מנכ"ל ק.ט.מ: אנחנו מעוניינים ברכישת דוקאטי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
בראיון למגזין אופנועים גרמני הצהיר סטפן פירר, מנכ"ל ק.ט.מ, כי הוא מעוניין ברכישתה של דוקאטי מידי קבוצת פולקסווגן. אלא שנכון לעתה דוקאטי לא עומדת על המדף, לפחות לא באופן רשמי

דוקאטי, כמו כמעט כל יצרניות האופנועים שאינן יפניות, כבר עברה לא מעט משברים בהיסטוריה שלה, אבל דווקא לאחר שש שנים רגועות, ומאד מוצלחות מבחינתה, בחיקה של פולקסווגן נראה שהיא עלולה לצאת שוב אל הלא נודע.

שמועות לגבי הרצון של פולקסווגן להיפטר מן העוף המוזר מבחינתה החלו לפרוח מיד לאחר התפוצצות פרשת "דיזלגייט", ושבו ועלו מאז כמעט לקראת כל הכרזה של החברה אודות ארגון מחדש או תוכנית חומש. עד כה נראה שהרעיון הזה פשוט נתקע במועצת המנהלים של פולקסווגן – שבה יושבים יחד נציגי הממשלה המקומית, נציגי האיגודים המקצועיים ונציגי משקיעים, אבל ראיון שהעניק בשבוע שעבר מנכ"ל ק.ט.מ סטפן פירר למגזין אופנועים גרמני מלבה מחדש את אש השמועות.

בראיון למגזין speedweek הביע פירר, עניין ברכישת "הפרארי של האופנועים", ואפילו הפליג בדמיון ותאר כיצד יכולה דוקאטי להשתלב באסטרטגיה הכוללת של ק.ט.מ. האם פירר רק זרק גפרור או הרים בלון ניסוי? האם הוא יודע יותר ממה שהוא מספר? ימים יגידו.

אם בוחנים את העובדות היבשות אז לפולקסווגן אין סיבה עניינית לוחצת למכור את דוקאטי, כי לא רק שהם לא באמת צריכים את הכסף – דוקאטי תחת הנהלתם היא גם חברה רווחית, אחת הרווחיות ביותר בעולם הדו-גלגלי. מצד שני, דוקאטי לא הצליחה להשתלב בעסקי הקבוצה במובן זה שהיא לא מספקת מוצר משלים לאף פעילות של אאודי (ששולטת בה דרך למבורגיני) או של מותגי פולקסווגן האחרים.

פולקסווגן, לקראת סוף 'עידן פייש' שהתאפיין ברכישת "כל דבר שזז" רכשה את דוקאטי לפני שש שנים תמורת כ-840 מיליון דולר. הרכישה לא הייתה מקרית, כיוון שבאותה תקופה מרצדס – AMG רכשה 25% ממניות MV אגוסטה.

גם לפולקסווגן וגם למרצדס לא ממש יש צורך בפעילות דו-גלגלית, אך כמו בהרבה מקרים התחרות בין יצרניות הרכב הגרמניות מונעת משיקולי יוקרה, לכן כשנוצרה ההזדמנות לתת מענה לב.מ.וו בוצעו אותן רכישות. אגב, מאז כבר נסוגה מרצדס מהשותפות עם MV אגוסטה שרק בימים אלו מצאה משקיע חדש ומתחילה בתהליך ארגון מחדש.

שש השנים בהן נמצאת דוקאטי תחת כנפי קבוצת פולקסווגן הן ככל הנראה הטובות ביותר ב-92 שנות קיומה של דוקאטי. בשנים אלו הציגה החברה את משפחת  'מולטיסטרדה' החדשה, הרימה את הרף בתחום הסופרבייק עם פאניגאלה V4, ויצרה את משפחת 'סקרמבלר' האופנתית שגם הנגישה את המותג לרוכבים צעירים מוגבלי תקציב ורישיון.

בתעשייה הדו-גלגלית יש כמה וכמה יצרניות אופנועים מבוססות יותר מדוקאטי (אך לא בהכרח רווחיות יותר), ומכירה לק.ט.מ – חברה שבעצמה עברה לא מעט פעמים על סף התהום הכלכלית – היא לא בדיוק הזיווג המובן מאליו. יחד עם זאת, אפילו מטעמי אגו יש מצב שהגרמנים יעדיפו למכור לאוסטרים, ולו בכדי להוציא אצבע משולשת לעמיתיהם מבוואריה.

פירר, מי שליווה את ק.ט.מ במסע המופלא שלה מתהום הנשייה, דרך מיצוב כתום וקריירה במירוצי שטח ומסלול ועד לזרועותיה של בג'אג' ההודית (שמחזיקה ב-49% מן הבעלות בק.ט.מ) – שיתף את הקהל של speedweek בחזון שלו להציב את החברה שלו בשלישיית החוד של יצרניות האופנועים בעולם.

"לאאודי", הוא אומר בראיון, "עשויים בקרוב להיות "סדרי עדיפויות שונים" מאשר ייצור אופנועים…" והוא מחמיא לדוקאטי שאותה הוא מכנה "פרארי של תעשיית האופנועים… כמובן שבעלות על מותג כזה בקבוצה שלנו יהיה מעניין, זה לא עניין של מחיר אלא של העיקרון "מתי (חברה) מבינה באיזה מצב היא נמצאת?"

ק.ט.מ רכשה לפני כחמש שנים את הוסקוורנה, שבעבר הייתה בבעלות ב.מ.וו, ומאז הגדילה את היקף הייצור שלה מ-6,000 ל-30,000 אופנועים בשנה, מה שהופך אותה לשחקנית החזקה ביותר בעולם בשוק אופנועי האנדורו. בראיון ל- speedweek מסביר פירר שמי שנתנה לו את ההשראה למהלך הזה היא קבוצת פולקסווגן, אשר הוכיחה את היתרון לגודל ואת שיטת הפלטפורמות וריבוי המותגים.

"אני מאוד מרוצה מעסקי האופנועים שלנו השנה", הוא אמר, "אבל מרגיש שינוי עולמי. שנת 2018 הייתה טובה מאד עבורנו באירופה, אבל אנחנו לא יודעים כיצד ישפיע עלינו ה"ברקסיט" (יציאת בריטניה מן האיחוד האירופאי), באמריקה יש  נשיא בלתי צפוי, אנחנו לא יודעים מה יקרה שם מחר…"

"יש לי מערכת יחסים רגשית עם דוקאטי", מבטיח מנכ"ל ק.ט.מ "דוקאטי הוא דוקאטי… המותג היחיד שיתאים לנו הוא דוקאטי, MV אוגוסטה קטן מדי".

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד