הונדה מפתחת מנוע מוגדש עם הזרקת דלק ישירה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הונדה תביא את טכנולוגיית ההגדשה העדכנית ביותר אל מנועי האופנועים: הגישה בקשת פטנט למנוע חדש עם מגדש-על והזרקת דלק ישירה


טכנולוגיות רבות של תעשיית הרכב החלו את דרכן בתחום האופנועים, אם כי לרוב התהליך עובד דווקא הפוך: הזרקת דלק, מערכות ABS ובקרות אחיזה הם דוגמאות אחדות מיני רבות לפיתוחים שפעלו בתחילה במכוניות לפני שנדדו אל העולם הדו גלגלי, ועדיין נותרו לא מעט מערכות וטכנולוגיות אוטומוטיביות ותיקות שטרם מצאו את מקומן על אופנועים ובתוכם.

אחת מן הטכנולוגיות המקובלות במנועי בעירה פנימית היא הגדשה בכלל, והגדשת טורבו בפרט, וזו הפכה נפוצה במיוחד בעשור האחרון לנוכח דרישות זיהום האוויר וצריכת דלק מחמירות שהקטינו מאד את נפחי המנועים. 

כעת מסתמן שינוי במצב: הונדה הגישה בקשה למשרד הפטנטים האמריקני לרישום מספר פטנטים למנוע מוגדש עם הזרקת דלק ישירה. ידיעה זו מגיעה זמן קצר לאחר שבצעד דומה נחשף כי גם סוזוקי מפתחת מנוע בעל מגדש על והגישה מסמכים לאישור פטנט עבורו.

אגב, הונדה כבר גיירה בעבר בהצלחה טכנולוגיה נפוצה מעולם המכוניות עת הציגה, בתחילת העשור, תיבת הילוכים כפולת מצמד שמותקנת כיום במבחר דגמים כמו VFR, אפריקה טווין ואינטגרה.



מסמכי הפטנטים של הונדה מתייחסים למנוע בתצורת וי-טווין בזווית של 90 מעלות אשר מצויד במגדש על (סופרצ'ארג'ר). זה מונע באמצעות רצועה שמחוברת לגל הארכובה.  המנוע כולל גם מערכת הזרקת דלק ישירה, שנדרשת לצורך ההגדשה ומשפרת את יעילות הבעירה באמצעות פיזור הבנזין במינון מדויק.

אמנם אין זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה הדו-גלגלית שבה הוגדשו מנועי אופנועים, אולם הרושם הוא שהפעם מדובר בפיתוח שמיועד להיות סדרתי ונפוץ, וכזה לא היה לנו עד כה.

הונדה, אגב, היא בין יצרניות הרכב האחרונות שמגדישות מנועי בנזין, ומבחינה זאת היא מפגרת לא רק אחרי קונצרן פולקסווגן, רנו-ניסאן, פורד ואחרים, אלא גם אחרי ב.מ.וו. – יצרנית שבעבר הבטיחה, ממש כמו הונדה, שלא יהיה צורך להגדיש את מנועיה, אולם חזרה בה מכך זה מכבר.

עם זאת, במנועי מכוניות הונדה משתמשת בהגדשת טורבו, ובאופנועים היא צפויה להשתמש במגדש-על.

כעת יהיה מעניין לגלות מי מבין דגמי הונדה יזכה להיות האופנוע הסדרתי המוגדש הראשון: האם זה יהיה קרוזר גדול וכבד, או אופנוע ספורט אתלטי יותר. בכל מקרה זה צפוי להיות דגם חדש שכן מבנה המנוע – שבו המגדש ממוקם בחלק העליון – דורש תכנון תואם לשלדה ולמיכל הדלק.


טורבו או סופרצ'ארג'ר?

כאמור, בסוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 נעשו ניסיונות להשתמש בהגדשת טורבו באופנועים אולם רעיון זה ננטש מהר מפני שתוספת הכח לא עשתה שכל לנוכח תוספת משקל לא מבוטלת, ובעיקר מכיוון שמגדשי הטורבו היו פחות מתוחכמים, משך ההשהיה שלהם היה ארוך מידי, ותוספת כח מתפרצת ולא צפויה מטרידה הרבה יותר באופנועים מאשר במכוניות.





מגדשי טורבו מודרנים כמעט ולא סובלים מבעיות כאלה היות שהם מבוקרים באמצעות מחשבי ניהול מתקדמים, אולם עדיין הם פחות מתאימים לאופנועים מפני שנפח מנוע קטן יותר באופנועים יוצר כמות מצומצמת של גזי פליטה, במיוחד בסל"ד נמוך. מגדש על ('סופר צ'ארג'ר'), לעומת זאת, מופעל על-ידי סיבוב המנוע עצמו ולכן הוא אידאלי למנועים שממילא סובבים בסל"ד גבוה.

אופנוע סדרתי יחיד כיום שמנועו מוגדש הוא קאוואסאקי H2R, שאל מנועו מחובר מגדש על, אולם ככל הידוע רוב יצרניות האופנועים בוחנות כיום שימוש בהגדשה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד