בדק בית- מבחן דרכים להוסאברג fe 450

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הוסאברג fe 450, ק.ט.מ כחול או אישיות בפני עצמו??? יצירה מוצלחת או זיכרון מוזר ונוסטלגי??? אני פורס לפניכם את חוות דעתי לגבי האופנוע האישי שלי!

 

נפח: 449 סמ"ק.

הספק: 48 כוח סוס (ע"פ בדיקות דינמומטר באתר אינטרנט אמריקאי).

מחיר: ע"פ מחירון לוי יצחק נכון ליום הפרסום- 30,000. (הופסק ייצורם של חדשים).

משקל יבש: 114 ק"ג, משקל רטוב (כולל שמן דלק ומים): 124 ק"ג.

מרווח טיפולים: כל 15 שעות עבודה.

 

בהמולת המותגים הנחשקים הנמכרים בארצנו הקטנטונת מי שיחפש טוב יכול למצוא אופנועי אנדורו  מקצועיים משומשים מתוצרת הוסאברג. הכלי הנבחן כאן הוא סוס עבודה ארבע פעימתי, עתיר מומנט בכל תחום סל"ד, אשר מציע נוחות, יציבות ועבירות גבוהה לצד סחירות נמוכה, חוסר ברגלית התנעה ומשקל שברכיבה איטית מרגיש גבוה מהמתואר בדף הנתונים.

הוסאברג fe 450  הוא עוף נדיר ושונה בנוף הישראלי עם מנוע "שוכב" (מוטה קדימה ב- 70 מעלות). ה'ברג' מצויד בגיר בעל שישה מהירויות ומשאבת הזרקה (Keihin EFI) ומתאים בעיקר להרעדת דיונות, שבילים וסינגלים זורמים. דרכים מסולעות וטכניות זה לא אזור המחייה הטבעי שלו.

עקרות בית נועזות יתחברו לכלי הזה בטבעיות מכיוון שהוא מגהץ-על! בולמי הזעזועים שלו  הם פנינה אמתית שהופכים כל שביל, באמפ ומדרגה למשטח התעמלות אומנותית. כשנדרש לרכב לאט או 'רחמנא ליצלן' להרים את האופנוע מהקרקע לאחר נפילה, מתגלה משקולת ארוכה.

גם יפה וגם אופה?

האופנוע הזה נראה אחרת כבר ממבט ראשון בזכות מנועו האופקי. הגחון גבוה ואלכסוני ומאפשר מרחב גישה גדול יותר כלפי מכשולים טכניים. ניתן היה לחדד את קצוות הפלסטיקה באופן כללי ליצירת מראה קרבי יותר. צביעתו הקלאסית בכחול וצהוב מצטלמת מצויין. האופנוע שלי מעוטר בסט מדבקות בהזמנה אישית שיש שיגדירו אותו מצועצע מדי.

נקודת זכות גדולה של ה'ברג' מבחינת עיצוב ושימושיות היא מיקום מסנן האוויר שהגישה אליו פשוטה. משיכה קלה של לולאה לפתיחת הכיסא וזהו, מסנן האוויר נגלה לפנינו. קל ויעיל. תיבת האוויר יושבת מתחת לכיסא וקרוב לכידון, איפיון זה יוצר סאונד של נשימות עמוקות. קל לנקות את המסנן והחשוב מכל, מיקומו הגבוה של פתח יניקת האוויר מונע מלכלוך רב להגיע לאזור תיבת האוויר.

fe 450 נוח וזורם ברכיבה בעמידה. האופנוע, יחסית לאנדורו, גדול וגבוה, כ- 985 מ"מ. רוכבים מתחילים או נמוכים (אני 173 ס"מ ביום שמשי…) עלולים לחוש מעט חוסר בטחון בשלבי ההיכרות עם הכלי. מיכל הדלק ממוקם מתחת לכל אורך הכיסא ותורם ליציבות. מה שחסר לי היא רגלית התנעה לגיבוי (קיק סטרטר). בהוסאברג כנראה מאוד סומכים על אמינות המתנע החשמלי שלהם ולפיכך אין אפילו אפשרות להרכיב רגלית כזו כתוספת. מערכת החשמל של האופנוע פשוטה מאוד ומסתכמת בחמישה פיוזים נוחים לגישה מתחת למושב. שונות נוספת היא שלדת זנב העשויה כולה מפלסטיק קשיח וקל משקל שמחובר בעזרת 4 ברגים לשלדה.

 

 

 

 

 

 

קשוח?

היתרון הגדול בבחינת אופנוע משומש הוא שיש הרבה מידע לגבי אמינות. סדרת ה'ברגים' בעלי המנוע השוכב, ובכללם הכלי הנדון כאן, נחשבים 'חסיני כדורים'. כלי שעושה מאות שעות עבודה על טיפולים שוטפים בלבד. חלק מזה תודות למיקומו הגבוה של מסנן האוויר.

באופנוע שלי מותקנות תוספות בדמות כידון פט-בר של רנטל, מגני ידיים, מגני רדיאטור, מגן דיסק קדמי, מגן גחון מתכתי ואלו תורמים לעמידותו לאורך השנים. בשונה מאופנועי שטח בעלי מנוע עומד, סעפת הפליטה ב-fe 450 עוברת אחורנית מצידה הפנימי של השלדה ובשל כך מוגנת מפגיעות חיצוניות כמעט לחלוטין. הפלסטיקה גמישה ולמרות היכרותה עם הקרקע עומדת איתנה.

ומה עם הת'כלס? ביצועים:

האופנוע הזה קצת רמאי, הוא הופך אותך לרוכב טוב יותר במאמץ מינימלי. הכוח אדיר ובזכות המומנט התמידי כמעט ואין צורך להעביר הילוכים. רק לשלב ולפתוח גז. מנוע סינגל בנפח 449 הסמ"ק מושך חזק מסל"ד נמוך. הכוח עובר לגלגל בצורה ליניארית וללא התפרצויות עד לקצה עקומת הסל"ד שם האופנוע מיילל מכיוון תיבת האוויר ישירות למוח דרך הקסדה. פתיחת גז רנדומלית מהירה מזניקה את הגלגל הקדמי ל'גרנד ג'טה'. הקלאץ' ההידראולי חלק ורך לתפעול. בתנאי חום קיצוני ומאמץ של האופנוע (דיונות בקיץ לדוגמא) המצמד יכול לזייף בהפרדה וכדי למנוע מצב זה יש לדאוג שמערכת שמן המצמד תהיה מנוקזת מאוויר לחלוטין. הבלם האחורי רגיש מאוד ונועל את הגלגל בנגיעה קלה, יש לתרגל את מהלך הרגלית כשרוצים לטרוק אותו במטרה להשכיב את האופנוע באופן מדויק בכניסה לפנייה חדה.

בולמי הזעזועים המוזכרים מעלה לטובה בשל יכולתם לגהץ דרכים מתגלים כרכים מדי להתמודדות עם קפיצות ונסגרו מספר פעמים גם בנחיתות טובות מגובה לא רב. לא הייתי נכנס איתו בביטחון למסלול מוטוקרוס.

בלימת המנוע משמעותית. ברכיבה טכנית בהילוכים ראשון ושני הרגשתי שהיא עוצרת לי את הזרימה. באופנוע מותקן מחשב ניהול מנוע בעל 3 מצבי רכיבה, רגוע, בינוני ומוטרף. האופנוע הזה מניף גלגל בקלות בכל הילוך ולתפיסתי, יש שילוב טוב בין עוצמה ושליטה במצב רגוע.

 

 

מתחרים:

אם נרוץ אחורה בזמן ונבחן מתחרים משנת 2011 המיועדים לרכיבת אינדורו וורסטילית נוכל להעמיד אל מול ה'ברג' את הימאהה  WR450F  ואת הק.ט.מ exc450.

הק.ט.מ הוא אח תאום לא זהה של ה'ברג' שנבדל ממנו משמעותית רק בזווית בו מורכב המנוע. (ברישיונות ההוסאברג רשום- "יצרן: ק.ט.מ אוסטריה")

הימאהה הוא מתחרה ראוי נוסף ונפוץ בשוק המשומשים. אבולוציה מוצלחת של ה- WR400F פורץ הדרך משנת 98'. יש לו אפטר-מרקט רחב ומוניטין מוכח ככלי אהוד, אמין ובעל יכולות שטח משובחות.

תמורה למחיר:

חברת ק.ט.מ הייתה הבעלים האחרונים של הוסאברג. בסוף שנת הדגם 2013 נקבר המותג הכחול בהחלטה אסטרטגית של הקונצרן הכתום והופחו חיים חדשים בהוסקוורנה הלבנה מהדור הנוכחי. מאותו יום סחירותם של כלים מתוצרת הוסאברג חטפה מהלומה קשה. מסיבה זו ניתן לקבל המון אופנוע במחיר נמוך משמעותית מהמחירון הנקוב. מדובר באופנוע מתקדם טכנולוגית עם חלפים זמינים תוצרת ק.ט.מ אך עם זאת ההוסאברג נשאר פיל לבן-חורג מבחינת דעת הקהל.

 

לסיכום:

הוסאברג fe 450 הוא כלי אינדורו מקצועי שמשתף פעולה ועוזר לבוס שלו להיות רוכב טוב יותר כשהוא נמצא באזורי הנוחות שלו. הוא ידידותי וסלחן ויכול להתאים למתחילים, מצד שני רוכב מיומן שייסחט את מצערת הגז ירגיש איך האופנוע הזה לועס דרכים. ההוסאברג לא חי בשלום בקצב צב בטכני הצפוף. מדובר במכונת אינדורו וורסטילית שעושה הכל טוב מאוד וחלקים מסוימים מצויין. באופן מוזר, בכל אתגר רכיבה נשאר לי עוד גז לנצל בידית שגרם לי להרגיש מסופק לגבי יכולת מיצוי יכולותיו של ה'ברג' fe 450.

יצרן

קטגוריית רישיון נהיגה

הוסאברג

A1

דגם

משקל

Fe 450

114 ק"ג יבש, 124 ק"ג רטוב

נפח מנוע

גובה מושב מהקרקע

449

985 מ"מ

תצורת מנוע

בסיס גלגלים

צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור נוזל

1490 מ"מ

הספק

נפח מיכל דלק

48 כ"ס (על פי אתר אמריקאי)

8.5 ליטר

 

יחס דחיסה

 

1:11.8

בולם אחורי

בולם קדמי

WP-PDS

קוטר 48 מ"מ תוצרת WP מ

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד