הלגליזציה מתרחבת: גם אריזונה תאפשר רכיבה בין נתיבים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אחרי שבקליפורניה אישרו חוק דומה, בקרוב גם באריזונה יאפשרו לאופנוענים לרכוב בין נתיבים. לפי חלק מהמחקרים מדובר ברכיבה בטוחה יותר

הצעת חוק אשר צפויה להתקבל בשבועות הקרובים באריזונה תאפשר לאופנוענים במדינה לרכוב בין טורי המכוניות באופן חוקי. נוסח החוק מתיר לאופנוענים "לעקוף ולעבור" בין כלי רכב שלפניהם, וזאת על ידי נסיעה "בין נתיבי התנועה של שורות של כלי רכב סמוכים".

לאחר שהחוק יתקבל אמורים משרד התחבורה של אריזונה, יחד עם מינהל הבטיחות בדרכים של המדינה ועם ארגון האופנוענים לשבת יחד כדי לנסח כללים ותקנות מדויקות יותר לאופנוענים.

לנו, כמו לתושבי רוב מדינות העולם, נראית נסיעה של כלי רכב דו גלגליים בין נתיבי מכוניות כדבר סביר, גם אם לא בדיוק חוקי. אמנם בישראל אין חוק ספציפי שאוסר על הדבר, אך שוטר רשאי לתת דו״ח לרוכב שמתנהל כך תחת הסעיף נהיגה לא זהירה.

רבים נוטים לחשוב כי התנהלות זאת לא בטוחה, אלא שמחקרים שנערכו בשנים האחרונות מוכיחים שבנהיגה זהירה ואחראית פוחתים הסיכויים של אופנוען להיפגע כאשר הוא רוכב בתוך התנועה ובין נתיבים, זאת ביחס למצב שבו הוא מנסה להתנהג "כמו מכונית" ולהתמזג בתוך טור המכוניות שעל הנתיב.

נושאת הדגל: קליפורניה

בחזרה לארצות הברית. רבות ממדינות המעצמה אוסרות רכיבת אופנועים בין נתיבים או שהחוקים שלהם לא נוגעים בשאלה הזאת באופן ישיר. בינואר השנה הייתה קליפורניה למדינה הראשונה בארה"ב שהפכה את הרכיבה בין נתיבים לחוקית באופן רשמי וכתוב, זאת לאחר שהמחוקקים של המדינה קיבלו את עמדת התאחדות האופנוענים האמריקנית.

עוד טרם קבלת החוק נחשבה רכיבת אופנועים בין שני נתיבים "בתחום האפור" של החוק בקליפורניה, ולכן פרסמה משטרת המדינה, כבר לפני כחמש שנים, הנחיות ברורות שקובעות את התנאים לרכיבה כזאת (ובתוך כדי כך גם יוצרות מציאות חוקית בשטח).

לפי אותן הנחיות, לא ניתנים דוחות לרוכבים שחולפים בין המכוניות כל עוד שמהירות הנסיעה שלהם נמוכה מ-50 קמ"ש ושפער המהירויות בינם לבין המכוניות לא עולה על 16 קמ"ש. לאחר חקיקת  עלו המהירויות הללו ל-80 קמ"ש מהירות מרבית, ו-25 קמ"ש פער מהירויות (אם כי לא לגמרי ברור כיצד ניתן למדוד ולאכוף את פער המהירויות).

תקנות שנותרו בעינן הן שלאופנוענים אסור לרכב בין מכוניות בנקודות של פיצול או התמזגות נתיבים, ושחובה על רוכבי האופנועים לצפות למרחק קדימה. הצד השני של תקנות המשטרה יותר מעניין: שוטרי קליפורניה הונחו לכתוב דוחות דווקא לנהגי מכוניות אשר ינסו למנוע מאופנוענים לעקוף אותם על-ידי חסימת המעבר שבין הנתיבים בכל דרך שהיא.

מפקד משטרת התנועה של קליפורניה אף צוטט כאשר אמר שניסיון לחסום אופנוע מלעקוף בין הנתיבים הוא עבירה חמורה ומסכנת חיים. עם זאת, באותה נשימה הוא הוסיף כי "זאת האחריות הבלעדית של אופנוענים לבחור באופן זהיר מתי אפשר ומתי אסור לעקוף בין נתיבים", ולכן המשטרה כן תאכוף נהיגה לא זהירה של אופנוענים.

גם בטיחות, גם סביבתיות

התאחדות האופנועים האמריקנית מפעילה לחץ על כל המדינות בארה"ב אשר אוסרות או לא מאפשרות באופן חוקי עקיפה בין נתיבי מכוניות. זאת, בין היתר, מפני שהדבר חוקי בכל מדינות אסיה ובחלק ממדינות אירופה, ובעיקר לנוכח מחקרים שבחנו את ההשלכות הבטיחותיות של "פיצול נתיבים".

בדו"ח הסיכום של אחד המחקרים הללו נכתב כי "רוחב אופקי של אופנוע יכול לאפשר לו לעבור בין נתיבים של מכוניות עצורות או איטיות על כבישים שבהם הנתיבים רחבים מספיק כדי להציע פער מספק. אפשרות זו יכולה לספק נתיב מילוט עבור רוכבי אופנוע אשר במצב אחר היו עלולים להילכד או להיפגע מאחור. ישנן ראיות לפיהן נסיעה בין נתיבים של מכוניות עצורות או איטיות… מקטינה את ההסתברות לתאונות בהשוואה לשהייה בתוך הנתיב ונסיעה עם שאר התנועה".

גם התאחדות יצרניות האופנועים פרסמה הצהרה באותה רוח, בשנת 2014. ״תוך בחינה מלאה של הסיכונים והתועלות של רכיבה בין נתיבים״, הוסבר שם, ״תומכת התאחדות יצרניות האופנועים בחוקי מדינה שמאפשרים רכיבה כזאת תחת הגבלות סבירות".

סיבות נוספות לתמיכה בהפיכת הרכיבה בין נתיבים לחוקית הן, כמובן, צמצום עומסי תנועה והפחתת זיהום האוויר. מחקר שערכה חברת המחקר הבלגית Transport & Mobility Leuve מצא שאם 10% מנהגי המכוניות יעברו להשתמש בכלי רכב דו גלגליים כדי לבצע את אותן הנסיעות יפחת גודש התנועה ב-63% – על כל התועלות שכרוכות בכך.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד