האיטלקים אומרים לא לוספה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ערי אירופה ממשיכות במאמץ להבטיח אוויר נקי לתושביהן ופעם הנפגעת העיקרית היא וספה, שדגמיה הישנים לא יורשו לנוע דווקא בעיר בה נולדו

מדינות האיחוד האירופאי מובילות את המאבק העולמי בזיהום האוויר, והדבר משפיע גם על העולם הדו-גלגלי. בתחילת 2020 יכנס לתוקפו תקן יורו חדש ומחמיר מבעבר שישפיע משמעותית על הכלים הדו-גלגלים המוכרים לנו, אבל גם כלים דו-גלגליים ישנים יאלצו להתמודד עם תקנות וחקיקה ירוקה. ערים גדולות באירופה פועלות כדי להגביל את תנועת הרכבים המזהמים בתוכן, בין אם מדובר בהטבות לכלים חשמליים נקיים, הטלת מס על כלים מזהמים שיכנסו למרכזי הערים ועד לאיסור מוחלט של כניסה של רכבים מזהמים.

אחת הערים הבולטות באיטליה שמאמצות חוקים ותקנות מחמירות כדי להפחית את זיהום האוויר היא גינואה, העיר בה נוסדה פיאג'יו היצרנית של וספה. באופן אירוני, דווקא בעיר בה נולד אחד האייקונים הדו-גלגליים והאיטלקים הגדולים מכולם אמורה להיאסר בקרוב התנועה על חלק מהוספות הסופר פופולאריות באיטליה.


על פי הצעת חוק שהגיש ראש העיר החדש מרקו בוצ'י למועצת העיריה לפני מספר ימים, תיאסר הכניסה לעיר של קטנועי וספה הדו-פעימתיים משנת 1999 ומטה, ובנוסף של דגמי הפרימוורה 125 ו-150 סמ"ק המודרנים יותר שעדין נחשבים למזהמים. הצעת החוק המקומית של ראש העיר היא חלק מתכנית כוללת שנועדה לעודד מעבר לכלים חשמליים ולא מזהמים בתוך גינואה, הסובלת מצפיפות רבה והיעדר תחבורה ציבורית נאותה (נשמע לכם מוכר?) ובה כמות קטנועים ובעיקר וספות גבוהה. בכך הופכת גינואה לעיר הראשונה באיטליה האוסרת תנועה של כלים דו-גלגליים ישנים עם מנועי שתי פעימות, זאת לאחר שהשנה אסרה עיריית אמסטרדם על תנועה של קטנועים מתחת לשנת ייצור 2011 ובפריז אסורה התנועה בימי חול של כלי דו-גלגליים משנת 200 ומטה.


ההצעה לאסור נסיעה של וספות דו-פעימתיות בתוך גינואה הוצעה כבר בשנת 2016, אך נדחתה עקב לחץ ציבורי כדי לא לקלקל את חגיגות ה-70 שנה לוספה. גם להצעת הנוכחית ישנה התנגדות, כאשר מועדוני וספות בעיר ומחוצה לה מתאגדים בקמפיין ברחבי איטליה וברשת שכותרתו "אל תיגע בוספה שלי" עם התיוג lamiavespanonsitocc# . לטענת חובבי הוספות, בעיר ישנם כ-3,000 וספות דו-פעימתיות ישנות בלבד, ופליטת המזמים שלהם הכוללת שלהם היא מזערית ביחס לזיהום מאוניות העוגנות בנמל העיר.

 

וספה PK 1983. אין כניסה לגינואה



מן הצד השני, ראש העיר לא מתרגש מהמחאה והגיב "אף אחד לא אמר שאנחנו לא רוצים קטנועים בעיר, אבל הם יהיו חייבים להיות עם מנועי ארבע פעימות".  כמו שזה נראה כרגע, ידה של העיריה במאבק הזה תהיה על העליונה והוספות הפולטות עשן כחלחל כנראה ינועו בגינואה רק באירועים מיוחדים של וספה ולא בימים כתיקונם.

בעבר כידוע, מנועי שתי פעימות בקטנועים היו נפוצים במיוחד בגלל פשטותם המכאנית ועלויות התחזוקה הנמוכות שהתאימו לייעוד העממי של הכלים קטני הנפח. כניסת תקני זיהום האוויר המחמירים במהלך שנות ה-2000 כמעט הכחידה את הקטנועים הללו לחלוטין, ורובן המכריע של היצרניות עבור למנועי ארבע פעימות מוזרקים ומקוררי מים יקרים יותר, אך מזהמים הרבה פחות. מנועי שתי פעימות נותרו כיום בעיקר באופנועי שטח, שם התקינה האירופאית מעט יותר מקלה עבורם כיוון שלא נועדו לנוע בכביש. כיום כבר קיימת טכנולוגיית הזרקה למנועי שתי פעימות (למשל בק.ט.מ/הוסקוורנה) שהפכו אותם לידידותיים בהרבה לסביבה, אך מחירה הגבוה מגביל אותה לשימוש רק לאופנועי שטח יקרים.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד