יורדים מהמסלול: האם סוזוקי בדרך לפרישה מה-MotoGP?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
מנהלי סוזוקי ביפן הטילו לאחרונה פצצה כאשר הודיעו לאנשי קבוצת המרוצים שהקבוצה תפרוש בתום העונה הנוכחית מסבב אליפות העולם היוקרתית ביותר. הסיבה כרגע לא ברורה במדויק והשערות הן שהיא קשורה בפרשיית זיהום אוויר בה נחשדת חטיבת הרכב

הודעה רשמית על פרישה של סוזוקי מסבב המוטו ג'יפי טרם פורסמה עד עתה, אבל הבלבול וחרושת השמועות בפאדוק של אליפות העולם לא נרגעים. לפני כשבוע, לאחר ימי אימונים על מסלול המרוצים חרז שבדרום ספרד, הטילו מנהלי סוזוקי "פצצה" כאשר הודיעו למנהלי קבוצת המרוצים על כוונת החברה לסיים את ההשתתפות באליפות ולפרוש בסוף העונה הנוכחית.

להודעה המפתיעה אין סיבה נראית לעין ולא היו לה סימנים מקדימים. אך לאחרונה האריכה סוזוקי את חוזה ההשתתפות שלה באליפות מול אמרגנית המסגרת, חברת 'דורנה', עד לשנת 2026.

סוזוקי גם לא פורשת בגלל חוסר הצלחה. נהפוך הוא. לפני שבע שנים היא חזרה לאליפות ולפני כשנה וחצי השיג עבורה חואן מיר, רוכב סוזוקי, אליפות עולם היסטורית. יחד עם עמיתו – אלכס ריינס – נחשבת קבוצת סוזוקי לאחת התחרותיות בסבב, כשלא פעם רוכביה מקדימים את רוכבי קבוצות המפעל המבוססות של הונדה וימאהה.

הספקולציות לגבי הפרישה המפתיעה לא מפסיקות לזרום מכל הכיוונים, ואחת מהן – קצת משונה אם תשאלו אותנו – היא שסוזוקי מעורבת בסוג של "פרשת דיזלגייט" חדשה. בימים אלה מתקיימת חקירה שבה נבדק חשד לפיו במכוניות שונות של סוזוקי שנמכרו באירופה הותקנו מנועי דיזל שבהם הותקנה "תוכנת רמאות" שתאפשר להם לעמוד בתקנות זיהום האוויר.

העניין הוא שהמנועים האלה בכלל לא יוצרו על-ידי סוזוקי אלא על ידי פיאט עבור סוזוקי, וסביר מאד שאם החקירה תפליל מישהו אלה יהיו אנשי פיאט, שגם הם נחקרים בפרשה (כיום תחת תאגיד 'סטלנטיס' שאיחד אפ פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן).

פרשת דיזלגייט המקורית גרמה אמנם נזק אדיר לקבוצת פולקסווגן, ועלתה לה עשרות מיליארדי דולרים, ופרשה דומה הביאה את מיצובישי לסף פשיטת רגל והנחיתה אותה בזרועות רנו-ניסאן. אבל במקרה של סוזוקי סביר שגם אם תהיה אשמה כלשהיא העלות שלה תהיה פרופורציונלית למספר המכוניות שנמכרו וזה לא מספר גדול במיוחד.

מצד שני, סוזוקי היא יצרנית רכב קטנה עם גב מאד צנוע (כ-5% מן הבעלות בחברה שייכים לטויוטה) ואם היא באמת בצרות (לאו דווקא בגלל פרשה זאת) אז היא תזדקק לכל דולר כדי לשרוד. במצב כזה השתתפות בספורט מוטורי הוא בגדר מותרות, בפרט ב-MotoGP שבו נדרשת השקעה של עשרות מיליוני דולרים בשנה.


כאמור, נכון לעתה עוד לא יצאה הודעה רשמית לגבי פרישה, מה גם שהפרת החוזה מול דורנה תעלה לסוזוקי לא מעט כסף. אבל הפיטס ב-MotoGP כמרקחה. כמה וכמה קבוצות מנסות לשים יד על הרוכבים המוכשרים מיר וריינס, וזה עשוי לגרור סבב נהגים על חשבון רוכבים צעירים שבנו על מושב בקבוצת מפעל בעונה הבאה.

שאלה אחרת היא איזו יצרנית תתפוס את מקומה של סוזוקי על הגריד. אנשי דורנה, אולי כדי לייצר לחץ על סוזוקי או לשדר עסקים כרגיל, הכריזו שהם קיבלו כבר מספר פניות מיצרניות שונות, וזה לכשעצמו חולל חרושת שמועות. למשל, יש כבר מי שהעלה את ההשערה לגבי קאמבק של קאוואסקי שעושה חייל באליפות הסופר בייק, או אפילו כניסה היסטורית של ב.מ.וו.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד