את הטבעת למקומה באמצעות טבעת הנעילה.

בדיקת מפלס שמן מנוע

התנעת מנוע עם כמות שמן שאינה מספקת תגרום במוקדם או במאוחר לנזקים בלתי הפיכים, לכן חשוב לבצע בדיקת מפלס שמן מנוע לעיתים תכופות.

באופנועים וקטנועים שונים ישנם מדידי שמן על גוף המנוע או בשלדה, ובמנועים אחרים ישנו מעין חלון קטנטן, "עינית", שדרכו אפשר לראות את גובה המפלס.

חשוב לקרוא בספר הרכב היכן ממוקם מדיד השמן בכלי הספציפי וכיצד לבדוק את מפלס השמן. לכל דגם יש הוראות בדיקה ספציפיות לו, לכן חשוב להכיר אותן ולדעת לבדוק כפי שהיצרן קבע שצריך לעשות את זה.

בדיקת מפלס נוזל קירור

אם האופנוע או הקטנוע מונעים על-ידי מנוע מקורר נוזל אזי אי שם מסתתר מצנן (רדיאטור), מערכת הקירור אמורה להיות מלאה בנוזל קירור, וחשוב לבדוק מידי פעם את מפלס הנוזל כדי למנוע נזקים קריטיים למנוע.

רוב האופנועים המודרנים מצוידים במיכל עיבוי, שהוא מיכל פלסטיק שמחובר למערכת הקירור, חשוב לדעת היכן בדיוק הוא ממוקם באופנוע או בקטנוע ולזכור גם שככלל אצבע אמור גובה מפלס הנוזל שבתוכו להימצא בין קוי המינימום למקסימום כשהמנוע קר.

בכל מקרה, חשוב לקרוא את הוראות ספר הרכב ראשית לכל כדי למצוא את מיקום פתח מילוי הנוזל, וגם כדי לוודא לאיזה גובה מפלס יש למלא נוזל ובאיזה נוזל להשתמש.

בדיקת לחץ אוויר בצמיגים

הצמיגים הם הדבר היחיד שמחבר בין האופנוע לאספלט או לאדמה, ומצבם – שמושפע מאד מלחץ האוויר שבתוכם – קובע לא רק את רמת האחיזה אלא גם את תצרוכת הדלק, אורך חיי הצמיג, התנהגות האופנוע, מרחקי בלימה ועוד.

לחץ אוויר נמוך מידי עלול להוביל לפיצוץ הצמיג בגלל התחממות, ובכל מקרה לעליה בתצרוכת הדלק וירידה בחדות ההיגוי, ואילו לחץ אוויר גבוה מידי יפגע לרוב בהתנהגות הכביש ובנוחות הנסיעה. 

כדי לדעת מה לחץ האוויר הנכון לכל צמיג אפשר להיעזר במדבקות שעליהן מודפסים הערכים המתאימים, אלה מודבקות לרוב על מגן השרשרת של אופנועים ובקדמת הקטנוע או מתחת למושב בקטנועים. אם לא מצאתם מדבקה כזאת כדאי שתבדקו בספר הרכב מה הערך המתאים, תכתבו אותו על מדבקה, ותדביקו בעצמכם במקום שבו תקבלו תזכורת מתאימה לא רק ללחץ הנכון אלא לעצם הצורך לבדוק אותו לפחותץ אחת לשבועיים.

לאחר שבדקתם ואתם יודעים מה לחץ האוויר הרצוי חשוב מאד לבצע בדיקת לחץ אוויר לפחות כל שבוע או שבועיים.

מתיחת שרשרת:

לא כל אחד יודע למתוח שרשרת או מצויד בכלים המתאימים, אבל חשוב לדעת מה מתח השרשת המתאים לאופנוע כדי לזהות אם יש צורך לכוון אותו.

רוב האופנועים מצוידים כיום במדבקות שעליהן מודפס מרווח המתיחה המתאים לשרשרת ולעתים אפילו עם איור שמסביר היכן בדיוק לבצע את המדידה. בכל מקרה נתון זה מופיע בספר הרכב וחשוב לזהות גם באיזו נקודה יש למדוד אותו.

מרווח המהלך הרצוי לשרשרת הוא בין 2.5 ל-3.5 ס"מ, ואם השרשרת רפויה מידי, או מתוחה יותר, היא עלולה לגרום לנזק כבד לגלגלי השיניים ולמנוע. כמובן שיש לשמור באופן קבוע על ניקוי ושימון השרשרת כפי שמוגדר בספר הרכב. 

שימון ידיות ומנופים

הידיות והרגליות באופנועים ובקטנועים נעות על צירים, ופעולה לא חלקה גורמת לתפעול לא נעים ואף עלולה לגרום לתפקוד לקוי של המצמד, הבלמים והמצערת. כדי שהתפעול יהיה חלק ונעים יש לשמן מידי פעם את צירי ידיות המצמד והבלם ואת צירי הרגליות.

חומרים שעושים את העבודה הם גריז לבן שמכיל טפלון, אך אפשר להשתמש גם ב-WD40. הדבר תקף גם למצערת, באופנועים שבהם יש כבלים. חפשו חור שימון ייעודי לצורך זה.

למשקיענים בינינו מומלץ לפרק את הידיות ולשמן את הצירים באמצעות גריז נחושת, וזאת פעולה כדאית במיוחד לפני החורף, אם מתכננים לרכוב בגשם.

מומלץ לחזור על פעולות השימון לאחר רכיבות ממושכות בגשם או לאחר רחיצת האופנוע במים. למקפידים, אפשר לבצע את הפעולה גם לצירי רגליות הרוכב והמורכב, לציר רגלית הצד, ולצירי מעמד האמצע – אם קיים כזה.

סידור ההברגה של המראות

זה קורה לא פעם ולא פעמיים, ואין במה להתבייש: רוצים לכוון את המראה ופתאום משתחררת ההברגה שלה מהכידון. כעת אתם רוכבים עם מראה שנשמטת לכל הכיוונים, או מוטית לכיוון שלא רואים בו כלום.

כדי לצאת מהפלונטר צריך בסך הכל להבין שהמראה מחוברת על ידי שני ברגים, שאחד מהם מחבר אותה אל הכידון והאחר נועל את הזווית שלה. ברגים אלה מסתובבים לכיוונים מנוגדים וזה מקור הבלבול עבור רוכבים רבים.

חשוב להדק היטב את הברגים מכיוון שכאשר המראה משתחררת נדרשים לרוב מפתח פתוח אחד או שניים כדי לחזק אותה בחזרה.

בדיקת תקינות רפידות בלם

אין צורך להדגיש שהבלמים חשובים לבטיחות ועל כן יש להקפיד על תקינותם. באופנועים וקטנועים שמצוידים בבלמי דיסק נשחקות רפידות הבלם ונדרשת החלפה שלהם.

בכל טיפול שבו אופנוע או קטנוע נמצאים במוסך חייב המכונאי לבדוק את מצב הבלמים והרפידות, אבל גם הרוכב חייב לזהות אם הרפידות מתקרבות לסוף חייהן, וחשוב לזכור שרפידות בלויות מידי חורצות את הדיסקים וגורמות להם לנזק יקר.

קל להבחין ברפידות עצמן וגם בעובי שלהן, אבל מי שלא בטוח בעצמו צריך לשאול מוסכניק או מישהו שיכול להנחות אותו.

 

תודה לשחר עזרא ומוסך הפודיום על הסיוע בהכנת הכתבה. 

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד