אופנועים עם ABS מעורבים ב-22% פחות תאונות

אופנועים עם ABS מעורבים ב-22% פחות תאונות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
המחקר הגדול ביותר מסוגו עד כה מצא שאופנועים שמצוידים במערכת למניעת נעילת גלגלים בטוחים יותר, אבל ככל שנוברים בנתונים פוחתת ההתלהבות. למרבה האבסורד, דווקא מתנגדי ה-ABS גורמים לה להיות יקרה יותר.

 

מכון חקר הבטיחות של איגוד חברות הביטוח האמריקני (IIHS) – אחד הגופים שמובילים את המחקר העולמי בתחום הבטיחות בדרכים – פרסם לאחרונה את תוצאותיו של המחקר הגדול והמקיף ביותר שנערך אי פעם להערכת ההשפעה של ABS על בטיחות רוכבי דו-גלגלי.

 

אופנועים עם ABS מעורבים ב-22% פחות תאונות

 

בשורה תחתונה, עורכי המחקר מסיקים שאופנועים שמצוידים במערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה מעורבים ב-22% פחות תאונות מאשר אופנועים זהים שלא מצוידים במערכת כזאת, והם מוסיפים להמליץ בחום להפוך את ה-ABS למערכת חובה.

מערכות ABS, אשר מונעות את החלקת הגלגל בעת בלימה וכך מאפשרות לשמר את כושר ההיגוי שלו, הומצאו בעולמות התעופה לפני כמעט 100 שנים והוכנסו לייצור סדיר במטוסים בשנות ה-50 של המאה הקודמת. בשנות ה-70 הן הותקנו גם במשאיות ובמכוניות, והפכו לציוד סטנדרטי במכוניות ברחבי העולם בשנות ה-80 וה-90. אופנועים, שמאמצים מערכות בטיחות אחרי מכוניות (אם בכלל), קיבלו מערכות ABS ראשונות בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90, אולם אלה הותקנו כמעט אך ורק באופנועים יקרים, לרוב כאופציה בתוספת תשלום. בעשור הראשון של המאה הנוכחית הוחלף ברחבי העולם, וגם בישראל, החיוב החוקי להימצאות ABS בכל מכונית חדשה לחיוב במערכת בקרת יציבות (ESC), שחלק מן החיישנים שלה זהים.

בשנת 2013 אימץ האיחוד האירופאי תקנה שמחייבת התקנת ABS בחלק מקטגוריות האופנועים (A2, A3 האירופאי – כלומר כל דו גלגלי עם יותר מ-47 כוחות סוס), וזו נכנסה לתוקף בשנת 2016 וחלה גם בישראל, ובמדינות רבות אחרות בעולם. החל בשנה הבאה תהפוך המערכת למנדטורית באירופה לכל קטגוריות האופנועים.

 

אופנועים עם ABS מעורבים ב-22% פחות תאונות

 

בארצות הברית, לעומת זאת, מתחולל ויכוח שמזכיר קצת את הוויכוח סביב חיסוני הקורונה, ומבלי לחוות דעה פסיכולוגית יש שם מי שמתנגדים לתקינת חובה של מערכות ABS והם מצוידים במגוון טיעונים. בין השאר טוענים מתנגדי ה-ABS לפגיעה בחופש הבחירה (כמובן), לפגיעה באסטטיות של האופנוע, לתוספת משקל (בעבר היה מדובר בתוספת ממוצעת של כ-1.5 קילוגרם, כיום פחות מקילו), לחוסר יעילות של המערכת בתנאי רכיבה רגילים וכן הלאה והלאה. לא מיותר להזכיר שוויכוח דומה מתנהל בארצות הברית משנות ה-70 ועד ימינו סביב חובת חבישת קסדה, מה שעיכב את החקיקה בנושא זה בכמעט מחצית ממדינות ארה"ב, ועד היום יש שם שלוש מדינות שבהן מותר לרכוב ללא קסדה.

טיעון אחר, שנשמע על פניו יותר הגיוני מכל האחרים אך בפועל שגוי מיסודו – הוא שחיוב התקנת מערכות כאלה ייקר את האופנועים. העובדה שמחוץ לויכוח היא שבחירה באופציה של ABS בארה"ב (בדרך כלל כחלק מחבילת אבזור) מוסיפה בין 500 ל-1,000 דולר למחיר האופנוע, לכן על פניו נראה שהטיעון מוצדק (ובהמשך נסביר מדוע לא). אגב, גם בישראל נדרשת תוספת מחיר לא מבוטלת תמורת "חבילות בטיחות ואבזור", ולכן הסוגיה הזאת נוגעת גם לנו.

 

 

לעומת המתנגדים, מכון חקר הבטיחות של איגוד חברות הביטוח קורא מזה כעשור להפוך את ה-ABS לציוד חובה בכל האופנועים שנמכרים בארה"ב, ולאורך השנים פרסמו אנשיו מספר מחקרים שתומכים בדרישה זאת. המחקר החדש בחן 65 דגמי אופנועים שבהם מוצעת מערכת ABS כאופציה, השווה את שיעור המעורבות שלהם בתאונות, ומצא שאופנועים עם ABS היו מעורבים ב-22% פחות תאונות מאשר אלה שאין להם מערכת כזאת. עם זאת, חשוב להדגיש שנתון זה לא מעיד על התועלת האבסולוטית של ABS במניעת תאונות, ואי אפשר לצפות לכך שאם כל האופנועים יהיו מצוידים בה נקבל הפחתה דומה במספר התאונות. לכך יש שתי סיבות, והראשונה בהן היא שחלק מן ההפרש שנמדד נובע מפילוח מוקדם של הרוכבים. סביר להניח שלפחות חלק מן הלקוחות שהשקיעו יותר כסף ורכשו את אופציית ה-ABS הם רוכבים בעלי מודעות גבוהה יותר לבטיחות, ולכן אופי הרכיבה שלהם בטוח יותר. סיבה נוספת היא שאצל פלח מסוים בכל אוכלוסייה קיימת נטייה תת מודעת להגביר את רמת הסיכון כאשר מותקנת מערכת הגנה.

רמז מובהק לנכונות ההשערה שחובת ABS לא תשיג שיעורי תועלת דומים ל-22% מובא על-ידי אנשי המכון עצמם שמספרים שבמחקרים קודמים שביצעו באותו נושא, בשנים 2011-2013, הם קיבלו דווקא שיעורי תועלת גבוהים יותר מאשר במחקר החדש. הם משערים שהפער (לרעה) נובע מכך שבתקופה שבה נערכו המחקרים הקודמים היו פחות דגמים, ופחות מיני אופנועים, שבהם הוצעה ABS, ושקבוצה זאת כללה בעיקר אופנועים ספורטיביים ו/או יקרים במיוחד. המחקר החדש נערך על מגוון גדול יותר של דגמים, ובחלקם נמדדה השפעה מינורית יחסית.

 

 

אופנועים עם ABS מעורבים ב-22% פחות תאונות

 

אריק טאהו, מנהל שירותי הסטטיסטיקה של המכון, ומי שחיבר את המחקר החדש, מצוטט בהודעת המכון כאומר ש"מזה 10 שנים אנחנו יודעים ש- ABS מציל חיים, ולאורך כל התקופה אמרנו שזאת צריכה להיות מערכת חובה. המחקר החדש מאשר את חשיבות המערכת, והשורה התחתונה היא ש-22% אחוזים (של הפחתה בתאונות) מייצגים השפעה גדולה מאוד".

אנשי IIHS מאמינים של-ABS יכול להיות ערך מיוחד עבור רוכבי אופנועים גם בזכות צמצום הסיכוי להחלקות כתוצאה מנעילת גלגלים וגם מכיוון שרוכבים רבים לא בולמים מספיק חזק במצבי חרום מכיוון שהם חוששים להחליק. מערכת ABS מפחיתה את החשש של הרוכב ומאפשרת בלימה חזקה יותר לכל הפחות אצל מי שתרגל את השימוש בה ומכיר את תחושת הפעולה שלה.
איגוד חברות הביטוח האמריקני הגיש עתירה רשמית למינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני – NHTSA – בדרישה להפוך את ה-ABS למערכת חובה גם בארה"ב, וכך או אחרת מערכות כאלה ממילא מותקנות כבר כציוד סטנדרטי ביותר ממחצית דגמי האופנועים שנמכרו שם כדגמי 2020, והן מוצעות כאופציה ב-25% נוספים.

האבסורד הרגולטורי

כדי לחתור לשורה התחתונה אפשר לסכם ולומר דבר אחד פשוט: אף אחד לא טוען, ובוודאי לא יכול להוכיח, שמערכות ABS פוגעות בבטיחות, כך שבמקרה הגרוע ביותר אפשר לומר כנגדן שהן מועילות מעט. המחקר האמריקני החדש מסיק שקיימת תועלת של 22%, וזה בוודאי שיעור לא מבוטל, ונתונים מאירופה מציגים תועלות גדולות אף יותר.

 

 

השאלה שנותרת פתוחה היא אם חיוב במערכת בטיחות כזאת, שמעמיס על יצרניות האופנועים עלות נוספת, יתגלגל אל הצרכנים וייקר את מחירי האופנועים. התשובה, שעשויה להפתיע רבים, היא "בדיוק להיפך". ניסיון העבר מוכיח שכמעט בכל מקרה שבו הוצבו דרישות רגולטוריות הן לא ייקרו – לפחות בטווח הבינוני והארוך – את מחירי הרכב, ובמקרים רבים אף הוזילו אותו. הסיבה פשוטה, וחשיפתה עלולה לבאס את יצרניות הרכב ואת היבואניות.

כאשר מערכת בטיחות מוצעת כאופציה בתוספת תשלום נקבע המחיר שלה על-ידי גורם כלכלי אמורפי, שהוא הערך הנתפש שלה בעיניי הלקוחות. במלים אחרות, מחיר האופציה הוא בדיוק כמה שלקוחות מוכנים לשלם תמורה. אם לקוח מוכן לשלם 1,000 דולר נוספים – יצרניות האופנועים ישמחו לקבל את הסכום הזה ולהעניק לו בתמורה משהו שעלה להן 100 דולר לכל היותר.

לעומת זאת, כאשר מערכת נדרשת באופן רגולטורי – יצרניות האופנועים לא יכולות לייקר את כל האופנועים שלהן ב-1,000 דולר אחרת הן יאבדו הרבה מאד לקוחות. התוצאה, בטווח המיידי, היא שאופנועים מתייקרים לכל היותר ב-100 דולר, או בערך העלות האמיתית של המערכת, ובטווח הבינוני העלות הזאת יורדת כתוצאה מהוזלת הרכיבים עד שהיא נטמעת לחלוטין במחיר הרכב. לתופעה הכלכלית הזאת יש בתחום הרכב אינספור דוגמאות מן העבר, ומה שהכי רלבנטי לענייננו זה שזה יחול גם בישראל עם כל דרישה רגולטורית עתידית. כיום, לדוגמא, נדרשת תוספת מחיר גבוהה יחסית תמורת אופציה למערכת בקרת יציבות, אבל אם היא תידרש בחוק – יצרניות הרכב והיבואניות יספגו את רוב תוספת העלות ומחירי האופנועים בישראל לא יעלו.

שורה תחתונה: ABS היא מערכת מועילה שלא עולה לנו כסף כאשר היא מחויבת בדרישות תקינה, וכך יהיה המצב גם עם מערכות בקרת יציבות – ככל שאלה יהיו זמינות במגוון רחב יותר של אופנועים.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד