זירו מציגה: אופנוע מקושר לישראל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
הדבר החשוב והמלהיב ביותר באופנוע החשמלי המעניין ביותר בעולם כיום הוא דווקא הקשר לישראל. חוץ מזה הוא מגיע ל-200 קמ"ש וטווח הנסיעה המרבי שלו 320 ק"מ

בהשקה בו זמנית בשלוש יבשות השיקה הערב (שעון ישראל) חברת זירו את SR/F החדש שלה, שראוי להיחשב נכון להיום לאופנוע החשמלי החשוב ביותר בעולם. SR/F הוא לא רק דגם חדש, ולא רק אופנוע שמיישם גישה תכנונית חדישה "מלמעלה למטה" – אלא גם כלי דו גלגלי סדרתי ראשון בעולם שתוכנן מראש ככלי רכב "מקושר" (Connected).

זירו, למי שלא יצא עד היום להכיר, היא ללא ספק "הטסלה של עולם האופנועים" – יצרנית צעירה מאד, בלי כל רקע היסטורי בייצור כלי רכב, שעושה בשנים האחרונות בית ספר ליצרניות רכב בנות מאה ויותר, חברות כמו ב.מ.וו, הארלי דוידסון, דוקאטי או KTM שנכנסו רק לאחרונה לתחום ההנעה החשמלית.
SR/F הושק הערב אחרי כ-18 חודשי פיתוח אינטנסיביים, ובמרכז הפרזנטציה שלו עמדה תכונה חשובה ביותר לכל מי שמפעיל כיום כלי רכב חשמלי: היכולת להבין באופן מדויק מה מצב הסוללה ומערכת ההנעה, ומה המשמעויות שנגזרות מכך מבחינת טווח נסיעה, שיטת טעינה ומצבה המדויק של הסוללה. בדיוק כאן, בנקודה המרכזית ביותר לאופנוע הזה ולתחום ההנעה החשמלית בכלל – יש מקום לגאווה ישראלית, מפני שמי שעומדת מאחורי מערכת הניטור של האופנוע הזה היא חברת סטארקום הישראלית מכפר סבא.

סטארקום, חברה שהעיסוק השוטף שלה הוא פיתוח, ייצור ותפעול מערכות לאיתור, ניטור ומניעת גניבות, פיתחה בשיתוף פעולה עם זירו את מערכת הטלמטריה והאיתור, ואת האפליקציה הסלולרית שמאפשרות את הקשר הרצוף של כל אופנוע אל "האח הגדול" שבמחשבי חברת זירו, ואל בעל האופנוע או הרוכב עליו.

אנשי זירו מכנים את מערכת הקישוריות שלהם Cyper 3, והשקף הראשון של הפרזנטציה שלהם מציג את הרכיבים העיקריים של המערכת ואת שתי שותפות הפיתוח שלהם: 'בוש' הגרמנית, שהיא "בסך הכל" יצרנית החלקים הגדולה ביותר בעולם עבור תעשיית הרכב (ומי שהמציאה בין השאר את ה-ABS ואת בקרת היציבות), וסטארקום מכפר סבא.

כאמור, אנשי זירו מגדירים את SR/F החדש "האופנוע הסדרתי המקושר הראשון בעולם", והם מפרטים ומספרים שמערכת הניטור מאפשרת להם, ולרוכב, לדעת בכל רגע נתון מה מצבו של האופנוע מבחינת פרמטרים שמשפיעים על טווח הנסיעה ועל מצבו "הבריאותי". מבחינתם נפתח פתח לעולם רחב של דיאגנוסטיקה שעד כה בוצע פיזית רק בתוך מוסכי רשת השירות. בנוסף, המערכת מאפשרת ל'זירו' לבצע עדכוני תוכנה למערכות הניהול של המנוע והסוללות "דרך האוויר", וכך לשנות פרמטרים שונים במערכת ההנעה כדי לשמור עליה ולהאריך את חייה. המערכת אף שולחת התראות לרוכבים שמאפסנים את האופנועים שלהם למשך תקופות ארוכות (למשל במדינות קרות) כאשר היא מזהה שהסוללה מגיעה למצב טעינה נמוך שעלול לפגוע בתפקודה העתידי.

הרוכב מקבל נתונים אודות הרכיבה והמסע שלו – למשל מה מצב הסוללה או מצב הטעינה כאשר האופנוע מחובר למקור מתח, וגם – לא פחות חשוב – מה המיקום שלו וכן התראות אם האופנוע זז שלא בטובתו מן המקום שבו הוא אמור להימצא. הרוכב חשוף גם למידע אודות תקלות דיאגנוסטיקה ומקבל הודעות שמזכירות לו כאשר עליו לטעון את הסוללה. הרוכב יכול גם לשמור או לחלוק עם מקורביו נתונים אודות נסיעות שביצע, מהירויות, מרחקים וכיוצא באלה. רוכבים שיהיו מעוניינים בכך יכולים לחלוק מידע כזה גם עם חברת הביטוח שלהם – בהנחה שזה יועיל מבחינת עלות פרמיית הביטוח.

באמצעות האפליקציה הסלולרית אפשר לעצב גם את ממשק המשתמש שנשקף דרך המסך הדיגיטלי של לוח המכשירים הוירטואלי (בכוונה זה לא מסך מגע, היות שרוב הרוכבים ממילא עטויים בכפפות).
חדשות לא פחות חשובות מבחינת זירו, כמובן, הן שהם השיקו אופנוע חדש… ובעניין זה צריך להתחיל לתאר דווקא את מה שאין בו: סוללה חדשה. הרכיב המרכזי והיקר ביותר בכלי רכב כזה נותרה סוללת ה-14.4 קילוואט שעה הקיימת של זירו, והשינוי העיקרי הוא עיצוב מחדש של האריזה שלה כדי שהיא תוכל "לדגמן" את מה שמעצבי החברה רצו להביע. במקום לעטוף את הסוללה ולהצניע אותה אי שפ בתוך השלדה, או ליצור רושם מזויף כאילו שזה חלק מן המנוע – מעצבי זירו בחרו בגישת "הפוך על הפוך" והחליטו להדגיש שמדובר בכלי רכב חשמלי, ושהסוללה היא לב ליבו.

מה שכן השתנה זה מנוע חשמלי מחודש ומחוזק (אנשי זירו מכנים את SR/F החדש שלהם "מטוס קרב חשמלי") אשר מספק 110 כ"ס ומומנט מרשים של כ-20 קג"מ ומסוגל להטיס את האופנוע למהירות מרבית של 200 קמ"ש. אם נוהגים באחריות אפשר לסחוט מן המערכת החשמלית טווח נסיעה תיאורטי מרבי של 320 ק"מ בין טעינות. טעינה מלאה של הסוללה, עם מטען מהיר, אורכת שעה אחת. מי שרוצה יותר כוח או טווח נסיעה מוגדל יכול לבחור בגרסה המשודרגת ולקבל סוללה שאוגרת 25% יותר אנרגיה.
כמו רוב האופנועים החשמליים ורבות מן המכוניות (לאו דווקא חשמליות), מערכת ניהול המנוע מאפשרת לבחור בין מצבי נסיעה שונים (כלומר רגישות מצערת ועוצמת מנוע) – ואלה מכונים 'ספורט' (100% כח), 'סטריט' (75% מכח המנוע) ו'גשם' (50% מן המומנט).

הנקודה הישראלית

מנכ"ל סטארקום, אבי הרטמן, אשר נכח באירוע ההשקה בהולנד אמר ש"לפני שלוש שנים הגדירה סטארקום את היעדים העתידיים שלה ובהם התקשרות עם יצרניות של כלי רכב חשמליים. זאת מתוך הבנה שבעוד שנים ספורות יתפסו כלי רכב אלה את נתח הארי של מכירות רכב בעולם. סטארקום רוצה להוביל את התעשייה בתחום התקשורת אל כלי רכב, והבחירה שביצעה יצרנית האופנועים החשמליים המובילה בעולם – זירו – מוכיחה היטב את היכולות של החברה שלנו".

לחיבור בין סטארקום ל'זירו' אחראי יוסי שברצטוך שהצטרף להנהלת סטארקום לפני כשנתיים כאחראי על הקשר אל תעשיית הרכב. לדבריו, "חשיפת הדגם החדש מהווה אבן דרך בתעשיית האופנועים וכמובן שגם עבורנו. במקביל לעבודה מול זירו אנחנו מנהלים גם מו"מ עם יצרניות נוספות, ואנחנו בטוחים שהסרת מעטה הסודיות לאחר החשיפה הערב תקל עלינו להביא את המו"מ האלה לסיום מוצלח".

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד