בכל תחילת שנה חדשה חובבי רכבי ואופנועי האספנות נכנסים לכוננות, זאת לקראת היכנסם של דגמים חדשים לסטאטוס המיוחל במלוא להם 30 שנה. שנת 2018 שהחלה זה עתה הכניסה אל מעגל האספנות את הדגמים משנת הדגם 88 מה שפותח אופציות מעניינות, ועל אחת (סוזוקי קאבלקייד) מהן סיפרנו לכם לאחרונה. השבוע נביא בפניכם חמישה אופנועים שנולדו בשנת 1988 ונכנסים לסטאטוס האספנות לראשונה, סיבה מצוינת להתחיל לחפש אקזמפלר במצב טוב ולהביא לארץ.
הונדה אפריקה טווין
שנות ייצור: 1988-2003
שנות ה-80' התאפיינו בין היתר בפופולאריות של אופנוע הדו"ש, עליהם ניתן היה לרכב בשטח, אך גם להשתמש בהם ביום-יום על הכביש הציבורי. לקראת סוף העשור עם ההילה והפופולאריות שהתלוותה למרוצי הראלי ובראשם הפריז דאקאר, החלו יצרניות האופנועים לייצר אופנועים דו-שימושיים מאסיביים וגדולי נפח לתקופתם שנועדו לצלוח את המדבריות אך גם להעניק נוחות על הכביש. בקיצור, מה שמוכר לנו כיום כאופנועי אדוונצ'ר.
האפריקה טווין המקורי נולד למעשה כגרסת הומולוגציה ל-NXR איתו זכתה הונדה בראלי הפריז דאקאר שלוש שנים ברציפות מאז 1986. האופנוע הוצג לראשונה בשנת 1988 ונקרא XRV650 אפריקה טווין. הקשר לאפריקה ברור, והטווין הגיע מתצורת מנוע ה-V בנפח 650 סמ"ק. ה-XRV650 היה אופנוע קרבי למדי לתקופתו ונאמן למקור הקשוח. בשנת 1990 החליפה הונדה את ה-XRV650 ב-XRV750 שהיה מעט מתון יותר והתאים גם לטיולי כביש ארוכים. אופנוע זה ייוצר ברציפות במשך 13 שנה כמעט ללא שינוי וגם שווק מספר שנים בישראל, אבל ה-XRV650 שנמכר לזמן קצר נחשב אופנוע נדיר ונחשק יותר. עם זאת מחירו עדין שפוי למדי ונעים באזור ה-3,000 יורו.
קאוואסאקי ZX10 טומקאט
שנות ייצור: 1988-1990
בשנות ה80' החל מרוץ חימוש בין יצרניות האופנועים היפניות אחרי התואר "האופנוע הסידרתי המהיר ביותר בעולם". קאוואסאקי, שמאז שנות ה-70' עם סדרת ה-Z החזיקה בתואר לפרקים, החליטה לשבור את הכלים כשהציגה בשנת 1988 את ה-ZX10 שזכה לכינוי Tomcat (חתול הבר). אגב, הבחירה בכינוי טומקט הוא לא מקרי, שכן זהו כינויו של מטוס הקרב F14.
ה-ZX10 החליף את ה-GPZ1000RX ולמרות מראה דומה היה גרסה משודרגת שלו. המנוע נותר 4 צילינדרים רוחבי, מקורר מים עם 16 שסתומים והניב הספק מרשים של 135 כ"ס, תוספת של 10 כ"ס לעומת האופנוע המוחלף. זה הספיק להביא את הטומקט למהירות מרבית של 269 קמ"ש ולהחזיק בתואר האופנוע הסדרתי המהיר ביותר. את התואר העביר הטומקאט ל-ZX11, שהיה מוכר במחוזותינו בשם ZZR1100. גם במקרה של הטומקט, מחירי שוק עדין סבירים למדי וניתן למצוא אופנוע במצב טוב במחיר של אלפי דולרים בודדים. סביר בהחלט בשביל טיל שיוט קלאסי על שני גלגלים.
סוזוקי RGV250
שנות ייצור: 1988-1998
כבר סיפרנו לכם על כמה מציאות בנישה של אופנועי רפליקה ספורטיביים דו-פעימתיים, אך אלו התייחסו לאופנועים בנפחי 500 סמ"ק. רפליקות דו פעימתיות בנפחים קטנים יותר הוצעו גם הן לציבור הרחב, ומשפחת ה-RGV של סוזוקי היא הבולטת שבהן. גרסת ה-250 סמ"ק של ה-RGV הוצגה בשנת 1988 והציעה טכנולוגיה וביצועים מרשימים (מהירות מרבית של למעלה מ-200 קמ"ש) בגוף קליל וזערורי ששקל כ-130 ק"ג בלבד.
האופנוע המדליק אף זכה להגיע לישראל ויחידות ספורות ממנו נמכרו, לא משהו שיכל לסכן את מעמדו של ה-R750 ששלט בסצנת המשחיזים המקומית מאז אמצע שנות ה-80'. בארץ שרדו יחידות בודדות של RGV250 אצל מביני דבר שמסרבים להיפרד מהן, כך שיש לכם יותר סיכוי לשים יד על אופנוע מחו"ל. שם המחירים נעים באזור ה-6000 דולר לאופנוע במצב טוב.
דוקאטי 900 סופר ספורט
שנות ייצור: 1988-2007
בשנת 1988 הציגה דוקאטי את סדרת הסופר ספורט החדשה שלה שהייתה אמורה להציע אופי וצליל איטלקי במחיר ותנאי ת"ש נוחים יותר מאשר ה-851 האקזוטי. הסופר ספורט הוצג לראשונה עם מנוע V טווין מקורר אוויר בנפח 904 סמ"ק שהגיע מהפאנטה ששכן בתוך שלדת צינורות מסורתית, כשהוא הוצע בגרסאות חצי פרינג ופרינג מלא. שנה לאחר שנחשף הציגה דוקאטי גם גרסת 600 סמ"ק מוקטנת וגרסאת 400 סמ"ק לשווקים מוגבלי נפח, כמו השוק היפני. אז נכון שהוא לא אקזוטי כמו ה-851, אבל הוא גם עולה רבע ממנו אז יש לכם סיכוי למצוא אקזמפלר במצב טוב ולשלם פחות מ-10 אלף דולר.
ב.מ.וו K1
שנות ייצור: 1988-1993
ב.מ.וו K1 הוא אחד מהאופנועים שעיצובו מייצג את התקופה בו נוצר. בשנות ה-80' השקיעו יצרניות האופנועים הרבה משאבים בשיפור האוורודינמיקה, ולשם כך בנו אופנועים עם פרינגים גדולים שכיסו כמעט כל מכלול. ה-K1 לקח את האווירודינמיות לקצה והציע גם פרינג גדול שהיה נחוץ לאור היותו אופנוע תיור למרחקים גדולים, יחד עם כנף קדמית שכיסתה מחצית מהגלגל וזנב גבוה עם מעטפת שסייעה להסיט את זרם האוויר.
מתחת לעיצוב המרשים היה ה-K1 אופנוע מתקדם במיוחד שהציע מנוע 4 צילינדרים מוזרק, זרוע חד צידית מאחור עם מתלה הפראלבר המפורסם של ב.מ.וו, אופציה למערכת ABS ושפע אבזור מותרות שאינו סטנדרטי גם באופנועים בני ימנו. בהתאם לכך מחירו של ה-K1 היה גבוה מאוד, מה שמסביר למה במהלך שש שנות ייצורו נבנו פחות מ-7,000 יחידות מה-K1, מה שהופך אותו לאופנוע נדיר בעל פוטנציאל אספני גדול. זה הזמן לשים את היד על אחד כזה לפני שמחירו יתחיל להאמיר.