הגזירות נדחו: ביטוח החובה לא יתייקר. בינתיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שרי האוצר והכלכלה וח"כ מיקי זוהר, מנעו את העלייה בתעריפי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי באמצעות שימוש ב"מרכיב ההעמסה"

 

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר להעלאת שיעור "מרכיב ההעמסה" באופן שמקזז עליית תעריפים בשיעור של 19.2% שהייתה צפויה להתקיים לאחר ש'ועדת ווינוגרד' קבעה כללים חדשים בנוגע לפיצויי הנפגעים בתאונות דרכים.

"מרכיב ההעמסה", במילים פשוטות, נובע מן העובדה שבתאונות מעורבות – בין רכב דו-גלגלי לבין רכב ארבעה גלגלי – רוכבי הדו-גלגלי פגיעים יותר ולכן "משלמים מחיר" גבוה יותר תרתי משמע – גם כלכלי וגם פיזי.

היות שחוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים, שממנו נגזר ביטוח החובה, מנטרל את מרכיב האשמה בתאונה, הרי שבתאונה מעורבת שבה נפגע רוכב אופנוע באשמת נהג המכונית – מי שתובע את הביטוח ומקבל פיצוי הוא דווקא מי שלא אשם בתאונה.

כדי לקזז את העיוות הזה בחוק הפלת"ד נקבע "מרכיב העמסה", כלומר ששיעור ההשתתפות שמוטל על ביטוח המכוניות בסך הפיצויים גבוה יותר, וכבר לפני למעלה מעשור היה ברור לאופנוענים שהוא לא גבוה מספיק. למרות זאת, כל הניסיונות לשכנע את המפקח על הביטוח ואת אנשי האוצר שצריך לתקן את העיוות לא הואילו.

במקביל, ועדה שמינה בשנה שעברה שר הרווחה חיים כץ כדי לבחון את היקף הפיצויים שמשלמות חברות הביטוח לנפגעים גילתה שהארכת תוחלת החיים של אזרחי ישראל לא באה לידי ביטוי הולם  בלוח התשלומים. כתוצאה מכך נדרשו חברות הביטוח להפריש סכומים גדולים יותר לרזרבות הפיצוי, מצב שאמור היה לייקר את עלות הפרמיות של בעלי הדו-גלגלי בשיעור ניכר של 19.2%.

תאגיד ה'פול', אשר שייך לחברות הביטוח ומבטח את כל מי שחברות הביטוח לא מוכנות לבטח בעצמם, עתר לפני מספר חודשים לבג"צ בדרישה לאפשר לו להעלות את תעריפי הפרמיות.

במהלך השנה האחרונה פעלו מועדון האופנועים הישראלי וגורמים נוספים בשיתוף משרד האוצר, בניסיון למצוא פתרון לייקור הצפוי.

היום, כאמור, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעתו של ח"כ זוהר, שעליה חתומים גם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס), לתיקון פקודת רכב מנועי (מרכיב העמסה בתעריפי הביטוח). התיקון, שאמור למנוע את ייקור הפוליסות, מעלה את "מרכיב ההעמסה" מ-6.5% כיום ל-11%. עם זאת, חשוב לזכור שהחקיקה עצמה טרם הושלמה ועוד עלולים להיות מופעלים לחצים שונים בתהליך עד שהדברים ייקובעו בחוק.

הצעת החוק לא מחייבת את העלאת מרכיב ההעמסה עד ל-11% אולם גם אם בסופו של דבר הוא יועלה לשיעור של בין 9-10% יתאזן כך גרעון שעלול היה להיווצר בקופת ה'פול' כתוצאה ממסקנות ועדת וינוגרד.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד