דו-גלגלי בסיכום 2022: יציבות והתחזקות סינית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
קורונה מוסיפה לשבש את אספקת הרכב הדו-גלגלי לישראל, סין הופכת לדומיננטית יותר ויותר, ואם קנית כלי "יפני" זה לא אומר שהוא באמת יוצר ביפן. פרטים מעניינים שגילינו תוך חיטוט בדוח המסירות

 

כמו בשוק המכוניות גם השוק הדו-גלגלי העולמי עדיין מלקק את פצעי מגפת קורונה עם בעיות ייצור ולוגיסטיקה שמעכבות ומשבשות ייצוא אופנועים וקטנועים לישראל. מסיכום המסירות של דו-גלגלי לשנת 2022, כפי שעובד ונמסר על-ידי איגוד לשכות המסחר, עולה שסך המסירות במהלך השנה שהסתיימה כעת כמעט זהה להיקף המסירות בשנת 2021. זאת לעומת ירידה של כ-8% במסירת מכוניות נוסעים ומסחריות באותה תקופה.

 

 

כמו בשוק המכוניות, גם בשוק הדו-גלגלי הושפע מגוון הדגמים שכן נמכרו בסופו של דבר בישראל בעיקר מן האפשרות של היצרניות לספק כלים, ופחות משינויים בביקוש של לקוחות. גם בשנת 2022, כמו בשני העשורים הקודמים, קטנועים מהווים את רוב השוק הדו-גלגלי בישראל (כ-67%), ולמעט כלים כמו ימאהה T-Max או הונדה X-ADV – רבים מבין מי שהיו זקוקים לקטנוע קנו את מה שיכלו להשיג.

בשוק הדו-גלגלי בישראל מיוצגות אמנם כמה עשרות יצרניות קטנות – רובן מסין – אבל כמו בשנים קודמות הוא נשלט במידה רבה על-ידי 'מטרו' שמחזיקה לא רק בקרוב למחצית מן השוק אלא גם במספר מותגים רב שחלקם, כמו 'זירו' למשל, כמעט ולא בא לידי ביטוי. בשנת 2022 ראתה הונדה זינוק מרשים של כ-32.6% במסירות, מ-2,980 אל 3,955 וזאת במקביל לירידה של כ-10.5% במסירות של ימאהה, מכ-3,800 אל 3,393 כלים. הונדה ממוקמת כעת שניה בטבלת המסירות.

 

 

עם זאת, בראש הטבלה, כרגיל בעשורים האחרונים, ניצבת סאניאנג הטאיוונית עם 5,310 כלים וארבעת המותגים המובילים מחזיקים יחד, תחזיקו חזק – 72.6% מהשוק. במילים פשוטות זה אומר שכ-50 מותגים אחרים נלחמים על קצת יותר מרבע מן השוק (27.4%).

המזרח שולטטט

טאיוואן, בזכות סאניאנג וקימקו, מחזיקה מזה שנים ארוכות את נתח הארי של השוק הדו-גלגלי בישראל, אבל בשנים האחרונות ניכרת מגמת התחזקות משמעותית של יבוא מסין, והיא מתרחשת בשני מישורים שונים. ראשית, רוב יצרניות האופנועים מייצרות כיום בסין – וזה כולל אפילו את סאניאנג וקימקו, וגם את היצרניות היפניות ואת חלק מן האירופאיות.

 

שנית, רוב המותגים החדשים שמיוצגים בישראל, על אף הנתח הקטן שלהם בשוק, הם מותגים סינים או כאלה שמייצרים בסין. כאשר משלבים את סך הכלים שהגיעו לישראל משתי המדינות שדוברות את אותן שפות – טאיוואן וסין – עולה שהן שלחו אלינו 43.45% מכל הדו-גלגליים שקיבלו רישוי צהוב בשנת 2022.

לישראל, בגלל רגישות למחיר, מגיעים כלים שמיוצרים במספר מדינות מתפתחות במזרח הרחוק – מתאילנד ועד אינדונזיה דרך וייטנאם ועד להודו. על אף שהלוגו שמתנוסס על כלים כאלה מחייב את היצרניות הגדולות – גם מבחינתן מדובר במוצרים שפותחו עבור מדינות שכח הקניה בהן נמוך, ולרוב מדובר בכלים פשוטים וזולים לייצור.

 

 

התופעה הזאת בולטת ומעניינת במיוחד כאשר בוחנים את תמהיל הייצור של ארבע יצרניות האופנועים היפניות שנחשבות מזה שנים לסמן ימני בכל הקשור לאיכות ייצור ורמת אמינות. סביר להניח שמי שרוכש מוצר "יפני" מצפה לחותמת כזאת לא פחות מכפי שמי שרוכש מוצר גרמני חושב על כך – בין אם במודע או בתת מודע.

הונדה, היצרנית הגדולה והמובילה בין ארבע היפניות בעולם וגם בישראל, מסרה אצלנו בסיכום 2022 כמעט 4,000 כלים אבל רק 31.8% מהן יוצרו ביפן. המצב מעט יותר טוב אצל ימאהה: 43.25% מן הכלים שנושאים את שם המותג שנמכרו אצלנו בסיכום 2022 יוצרו ביפן, וזה נתון כמעט זהה לנתח הייצור היפני אצל קאוואסאקי. 100% מן הדו-גלגליים שסוזוקי מכרה אצלנו ב-2022 אמנם יוצרו ביפן, אבל המותג עצמו כמעט ונעלם בשנה החולפת, מן הסתם גם בגלל תלאות קורונה.

הונדה מכרה אצלנו כלים שמיוצרים בוייטנאם ובתאילנד, ימאהה שלחה אלינו כלים מאינדונזיה ותאילנד, ואצל שתיהן קיימת דומיננטיות לייצור באיטליה ומותר לומר שייצור כזה משתלם רק בכלים יותר יקרים ואיכותיים. מצד שני – גם זה לא Made in Japan.
מבין 555 הכלים שיוצרו בהודו ונמכרו ב-2022 בישראל לא מפתיע למצוא את רויאל אנפילד, אשר למרות השם הבריטי הקלאסי לא מתיימרים להיות "בריטים", אבל אולי פחות צפוי לגלות ש-111 יחידות מבין 126 שטריומף מכרו אצלנו יוצרו בהודו. גם ב.מ.וו נסמכת על ייצור פחות יקר בהודו אם כי רק 6 כלים שלה הגיעו משם ב-2022, ואילו ק.ט.מ שלחה משם 225 כלים מתוך 979 יחידות שהיא מסרה כאן, ועוד 61 כלים שמותגו כהוסקוורנה.

 

טריומף טייגר 660 ספורט במבחן דרכים

 

אגב, בסיכום 2022 עלו על כבישי ישראל רק 410 כלים דו-גלגליים חשמליים, וזאת לעומת 27,671 מכוניות חשמליות טהורות, מה שאומר שלסגמנט הזה יש עוד הרבה לאן לצמוח.

 

עשרת מותגי הדו-גלגלי הנמכרים ביותר בישראל בסיכום 2022

סאניאנג 5,310
הונדה 3,955
ימהה 3,393
קימקו 2,193
ק.ט.מ 979
קאוואסאקי 794
פיאג'יו 547
ב מ וו 389
הוסקוורנה 298
רויאל אנפילד 263

מקור: איגוד לשכות המסחר

 

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד