כך יבוצע מבחן נהיגה מעשי לאופנוע. מה דעתך על זה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
בסודי סודות שינו אנשי משרד התחבורה את מבנה המבחן המעשי לאופנועים. האם לדעתך השינוי הוא לטובה או לא?

בתוך כחודש צפוי מבחן השליטה המעשי באופנועים להשתנות, ולכלול מספר אלמנטים חדשים, בהם גם מרכיב הזמן. האם כך תשתפר שיטת המבחן או שמא היא תהיה גרועה יותר? ואולי בכלל לא יהיה לשינוי הזה כל השפעה? תשפטו ותאמרו בעצמכם.

אנשי אגף הרישוי במשרד התחבורה הפיצו בימים האחרונים מסמך PDF שכותרתו "אופנועים 01/10/2020", כותרת שמסמלת מן הסתם את תאריך היעד שלהם לשינוי שיטת המבחן המעשי באופנועים – אבל עלולה להעיד גם על עומק היצירתיות והמחשבה שהושקעו במהלך הזה.

מטרת השינוי, כך נכתב במסמך, היא "העלאת רמת השליטה והרכיבה הנדרשת מתלמידי האופנועים תוך יצירת מבחן נהיגה אחיד ככל האפשר", ואלה כמובן מטרות ראויות.

 

 

מורי נהיגה באופנועים שאיתם שוחחנו מסרו לנו שהמסמך "נפל עליהם כרעם ביום בהיר", כלומר שאף גורם ממשרד התחבורה לא טרח להתייעץ איתם או לשאול לדעתם. אפשר להתווכח על מה צריכה להיות ההשפעה של מורים, שהם בעלי עניין בנושא, על התוצאה הסופית שלו, אבל קשה למצוא היגיון בביצוע רפורמה, ולו הקטנה ביותר, מבלי לתת לאף אחד מחוץ למשרד אפשרות כלשהי להגיב, ואולי גם לשפר אותה. מה שבטוח זה שהשינוי המוצע לא פורסם באף שלב לדיון ציבורי פתוח.

אז מצד אחד, עצם העובדה שאנשי משרד התחבורה טורחים להתאמץ, ולו מעט, ולשנות משהו בתהליך לימוד הנהיגה ראוי לברכה ולהערכה. אלא שמצד שני, בהנחה שלא כל החוכמה התרכזה רק במשרד התחבורה, דיון פומבי, כמקובל בארצות הברית, בבריטניה, וברוב המדינות שפועלות עבור האזרחים שלהן ולא נגדם – מייעל ומשפר את התוצאה.

כדי לחסוך זמן קריאה למי שממהר, נקצר ונאמר שהשינויים העיקריים שיבוצעו לפי המסמך של משרד התחבורה הם הטלת מגבלת זמן על ביצוע התרגילים המעשיים במבחן, סידור מעט שונה של חלק מן האלמנטים של המגרש, דגש על מבטים של תלמיד הנהיגה, וכן מתן אפשרות לניסיון נוסף לתלמיד אשר מרוב התרגשות ולחץ פיספס אחד מתוך חמישה תרגילים במגרש.

אגב, כמעט מיותר לומר שהנוהל החדש לא כולל כל התייחסות או שינוי של שלב הנהיגה המעשית מחוץ למגרש, בשטח העירוני.

 

באו לתקן

נקדים ונאמר ששיטת הבחינה המעשית באופנועים לא השתנתה באופן מהותי כמעט מאז הקמת המדינה, שגם לאחר השינוי הקרוב היא תכלול נסיעה בין סימונים בתוך מגרש סגור ונהיגה בשטח עירוני, ושהמבחן כולו לא יארך יותר מ-15 דקות לכל תלמיד. נזכיר גם שמבחני הנהיגה של מדינת ישראל הופרטו לפני כשנתיים, והם מבוצעים כיום בידי זכיינים פרטיים על-ידי בוחנים שכירים.

לדברי כותבי המסמך, במצב הנהוג כיום "מרבית הנבחנים מבצעים את תרגילי המגרש כאשר: אינם מקפידים על ישיבה נכונה (ידיים מתוחות, גוף מוטה לכיוון הפוך מההפניה). קצב הנסיעה (שלהם) אינו מתאים למטרת התרגיל, (תלמידים) אינם מקפידים על עבודה נכונה של מצמד/דלק, וגם – הרגלי ההסתכלות שגויים".

בנוסף, כך נטען "אין אחידות בקרב הבוחנים לגבי "מתי אין להוציא תלמיד לשלב הדרך, האם לתת הזדמנות נוספת כאשר כלל תרגילי המגרש בוצעו בהצלחה למעט אחד? האם הורדת רגל ימין, שלא עקב איבוד שליטה, הינה גורם לכישלון? (לדוגמא רוכב שעקב קומתו הנמוכה, באופן יחסי לאופנוע, הורדת 2 רגליים יכולה לתרום לבטיחותו ויציבותו ואף כל רוכב באופנוע אוטומטי…), האם לאחר ביצוע פרסה מתרגיל השערים ולפני תרגיל עצירת המטרה, עצירה תהווה סיבה לכישלון במגרש?

האם בהורדת ההילוך משני לראשון בתרגיל עצירת המטרה, יחשב לכישלון מצב בו הנבחן עצר בהילוך שני או הוציא בטעות לסרק, הבחין בכך ומתקן זאת מיד לאחר העצירה (מתקשר להורדת רגל ימין שלא עקב איבוד שליטה)".

 

 

הרושם הוא שבמסמך עצמו קיים בלבול בהגדרות בין מה שמוגדר שם כ"יעד סופי" ו"יעדי ביניים" לבין כוונת המחבר שהיא ככל הנראה "התרגיל" ו"המשימות שתלמיד צריך לבצע", אבל למקרה שלא הבנו את הכוונה הותרנו כאן לשיפוטכם את הנוסח המקורי.

בהסבר על "תרגילי המגרש" נכתב כך: נסיעה איטית בקו ישר, היעד הסופי: לעבור את המסלול ב-12 שניות לפחות מרגע העלאת רגל שמאל ו/או תחילת המסלול (המאוחר מהם) ועד ליציאת הגלגל הקדמי מהמסלול". בתוך כדי כך יש להקפיד על "1. שמירה על יציבות לכל אורך המסלול. 2. אי יציאה מהקווים. 3. שימוש במצמד (באופנוע ידני)".

לנו לא ברור אם הבוחנים יצוידו לצורך המבחן בשעון "סטופר" או שהם אמורים "לספור בלב", ולפי הכתוב יש "לעבור את המסלול בזמן של עד 5 שניות מרגע כניסת הגלגל הקדמי ועד ליציאתו , ובתוך כדי כך יש לעבור: מעבר בין כל חמשת הכדורים, כניסה מימין לכדור הראשון, שימוש בהטיות האופנוע ולא בכידון. ביצוע הסלאלום בסמוך לכדורים. מבט קדימה לאופק". מכל מקום, סעיף זה, שמוגדר כ"סלאלום סימטרי", צריך כנראה להטריד אותנו במיוחד. מבין המטלות שנבחנות, ברור ש"מבט קדימה לאופק" הוא תמיד הדבר הנכון, בכל מצב. אבל "שימוש בהטיות האופנוע ולא בכידון"? סליחה???

במטלת ה"שערים", הנבחנים יידרשו "לעבור בכל ארבעת השערים עם הגלגל הקדמי, ובתוך כדי כך הבוחנים צריכים לשים לב למבטים שלהם ולקואורדינציה שלהם עם הכידון כאשר הם מביטים מעבר לכתף".

משימת "עצירה על קו מטרה" נחלקת לדרישות שונות מכלי עם הילוכים לכלי אוטומטי, כאשר במקרה הראשון יש "לעצור את האופנוע בין שני הקווים ולהוריד את רגל שמאל תוך פחות מ-6 שניות מרגע כניסת הגלגל הקדמי למסלול ועד לעצירה מלאה". בתוך כדי כך יש "להעלות הילוך להילוך שני ולהשתמש בשני הבלמים במקביל". בכלי אוטומטי יש "להביא את האופנוע לעצירה מוחלטת תוך 5 שניות מרגע כניסת הגלגל הקדמי למסלול ועד לעצירה מלאה, תוך שימוש בשני הבלמים במקביל".

תרגיל השמיניות המפורסם צריך לכלול בין 4-6 שמיניות מבלי לאבד שליטה, והבוחנים צריכים לשים לב למבטים לכיוון הנסיעה, שימוש במצמד או בבלם, ובמצערת, וגם ל"ישיבה נכונה עם האופנוע". בתרגיל זה אסור לצאת מן המסגרת שמסומנת למעט אם נבחנים עם כלי לרישיון A ו- A1 אוטומט.

חלק נוסף במסמך עוסק ב"נהלים ליצירת מבחן נהיגה אחיד ככל האפשר", וזאת בוודאי משימה ראויה גם כדי שרמת וקושי המבחן בקריית שמונה יהיו זהים לאלה של אילת וגם לנוכח פערים ידועים ולא מוסברים בין שיעורי ההצלחה במבחני נהיגה (בכלל, גם במכוניות) באזורים שונים בארץ. תחת סעיף זה הדגש הוא שהתנאי למעבר בהצלחה של שלב המגרש הוא עמידה בכל היעדים הסופיים ויעדיי הביניים של חמשת התרגילים.

 

 

עם זאת, "אם נבחן השלים את כל תרגילי המגרש למעט אחד, בלי לאבד שליטה על הכידון או להוריד רגל ללא תכנון מוקדם לצורך מניעת נפילה – הוא יזכה בהזדמנות נוספת ויבצע את כל חמשת תרגילי המגרש בשנית. במידה והנבחן יעמוד בכל היעדים בפעם השנייה, יתעלם הבוחן מהניסיון הראשון וייחשב הדבר כמעבר בהצלחה של שלב המגרש".

לוח הזמנים להשקת המבחנים, כפי שמופיע בנוהל החדש הוא כדלהלן:

01/09/2020 השקת הנוהל והצגתו בפני מפעילי המבחנים.

01-30/09/2020 העברת הנוהל ע"י ראשי הצוותים של  המפעילים לבוחנים.

09/2020 השקת הנוהל והצגתו בפני בתי הספר לנהיגה.

15-30/09/2020 ליווי מורי הנהיגה לאופנועים בשטח.

01/10-31/10/2020 ליווי בוחני האופנועים בשטח.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

ומה אתם חושבים על השינוי במבחן המעשי? האם הוא טוב? רע? ישנה? לא ישנה? כתבו לנו.

את תגובת משרד התחבורה נוסיף אם וכאשר נקבל כזאת.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד