חוצפה ספרדית: הקטנוע החשמלי של Nerva מאמץ טכנולוגיית סוללות חדשה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
יצרנית קטנועים חדשה שקמה מספרד מגייסת את טכנולוגיית הסוללות העדכנית ביותר כיום מענקית הרכב הסינית BYD. גולות הכותרת של הטכנולוגיה החדשה: 6,000 מחזורי טעינה שיספיקו ליותר מעשור של שימוש

קטנועים ואופנועים חשמליים עדין לא השתלטו על הכבישים, אבל מרוץ הפיתוח של דגמים חדשים מונעי חשמל נמצא בעיצומו. כמעט אין שבוע שבו אנו לא מתבשרים על מיזם חדש של יצרניות ותיקות או חדשות הנכנסות לעידן החשמל, כשהפעם אנו מדווחים על חברה צעירה ושאפתנית מספרד הנקראת Nerva (חוצפה בתרגום מספרדית) שחושפת קטנוע מנהלים חשמלי בשם EXE. על פניו אין כאן בשורה יוצאת דופן ומדובר בעוד קטנוע חשמלי מני רבים שגם מעוצב באופן גנרי למדי. אבל בכל זאת יש בשורה בקטנוע החדש של נרווה.

הבשורה מגיעה מהצד הטכנולוגי כאשר הספרדים, כמו לא מעט יצרניות קטנות אחרות, בחרו לקנות את יחידות ההנעה והסוללות מספקים חיצוניים. ספקית הסוללות של נרווה היא חברת BYD, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין ואחת המובילות בעולם בפיתוח מערכות הנעה חשמליות לכלי רכב.
נכון לעתה רוב הכלים החשמליים בעולם משתמשים בשני סוגים של סוללות חשמליות: הכלים הזולים והפשוטים עושים ימוש בסוללות ניקל-מטאל בעלי קיבולת נמוכה אך עלות יצור זולה והכלים היקרים והתקדמים יותר עושים שימוש בסוללות ליתיום-יון בעלות קיבלות גבוהה יותר, אך מחיר גבוה יותר.

הסוללה אותה מספקת BYD לקטנוע החשמלי של נרווה מיוצרת בטכנולוגיית ליתיום-איירון-פוספט (LFP) שנחשבת כיום לטכנולוגיית הסוללות המתקדמת ביותר כיום לצד סוללות הליתיום-פולימר. מבלי להיכנס להרצאה טכנית מייגעת, נסכם כי היתרון של סוללות ה-LFP בא לידי ביטוי בכך שהן יכולות לספק פי 2 מחזורי טעינה מסוללות רגילות ללא פגיע בקיבולת האנרגיה, הן פחות דליקות ורגישות לחום ולקינוח נעדרות חומרים רעילים כמו קובלט.

ואיך זה בא לידי ביטוי בפועל? לסוללה שב-EXE קיבולת של 5.67 קילוואט/שעה המספקים לטווח רכיבה מרבי של 150 ק"מ במצב רכיבה חסכוני, 115 ק"מ במצב רכיבה רגיל. טעינה מלאה שלה משקע בייתי תארוך קצת יותר מ-4 שעות והיא בעלת אורך חיים מוצהר של 6000 מחזורי טעינה מה שאומר שתאורטית ניתן לטעון אותה בכל יום למשך 16 שנה. הרבה יותר מאורך החיים הצפוי לכל קטנוע כלשהו.

לטענת אנשי נרווה, נכון לעתה ה-EXE הוא הקטנוע הראשון שעושה שימוש בטכנולוגיית סוללות שכזו. כנראה שיש לכך סיבה כיוון שסלולות אלו כבדות יחסית, ומה שמורגש פחות כשמדובר במכונית מורגש הרבה יותר כשמדובר בקטנוע. ואכן, ה-EXE שוקל לא פחות מ-227 ק"ג – כמעט כמשקלו של אופנוע תיור בנפח 1000 סמ"ק. כדי להניע את כל המאסה הזו מצויד EXE במנוע חשמלי בהספק של 12.1 קילוואט (16.2 כ"ס). לא הרבה, אבל מספיק כדי להאיץ את הקטנוע ל-50 קמ"ש ב-4.5 שניות ול-80 קמ"ש ב-10.5 שניות בדרך למהירות מרבית של 125 קמ"ש – לא רחוק מביצועים של קטנועי 200-250 סמ"ק.

לאור משקלו הגבוה, טוב עשו בנרווה שמיצבו את ה-EXE כקטנוע מנהלים מהודר, כשהוא מגיע עם מפרט נאה. הוא מצויד בחישוק 15 אינטש מלפנים ו-14 אינטש מאחור, צמד בלמי דיסק קדמים (הכרחיים לבלימת המאסה), לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 5 אינטש עם קישורית BT, 3 מצבי רכיבה, תאורת LED מלאה בחזית ועוד.
כמו לא מעט מיזמים דומים, גם הקטנוע של נרווה ייוצר מסין כדי לחסוך בעלויות. מחירו של EXE יעמוד בספרד על 3,400 יורו כאשר במסגרת התכנית הממשלתית במדינה ישנו תשלום נפרד קבוע על חכירת הסוללות.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד