ה-MotoGP נכנס לעידן החשמל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
דורנה צועדת עם הזמן ומשיקה את סדרת מרוצים חדשה לאופנועים חשמלים תחת השם MotoE שתערך בצמוד לסבב ה-MotoGP. האם מדובר בעתיד של מרוצי האופנועים או בגימיק לטובת יחסי ציבור?

מראשית ההיסטוריה המוטורית, מרוצים תמיד היוו את חזית הפיתוח הטכנולוגית כשהכלל קובע שהטכנולוגיה שמנצחת מרוצים היום תהיה על האופנוע שלכם מחר, או לכל הפחות בשנים הקרובות. לכן בימים אלו שטכנולוגיית ההנעה החשמלית הולכת ותופסת תאוצה זה רק מתבקש שהמסלול יהווה את אחת מזירות הפיתוח העיקריות מחוץ למעבדות.

בעולם הארבע גלגלי כבר מתקיימת בשנים האחרונות סדרת הפורמולה E ומכוניות הפורמולה 1 כבר משתמשות במנועים חשמליים כמנועי עזר (KERS), אבל האופנועים דווקא מפגרים בתחום. אמנם ישנן מספר תחרויות פיתוח לאופנועים חשמליים המתקיימות על מסלולי המרוצים, אך עד כה לא נוצרה סדרת מרוצים רשמית בסדר גודל חובק עולם ועתיר ממון כמו סדרות ה-MotoGP, הסופרבייק או מרוצי ה-AMA.

ובכן, המצב עומד בפני שינוי, כשאתמול בערב השיקה ברומא חברת דורנה, המחזיקה בזכויות על סדרות ה-MotoGP והסופרבייק, בשיתוף ה-FIM את סדרת המרוצים החדשה המבוססת על אופנועים חשמליים. הסדרה החדשה מכונה MotoE ותצא לדרך בצמוד לעונת 2019 של ה-MotoGP. בעונה הראשונה תהיה צנועה למדי ותכלול חמישה סבבים בלבד שיערכו במסלולים באירופה, אך הכוונה עם הזמן להרחיב את הסדרה להיקפים נרחבים יותר.



כל מרוץ יכלול כ-10 הקפות בלבד (בהתאם לאורך המסלול), פחות ממחצית ההקפות במרוץ MotoGP ממוצע. הסיבה למרוץ הקצר נעוצה בין היתר בקיבולת הסוללות כשהעדפה של מתכנני הסדרה היא שהמרוצים יהיו אינטנסיביים ומהירים ככל הניתן, ללא חישובים וטקטיקות של חיסכון באנרגיה. עם זאת הסיבה הלא רשמית היא בכך שטכנולוגיית הסוללות היום עדין לא מפותחת דיו כדי לאפשר טווח רכיבה במצערת מלאה עם מהירויות של למעלה מ-200 קמ"ש במרוץ שלם שאורכו כ-150 ק"מ.

מן הסתם ההתפתחות הטכנולוגית שתיעשה גם בזכות המרוצים תאפשר לשנות את המצב בעתיד. טווח המרוץ הקצר יאפשר גם לקבוצות לא להתעסק יותר מידי בחישובי אורך החיים של הצמיגים אותם תספק לסדרה חברת משליין, שהיא גם הספקית הרשמית של הצמיגים לסבב ה-MotoGP.

סיבה נוספת לאורך המרוץ הוא גם הזמן הנדרש להקצות על המסלול עבוד סדרת מרוצים נוספת, הדורשת גם מקצי אימון ודירוג, בנוסף לשלושת הקטגוריות המתקיימות בכל סבב MotoGP ולפעמים גם מקצים של סדרות מרוצים מקומיות.

מונופול על הגריד
מי שמצפה לראות תחרות טכנולוגית עזה בין היצרניות על הגריד של ה-MotoE צפוי להתאכזב.  מעט מאד חברות עוסקות היום בפיתוח אופנועי ספורט חשמליים וכל עוד התקנות לא מחייבות, אזי גם היצרניות המשתתפות בסבב ה-MotoGP לא ימהרו לשפוך עשרות מיליוני דולרים על פיתוח אופנועים שכאלו, לבטח כשאי אפשר להפיק מכך רווח ישיר על ידי מכירת אופנועים סדרתיים לציבור הרחב. זאת הסיבה שעל הגריד של ה-MotoE יעמדו 18 אופנועים זהים.

את האופנוע תספק חברת אנרג'יקה האיטלקית המייצרת מזה שנים את ה-Ego, אופנוע ספורט חשמלי שניתן לרכוש אפילו בישראל. ה-Ego הסדרתי ישמש בסיס לגרסת הגרנד פרי המכונה EvoGP, עם שינויים הכרחיים כמו מתלים ובלמים משודרגים, פרינג קל יותר וכמובן ויתור על פנסים, מראות ואבזור כביש. הביצועים יהיו דומים לאלו של אופנוע הכביש, אך גרסת המסלול קיבלה תוספת של 2 כ"ס למנוע החשמלי שהספקו 147 כ"ס והגבלת המהירות המרבית הוסרה, כשגרסת המסלול מסוגלת להגיע למהירות של 250 קמ"ש. כלומר בטווח הביצועים של קטגוריית ה-Moto3.

כיוון שהאופנועים יהיו זהים עיקר התחרותיות תגיע מכיוונם של הרוכבים. אלו יגיעו משבעת הקבוצות הפרטיות של ה-MotoGP שיאיישו כל אחת שני אופנועים על הגריד. סביר להניח שאלו לא יהיו הרוכבים הראשיים של הקבוצות אלא רוכבי פיתוח, אך על פי התקנון שפרסמה דורנה רוכבים אלו ידרשו לניסיון במרוצים. ארבעה אופנועים נוספים יוקצו לקבוצות מקטגוריות ה-Moto2 וה-Moto3 שיהיו מעוניינות להשתתף בסבב.



יש עתיד?
השאלה הגדולה היא האם באמת יש לסדרת ה-MotoE סיכוי להצליח. על פניו נראה כי בהיעדר יצרניות שמשקיעות כספים כדי להיכנס לתחרות ההתפתחות הטכנולוגית של האופנועים, או יותר נכון האופנוע היחיד על הגריד, תהיה מוגבלת. קבוצות המרוצים הפרטיות שישתתפו בסדרה ידרשו להשקיע משאבים בסדרת מרוצים נוספת כחלק מתנאי ההשתתפות ב-MotoGP, על אף שהיא לא ממש מועילה להם, כשקשה לראות מדוע יקצו את זמנם של טובי המוחות בפיטס דווקא לסדרה זו ולא בניסיון לרדוף אחרי אופנועי המפעל של ה-MotoGP.

אבל מי שיכריע את הכף יהיה העניין שיגלה הקהל בסדרה החדשה. על פניו כשהאופנועים שווים והכל תלוי ברוכבים צפויים להיות קרבות עזים על המסלול, אבל נכון לעתה ללא רוכבים בעלי שם קשה לראות כמה עניין תצליח סדרה שכזו לעורר בקרב הצופים, שגם לא יוכלו לשמוע את האופנועים השועטים מעבר לפניה עם מנועים על הקו האדום. קרוב לוודאי שעבורם זו תהיה עוד דרך להעביר את הזמן בסוף השבוע המוטורי עד הזינוק של הרוכבים בקטגוריה הבכירה.

אז עם מה נשארנו? עם סדרת מרוצים שעושה יחסי ציבור טובים לדורנה וה-FIM, תוריד מגבם ארגונים ירוקים שמבחינתם מרוצים הם עסק מזהם ומיותר, אולי תמכור אופנועים עבור חברת אנרגי'קה אבל ספק אם תעניין באמת את חובבי מרוצי האופנועים והספורט המוטורי.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד