המנוע הדו פעימתי נלחם על חייו וישרוד עד לקו הסיום

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
יצרנית המנועים האיטלקית מינראלי לא מתרגשת מעידן הרכב החשמלי ומשחררת מנוע דו-פעימתי חוקי לכביש שעומד בתקינת אירו 5+

 

חיים חדשים למנוע השתי פעימות של מינראלי: כשנתיים לאחר שפנטיק רכשה מימאהה את מלוא הבעלות ביצרנית מנועי האופנועים האיטלקית וחודשים ספורים לאחר שהיא הציגה אב טיפוס למנוע דו-פעימתי חד-צילינדרי – מינראלי השלימה את הפיתוח והייצור של מנוע חוקי לכביש, בנפח 300 סמ"ק, אשר עומד בתקני זיהום האוויר העדכניים. בקרוב צפוי למנוע הזה גם אח קטנטן, בנפח 50 סמ"ק.

 

המנוע הדו פעימתי נלחם על חייו וישרוד עד לקו הסיום

 

למנועים דו-פעימתיים יש כמה וכמה יתרונות ביחס למנועים ארבע-פעימתיים, בעיקר בגזרת יחס ההספק למשקל. אבל האתגר הגדול ביותר ששורפי-השמן האלה מציגים הוא כמות גבוהה של זיהום אוויר שהם מייצרים. זאת הסיבה שעל אף הבטחות רבות אף מיזם לייצור מנועים דו-פעימתיים מתקדמים לתחום הרכב לא שרד לייצור מסחרי, ורוב יצרניות האופנועים מעדיפות שלא לשבור שם את הראש.

רוכבי האנדורו והמוטוקרוס נחלקים לשורפי שמן ולכאלה שמסתפקים בבנזין, ומעל ראשיהם של בני החבורה הראשונה מתנוססת מזה למעלה מעשור חרב הרגולציה שהולכת ומחמירה בכל כמה שנים. האתגר גדול גם כאשר מדובר באופנועי שטח ומסלול, והוא קשה שבעתיים כשמדובר בכלים חוקיים לכביש. המנוע הדו-פעימתי החדש של מינראלי צפוי להניע בקרוב את אופנוע האנדורו פנטיק XE 300 שייוצר על-ידי בעלת הבית של החברה.

 

המנוע הדו פעימתי נלחם על חייו וישרוד עד לקו הסיום

 

אפשר להתייחס אל המנוע החדש של מינראלי כאל מנוע מחודש מבחינה זאת שהוא מבוסס על מנוע ה-250 סמ"ק של ימאהה, אשר שלטה למעשה בחברה האיטלקית משנת 2002 ועד שפנטיק רכשה אותה לפני שנתיים. אבל מינרלי הצליחה לעשות את מה שהיפנים החליטו לוותר עליו: לייצר גרסה חוקית לכביש (שאליה מוצמד גם מתנע חשמלי). האיטלקים לא מפרסמים עדיין נתונים אולם לפי מקורותיו של מגזין האופנועים הגרמני 'מוטוראד' תיאלץ הגרסה החוקית-לכביש לוותר על חלק מ-50 הסוסים של גרסת האנדורו הספורטיבית. בתמורה, כך הם מבטחים, תתקבל עקומת כח שטוחה מאד ביחס לז'אנר.

אנשי מוטוראד מספרים שהסינגל הדו"פ בנוי באופן מעניין מבחינה מכאנית, וכולל גם בקרת פליטה מיוחדת שמקלה את חייו של המתנע החשמלי.

אנשי מינראלי מתגאים בעבודת מחקר משותפת עם אוניברסיטת מודנה ובהזרקת הדלק האלקטרונית שמשולבת עם שסתום פליטה חדש שמתכוונן בהתאם לעומס על המנוע. לדבריהם זה מה שמאפשר לפלא הזה לקרות. אנשי פנטיק, לעומת זאת, זקוקים נואשות למנוע כזה כדי לתת בראש ל-KTM בגזרת האנדורו.

 

המנוע הדו פעימתי נלחם על חייו וישרוד עד לקו הסיום

 

כאמור, מינראלי צפויה להחליף בקרוב גם את מנוע השתי פעימות בנפח 50 סמ"ק במנוע חדש שישודך להזרקת דלק במקום קרבורטור, וכך יצליח לעמוד בתקן אירו5+. מנועי 50 סמ"ק נעלמו אמנם מישראל אבל באירופה עדיין יש להם שוק תוסס והם מבוקשים במיוחד בקרב צעירים בגילאי 14 עד 18 בגלל דרישות רישוי.

אז אם אתם מכורים לריח השמן השרוף קחו נשימה עמוקה – החוויה הזאת תימשך עוד כמה שנים עד שמנועי בעירה ימוגרו באופן כללי על-ידי מנועים חשמליים. המנוע הדו-פעימתי יישאר בעניינים, כך נראה, ממש עד לשריקת הסיום.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד