יאללה מעגל, מעגל, מעגל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
כיכר, או כיכר תנועה, הוא שמו העממי של מעגל התנועה. זהו מעין צומת עגול, ללא רמזורים. בשנים האחרונות ערים רבות מאמצות ומקדמות הקמת כיכרות במקומם של צמתים ורמזורים, בעיקר משום שהסתבר שהם מצוינים בהקלת פקקי תנועה ובהורדת כמות הנפגעים בתאונות קשות. אז מה הקשר בין מבחן התאוריה הזה לאופנוע שלי???

חידה אידיוטית: "מה הקשר בין לחם, רבין וסוודר?" *

(מתוך ויקיפדיה): "מעגל תנועה (בלשון העם: כיכר או כיכר תנועה) הוא מקום מפגש בין מספר כבישים היוצר טבעת כביש המקיפה אי עגול)בדרך כלל)."

מעגל התנועה המודרני(roundabout), שיצרו הבריטים בשנות ה-60, היווה פריצת דרך. מבחינת מבנה, מראה, וכיוון התנועה שהייתה מותרת לכיוון אחד בלבד לא היה כל חידוש. הכלל שהרכב הנכנס למעגל מחויב תמיד לתת את זכות הקדימה לרכב שכבר נמצא במעגל התנועההוא שעשה את ההבדל הבטיחותי המשמעותי וצימצם את מספר הנפגעים בתאונות.

-(מתוך אתר האינטרנט של משרד התחבורה): במטה ניתוח של 'אלביק' נמצא שבמקומות שבהם הוסדר מעגל תנועה במקום צומת, ירד מספר התאונות עם נפגעים, לעומת המצב שהיה בצומת לפני השינוי, אך לעומת זאת עלה מספר תאונות נזק בלבד. המפתיע הוא שגם בצמתים שהיה בהם רמזור, הפיכתם למעגלי תנועה הקטינה את מספר התאונות עם נפגעים.-

השפעת הפיכת צומת למעגל תנועה על מספר התאונות: 

סוג הצומת ומצבו לפני הפיכתו למעגל תנועה שיעור השינוי בתאונות עם נפגעים רווח סמך של 95% לשיעור השינוי
ארבע זרועות, ללא רמזור -43% (-47;-34)
ארבע זרועות, עם רמזור -17% (-22;-11)

כניסה לצומת העגול:

לצד שלל הנתונים היפים ותרומתו של הכיכר המודרנית לזרימת התנועה אני רואה בו מקבץ של בעיות באופן כללי ובפרט בהיבט הדו-גלגלי:

  1. במעגל תנועה בו ישנן ארבע יציאות, ישנם לפחות שמונה מעברי חצייה שהם בפועל קרקע פורייה למזיקים בדמות הולכי רגל מפתיעים, אופניים וסמארט-פונים. בנוסף, מע"צ לא משתדלים לצייר את ה'זברות' מחומר מחוספס והחלקת הגלגל על הצבע כבר נהייתה לנו הרוכבים כמעט טבעית.
  2. אופנוע לא יודע לבלום כשהוא בהטייה ובגלל שבאזור ההפתעות הנקרא 'מעגל תנועה' ישנן בלימות פתע מרובות (על אף שהן במהירות נמוכה) הסכנה לנעילת גלגל והחלקה שכיחה מאוד.
  3. מעגל תנועה מבוסס על זכות קדימה, כלומר, כבוד וסבלנות. מצרך נדיר בין החרמון לאילת. כולנו ממהרים, כולנו נחפזים, כולנו נדחפים. בתוספת ההרגל המגונה של "חיתוך הכיכר", להלן: הניסיון האופנועני 'ליישר' את הכיכר במקום לדבוק בצידו הרחב של הנתיב, גורם לנהגי המכוניות מוסחי הדעת להתעלם מאיתנו עוד יותר.
  4. גננות והשקיה. אני סמוך ובטוח שאין אופנוענים רבים במחלקות הנוי של העיריות. אחרת קשה להסביר את כמות מי ההשקיה הזורמים בנתיבי הכיכרות המטופחים. והרי המשוואה ידועה: מים + סיבוב*הפתעה =סיכוי גבוה לסאונד המפגש בין פלסטיק, מתכת ואספלט.

איתות, מבט ויציאה:

"קול ישראל מירושלים, שלום רב. השעה ארבע והנה החדשות. רוכב אופנוע נפצע באורח קל כשכפי הנראה איבד שליטה והחליק. צוות מד”א ומתנדבי רפואת חירום של איחוד הצלה שהוזעקו למקום העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבלה בלה בלה בלה…."

נמאס מהדיווח הזה! העיר אילת והמחקרים מוכיחים שמעגל תנועה הוא מקום מפגש מצויין להפגנות וגם תמרור נפלא. תפקידנו להיות מודעים וזהירים ולהמשיך לרכב ולרכב ולרכב ושהקנאים לא ימותו, אלא יצטרפו אלינו!

כיכר ישראלי מצוי

*כיכר לחם, כיכר רבין,

לובשים סוודר כי קר!

 

3 תגובות

    • דור אבן

      היי.
      כמו שכתבתי בתקציר, ככר הוא שמו העממי של מעגל תנועה.

      על פי האקדמיה ללשון, ככר הוא מקום מפגש ציבורי מרכזי לאנשי העם , בדרך כלל בערים. כיכר כזה היא נקבה.

      מעגל התנועה המדובר המשוייך לעולם הדרכים הוא זכר. אם אני טועה אשמח לתיקון עם סימוכין. 🙂

  1. אחד כהן

    הסתבכנו, דיונים על דקדוק באתר דו"ג…
    ככר (נקבה) = מעגל תנועה (זכר)
    כמו
    מכונית מהירה (נקבה) = אוטו גדול וירוק (זכר)

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד