מינוס 400: ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו

ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אליפות ה-"הארד אנדורו" העולמית לשנת 2022 תיפתח בישראל בסבב ראשון מסוגו בהיסטוריה המקומית והבינלאומית.

בתחילת אפריל 2022, בתאריכים שטרם נקבעו סופית, ייערך באזור ים המלח הסבב הראשון של אליפות העולם ב"הארד אנדורו". בסבב הישראלי – ראשון מסוגו בעולם ובוודאי גם עבורנו – צפויים להשתתף כמה מן הרוכבים הטובים ביותר ברכיבת אנדורו בעולם, ולכן עשוי הסבב הזה להיות בין אירועי הספורט המוטורי הבינלאומיים החשובים ביותר שנערכו אי פעם בישראל.

 

ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו

 

הסבב הישראלי ייקרא מינוס 400, לציון העובדה שהוא נערך באזור הנמוך ביותר בעולם, ובעקבותיו ייערכו הסבבים ה"רגילים" של אליפות ההארד אנדורו באירופה ובארצות הברית – המפורסמים בהם הם 'רומניאקס' ברומניה (זה המירוץ שנחשב למפרך ולקשה ביותר), ו'הארצברג' האוסטרי הקשוח (מתקיים בתוך שטח מכרה עתיק של עפרות-ברזל).

רשימת הסבבים המדויקת לשנת 2022 טרם פורסמה, אבל השנה, למשל, נערכו סבבים בפורטוגל בחודש מאי, באיטליה בשבוע הראשון של יולי ורומניאקס, שהתקיים בסוף השבוע האחרון. הסבבים הבאים השנה ייערכו בארצות הברית באמצע החודש, בפולין באמצע ספטמבר, בספרד בתחילת אוקטובר ובגרמניה (גצן) בסוף אוקטובר.

ליגת ה"הארד אנדורו" – Hard Enduro World Champibship מאוגדת תחת התאחדות האנדורו העולמית שמסונפת ל-FIM (פדרציית הספורט המוטורי העולמית לאופנועים), והיא מקיימת 12 סדרות (ליגות) מירוצי אנדורו שונות. כל מי שעקב אחר ליגת ההארד אנדורו עד לשנת 2021 מכיר אותה יותר כאליפות WESS – כפי שנקראה לפני שהוכנסה תחת כנפי FIM.

הקרדיט ל-"ייבוא" אליפות ההארד אנדורו לארץ הקודש מגיע לאיתמר ציפורי ולדור שוורץ, השותפים הבלתי נלאים שמאחורי חברת Riders for Riders הישראלית. עבור כל מי שלא מצוי בנבכי הספורט המוטורי בכלל, ובפרט בתחום אופנוענות השטח, אירוח אליפות בינלאומית בסדר הגודל הזה בישראל שקול פחות או יותר להפקה ישראלית של סרט קולנוע שמבוים על-ידי סטיבן שפילברג בהשתתפותם של רוברט דה נירו, אל פאצ׳ינו, ג׳וליה רוברטס ובראד פיט, וכולל סצינה של משחק גולף נגד טייגר וודס וקליעה לסל מול מייקל ג׳ורדן. בסקאלה שתהיה מובנת יותר לחובבי כדורגל מדובר באירוע מקביל לאירוח חצי גמר גביע אירופה בכדורגל.

 

ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו

 

"הארד אנדורו" הוא התחום הקשה ביותר פיזית ומנטלית מבין ענפי הספורט המוטורי הדו-גלגלי. סבב טיפוסי נמשך בין שלושה לחמישה ימים שבמהלכם רוכבים המתחרים בין כמה עשרות לכמה מאות קילומטרים ביום. בשונה מ"פשיטות ראלי" כמו "פריז-דקאר" – שהם אירועים מפרכים לכשעצמם – תוואי הרכיבה של מירוץ הארד אנדורו טיפוסי כולל מכשולים פיזיים אימתניים כמו טיפוס וירידה על שיפועים מפחידים, שטחים מסולעים ששוברים חלקים באופנוע ולפעמים גם בגוף, וקטעים שנראה כאילו תוכננו על-ידי סדיסט מרושע.

הזנקה לסבב "הארד אנדורו" מבוצעת במספר אופנים, למשל בשורות, בצמדים או בבודדים, אך בכל מקרה מנצח הרוכב שעבר את כל המסלול בזמן המצטבר הקצר ביותר. מאבק הרוכבים באיתני הגיאולוגיה מוליד – חוץ מאשר שברים ומשברים – כמה מן התמונות המרשימות ביותר של אדם ומכונה נגד הטבע, וגם של אמנות הרכיבה. אין זה פלא, לכן, שאחד הספונסרים הראשיים של ליגה אכזרית זאת הוא חברת Red Bull – יצרנית משקאות האנרגיה מצמיחי הכנפיים – אשר מקדישה לכל סבב סיקור נרחב.

עבור ישראל מדובר בהזדמנות נדירה ליחסי ציבור בינלאומיים חיוביים, ולחשיפת הנוף המהמם של אזור ים המלח והערבה בפני מאות מיליוני צופים ואוהדי ספורט ברחבי העולם. עם זאת, מאליו ברור ש"הזדמנות" היא משהו שאנחנו עלולים לפספס, במיוחד לנוכח העובדה שמעולם לא התקיים בישראל אירוע בסדר גודל כזה. טוב יעשו, לכן, כל מי שמעורבים בהפקה ובארגון אם לא יותירו מקום לטעויות ויקפידו על קלה כחמורה.

 

ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו

 

כדי להבין את גודל ההזדמנות שהוענקה לנו די אם נאמר שהמפיקה הקודמת של הליגה – WESS – סרבה בעבר לכלול באליפות סבבים חדשים, וזאת הפעם הראשונה ש-FIM קובעת כללים חדשים ופותחת עבורנו דלת.

איתמר ציפורי, אשר הקים עם דור שוורץ את חברת Riders for Riders לפני כארבע שנים, ומאז הביא ארצה כמה מרוכבי האנדורו הטובים בעולם, אומר ל-TheDoo שלהחלטה של WESS להגיע לישראל תרמה מאד המחוייבות של משרד הספורט לאירוע. לדעתו זה היה אחד הנתונים שהכריעו את הכף לטובת קיום האירוע הישראלי, וגם למירוץ "סופר אנדורו" (על מסלול מעגלי) שהפיקה Riders for Riders בשנת 2019 (שבו השתתף, בין השאר, הרוכב הספרדי פול טארס) היה משקל חיובי. הפקת המירוץ בשנת 2019 זכתה לשבחים רבים בעיתונות המקצועית העולמית.

ציפורי ושוורץ פעלו רבות בחו"ל במאמץ לשכנע את הגורמים המתאימים לקיים סבב ישראלי, וזאת בין השאר במירוצים בינלאומיים שבהם קשרו קשרים. לפני כחודשיים, לאחר מספר שנות ניסיונות שכנוע מצד הצמד ציפורי-שוורץ, ביקר אצלנו ווינפרד קרשאגל ('וויני') – מנכ״ל התאחדות האנדורו העולמית, ובאותו מעמד הוא חתם על ההסכם ההיסטורי.

 

ישראל עולה לליגה הבכירה של מירוצי אנדורו

להתגבר על המכשולים האמיתיים

ישראל, ממש כמו רומניה, יכולה להרוויח המון ממיסוד סבב שנתי של אליפות בינלאומית חשובה של ספורט מוטורי, ותחום האנדורו אידאלי לצורך זה היות שהוא לא דורש השקעה גדולה מידי במתקנים או בהכשרת מסלולים. הבעיה היא שבישראל מעולם לא הופק אירוע בסדר גודל כזה וספק אם הרשויות מסוגלות להפנים ולהבין את החשיבות שלו ולסייע בהפקה, באבטחה, ברישוי, ובהתגברות על ביורוקרטיה מעיקה.

לא מן הנמנע שרוכבי ישראל יתבקשו להתגייס כדי לסייע למהלך ההיסטורי הזה, וייהנו, בתמורה, מהתחככות בצוותים הבינלאומיים של רוב יצרניות האופנועים החשובות בעולם, ומן החשיפה התקשורתית הבינלאומית של ארץ הקודש.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד