מי מכיר? בראף סופריור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
יצרנית הפאר הבריטית חוזרת לחיים יוקרתית מתמיד

אופנועי בראף סופריור (Brough Superior) אמנם יוצרו במשך שני עשורים בלבד, אך הם השאירו חותם על עולם האופנועים שנשאר עד היום, כשהמחירים לאופנועי אספנות של החברה הם מהגבוהים בעולם. כמו שמות רבים מן העבר, גם היצרנית הבריטית הוקמה מחדש ומייצרת אופנוע יוקרתי ברוח אופנועי העבר.

הרולס-רויס של האופנועים

יצרנית האופנועים הבריטית בראף סופריור הוקמה בשנת 1919 על ידי ג'ורג' בראף, מהנדס, יזם ורוכב מרוצים. האופנוע הראשון יוצר בשנת 1921, ועד מהרה היצרנית הקטנה התפרסמה על בסיס ההצלחות במרוצים, לצד ביצועים מרשימים ביחס למתחרים וגם מראה ייחודי ביחס לתקופה. באחד ממבחני הדרכים שבוצעו לאופנועים כינה אותם אחד העיתונאים "הרולס רויס" של האופנועים. יש סיפור שאומר כי אנשי רולס רויס המודאגים, שלחו נציג למפעל האופנועים, לוודא ששמם לא מוכפש. כשראו כי האופנועים נבנו באופן ידני על ידי אנשים עם כפפות לבנות על ידיהם, הם באו על סיפוקם.

למרות שהחברה ייצרה מספר דגמי אופנועים, ביניהם גם כאלו עם מנועים בנפחים קטנים יחסית, וגם אופנועים עם סירה, הדגמים הפופולאריים ביותר וגם אלו המזוהים ביותר עם החברה הם דגמי ה-SS, הסופר ספורט, 80 ו- 100 שהוצגו בשנת 1923 ו-1924 בהתאמה. הספרות ייצגו את המהירות המרבית של האופנועים 80 או 100 מייל לשעה ומשנת 1925 הרוכשים אף קיבלו כתב התחייבות כי האופנוע אכן נבדק והגיע למהירות המוצהרת או אף מעבר לכך.

כ-3,000 אופנועים מכל הדגמים יוצרו על ידי החברה שאופנועיה זכו להערצה גם אצל דמויות ידועות כמו ברנדר שואו, היוצר האירי זוכה פרס נובל, או תומס אדוארד לורנס, הידוע כ'לורנס איש ערב' והיו ברשותו לא פחות משבעה אופנועים לאורך השנים. בימינו ג'יי לנו הוא גם חובב נלהב ויש ברשותו מספר אופנועים של החברה.

כמו במקרים רבים, גם בראף סופריור נאלצה לסייע למאמץ המלחמתי במלחמת העולם השנייה והפסיקה לייצר אופנועים בשנת 1940 ולא חזרה לייצר אופנועים מאז. הערכות מדברות על כך שיש כ-1,000 אופנועים של החברה ששרדו עד עצם היום הזה ומידי פעם הם מככבים בכותרות עם שיאי מכירות פומביות של לעיתים מעל ל-300,000 פאונד בריטי.

שובו של SS100

בשנת 2008 רכש הבריטי מארק אופהם (Mark Upham), חובב אופנועי בראף סופריור שעסק בשחזורם, את זכויות השם של החברה. בשיתוף פעולה עם מעצב ויצרן האופנועים הצרפתי ת'יירי הנרייט (Thierry Henriette) מחברת בוקס דיזיין, החל לבנות בראף סופריור SS100 מודרני. בשנת 2013 החלה העבודה על האופנוע החדש שהוצא רשמית בשנת 2016.

SS100 מוגדר כאופנוע פאר עם ביצועים גבוהים. הוא נבנה בהזמנה מיוחדת וניתן לבחור בין שלושה גימורים שונים: מסורתי, שחור וטיטניום. כמובן שהרוכש יכול לבחור גם בין אפשרויות שונות של גלגלים, כידון, רגליות או מושב. העיצוב נאמן למקור וקשה שלא לראות את הדמיון לאופנועים מתחילת המאה שעברה.

מנוע V טווין ב-88 מעלות בנפח 997 סמ"ק מניע את האופנוע הייחודי ופותח במיוחד עבור האופנוע ומשמש גם כנושא עומס. הוא מספק 100 כ"ס ב-9,800 סל"ד ו-9 קג"מ ב-7,450 סל"ד. בגרסה ספורטיבית יותר שאינה מיועדת לכביש הציבורי ההספק יכול לעלות ל-130 כ"ס ב-8,000 סל"ד ו-12.2 קג"מ ב-6,400 סל"ד.

כיאה לאופנוע פאר יש שימוש נרחב בחומרים אקזוטיים ובולטת במיוחד שלדת טיטניום כשגם תת השלדה עשויה טיטניום וגם המתלה הקדמי הייחודי מסוג הוסאק. הזרוע האחורית עשויה אלומיניום ומחוברת בצורה ייחודית למנוע. הגלגלים, בקוטר 18 אינץ' עשויים אף הם אלומיניום. משקל האופנוע עומד על 186 ק"ג יבש.

מערכת הבלמים מגיעה מחברת ברינג'ר מסוג 4D CMM AEROTEC, המוסיפה לייחודיות של האופנוע. מדובר במערכת ייחודית המציעה שני דיסקים קטנים יותר בקוטר 230 מ"מ בכל צד, במקום דיסק גדול בקוטר 320 מ"מ כמקובל, כך שלמעשה מלפנים יש ארבעה דיסקים. בחברה טוענים ליתרונות של משקל נמוך, עוצמת בלימה מוגברת ואפקט ג'יירוסקופי מוקטן. גם הקליפר ייחודי לאופנוע, מיוצר במיוחד עבורו מאלומיניום בעיצוב 'ארט-דקו' על פי החברה, כשהוא מותקן בצורה רדיאלית, לראשונה במערכת הבלימה של ברינג'ר. מחיר האופנוע כ- 50,000 פאונד בריטי, כשהוא משתנה בהתאם לדרישות הלקוח.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד