ימאהה עשויה להציע גרסה היברידית של טימקס – הקטנוע-אופנוע הפופולרי שלה, במטרה להתמודד עם דרישות זיהום האוויר המחמירות שלא פוסחות גם על כלים דו-גלגליים.
השנה, 2022, תושלם באירופה החלת תקנות זיהום האוויר אירו 5 על כלל כלי הרכב הדו-גלגליים, אבל יצרניות האופנועים קוראות את המפה ומכינות את עצמן לשלב הבא – תקינת אירו 6, אשר תתחיל להיכנס לתוקף בתוך כחמש שנים.
תקנות אלה לא יאפשרו, למשל, למנועי 125 הסמ"ק המוכרים לנו כיום להתקיים ולעשן במרכזי הערים, מה שאומר שהם יוחלפו בהנעה חשמלית, וגם דו-גלגליים גדולים וחזקים יותר ייאלצו להיות הרבה יותר ידידותיים לסביבה בעת שינועו באזורים מיושבים. אחת הדרכים הידועות להשגת יעד כזה – אם לא רוצים לעבור לחשמול מלא, היא להשתמש בחשמול חלקי, כלומר בהנעה היברידית.
בקשת פטנט שהוגשה לאחרונה על-ידי ימאהה מעידה על כך שהחברה שוקדת על פיתוח שתי מערכות היברידיות שונות להנעת אופנועים, וכך היא מצטרפת אל קאוואסאקי שהכריזה לפני מספר חודשים על עבודה דומה ואף הציגה אבות טיפוס למנועים כאלה.
הפטנט הראשון של ימאהה ייראה מוכר מאד לכל מי שמכיר הנעה היברידית במכוניות והוא מוגדר כ"היברידי ישיר": מנוע חשמלי מוצמד אל גל הארכובה של מנוע בנזין, ושניהם מחוברים יחד אל התמסורת. בתצורה כזאת משמש, למעשה, המנוע החשמלי כ"בוסטר" עבור מנוע הבעירה הפנימית בעת תאוצה, וזאת השיטה הפשוטה יותר להנעה היברידית, שיטה שבה נקטה הונדה במכוניות אך לא שרדה את מבחן הזמן.
למרות זאת, היות שהמסה של אופנוע נמוכה משמעותית מזאת של מכונית, ומכיוון שהעדיפות העליונה היא למנוע קומפקטי ובעיקר קל – יש מצב שאם המנוע החשמלי חזק הוא מסוגל להניע לבד את הגלגל האחורי – בתנאי שהסוללה גדולה מספיק כדי לספק לו אנרגיה לטווח נסיעה סביר. חיבור ישיר בין המנוע החשמלי למנוע הבעירה מאפשר להוסיף ולהשתמש בתיבת הילוכים קונבנציונלית, ולהבטיח עלויות פיתוח וייצור נמוכות מאד.
יתרון פוטנציאלי נוסף למערכת היברידית ישירה נובע מכך שהמנוע החשמלי מחליף את המתנע וחוסך מקום ומשקל של מערכת (קטנה) נוספת. ככלל, מערכת כזאת מתאימה לשימוש קל ופשוט באופנועים מפני שההתאמה של המנוע ותיבת ההילוכים לא מסובכת והתוצאה היא מערכת הנעה משולבת ופשוטה.
פטנט אחר, הרבה יותר מעניין, שהוגש על-ידי ימאהה הוא מערכת היברידית שנראית מתאימה במיוחד לקטנועים בכלל ובפרט לקטנועים גדולים וחזקים כמו 'טימקס': מנוע חשמלי שמשולב בזרוע האחורית ובמערכת התמסורת, כלומר בוריאטור.
בשיטה זאת אפשר אמנם להניע את הגלגל האחורי באופן ישיר גם כאשר מנוע הבעירה דומם, אבל אין אפשרות להניע אותו היות שהמנוע החשמלי מחובר, כאמור, לתמסורת. מצד שני – שילוב המנוע החשמלי בתמסורת חוסך מקום ומשקל ומאפשר הסבה פשוטה של קטנועים קיימים להנעה היברידית. החיסרון של מערכת כזאת נובע מן הצורך לבנות מכלולים מאד קטנים ומדויקים שיתאימו לחלל קטן וצפוף.
האתגר הגדול ביותר למערכת היברידית שמותקנת בזרוע האחורית, ובכלל, הוא למצוא מקום להצבת סוללה חשמלית – והקורבן הטבעי עלול להיות שטח האחסון שמתחת למושב.
כרגיל בתעשיית הרכב – חידושים מגיעים אלינו "מלמעלה למטה" – כלומר בדגמים היקרים יותר תחילה, וזה אומר שאת המערכת ההיברידית מן הסוג שהשני אפשר לצפות לפגוש לראשונה בקטנוע הדגל של ימאהה – 'טימקס'.
מה שבטוח זה שעיון ברישומי הפטנט לא מותיר יותר מידי מקום לדמיון: שני הפטנטים משורטטים לתוך קווי המתאר המוכרים לנו היטב. אז האם עלינו לצפות לגרסה היברידית של טימקס 560? כנראה שכן, אלא אם לא תהיה לימאהה ברירה והוא יוחלף בקטנוע חשמלי.