לפני כשנתיים השקיעה ענקית האופנועים ההודית Hero כ-60 מיליון דולר ביצרנית האופנועים החשמליים האמריקנית 'זירו' (Zero Motorcycles) – במטרה לפתח יחד אופנועים חשמליים במחירים תחרותיים, שלא לומר "זולים".
בשבוע האחרון רותחות הכותרות בעיתונות ההודית סביב מה שנראה כמו פירות ראשונים, מלהיבים יש לומר, של שיתוף הפעולה הזה. אבל עוד לפני שמדברים עליו צריך לומר משהו חשוב על הודו ועל ישראל.
בעוד שאצלנו מחזיקים קטנועים אוטומטיים כמעט 70% מן השוק הדו גלגלי, בהודו המצב הפוך: כמעט 75% מן השוק הדו-גלגלי שלהם נשלט על-ידי אופנועים, וזאת למרות שהממשלה ההודית משקיעה בשנים האחרונות מאמצים אדירים ב"חישמול" שוק הרכב בכלל והשוק הדו-גלגלי בפרט.
בהודו כבר מיוצרים עשרות דגמי קטנועים חשמליים, כשהמיזם הבולט והמסקרן מכולם הוא 'אולה' – שמייצר הכי הרבה כלים דו-גלגליים במפעל אחד בכל יום.
ובחזרה לשיתוף הפעולה בין 'זירו' – שראויה לתואר "הטסלה של האופנועים", לבין הירו שמפתחת יחד איתה אופנוע חשמלי שיציע חבילה שקשה לסרב לה: מחיר לא יקר, עיצוב מודרני, טווח הזיעה סביר וביצועים מרגשים.
לפני כשבועיים קיימו ההודים מפגש עם בעלי המניות ואנליסטים לצורך הצגת הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי, ובתוך כדי כך חשף מנכ"ל החברה, ניראנג'אן גופטה, טפח מן התוכניות של החברה בתחום האופנועים החשמליים.
גופטה אמנם לא התחייב על לוחות זמנים אבל הצהיר שהחברה "מתקדמת מאוד" במיזם המשותף עם זירו, ושהפרי הראשון של שיתוף הפעולה ביניהן יהיה אופנוע בגודל בינוני, שאחריו תופיע גם "גרסת ביצועים".
כמו כל יצרני הרכב החשמלי בכל הסגמנטים – גם הירו מתמקדת בהפחתת עלויות המוצרים באמצעות ייעול תהליך הייצור, הפחתת עלויות הרכש ותפילות לצניחה מהירה במחירי הסוללות החשמליות. אך לפני שלושה חודשים, בסיכום הרבעון השני, אמר אותו ניראנג'אן גופטה לבעלי המניות שלו ש"אנחנו עובדים בצורה אגרסיבית מאוד כדי להוריד את העלויות על ידי שיפורים טכנולוגיים, לוקליזציה, ו"הבאת היתרון לגודל", כלומר ייצור מספרים גדולים של כלי רכב. בקרוב אתם תראו את היתרון הזה גם במוצרים נוספים שלנו – בהמשך השנה תראו מוצרים ברי השגה".
עם זאת, בהתחשב בכך שבשוק ההודי העצום (ונזכיר: הודו עקפה את סין וזאת המדינה המאוכלסת ביותר בעולם) הירו מכרה בחודש שעבר רק כ-7,300 קטנועים חשמליים – די ברור ש"יתרון לגודל" יכול לצמוח רק מייצוא למדינות אחרות, למשל לשוק הביתי של זירו בארה"ב.
מה שעוד יותר מעניין בסיפור של הירו זה שהחברה ההודית לא תסתפק רק בייצור בתת היבשת אלא היא פוזלת גם לייצור בסין – במסגרת שיתוף פעולה חדש שנרקם עם יצרנית האופנועים הסינית זונגשן, שמוכרת לנו גם בישראל.
הדיווח מהודו מתחבר היטב לדיווחים שמגיעים מאמריקה לפיהם זירו שואפת למכור בשנים הקרובות שישה דגמים חדשים שכולם יעלו פחות מ-10,000 דולר, ולפחות שניים מהם יעלו אולי אפילו פחות מ-4,000 דולר.