אתם יושבים?! עכשיו תפנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
לפנות מהר ומדויק בישיבה זאת כמעט אומנות. כך תצברו ביטחון בתנוחה החשובה ביותר לפניות חדות, ותצאו מהן כמו מלכים

דמיינו את התרחיש הלא כל כך מופרך הזה, בטח אם אתם רוכבים מתחילים: אתם יוצאים בשבת לרכיבת שטח עם חבר. כשהדרך ישרה, שניכם מהירים, אך לפתע אתם מבחינים בסיבוב חד. החבר שלכם בולם מאוחר, משכיב את האופנוע בתוך הפנייה ויוצא ממנה במהירות. ואתם? אתם בולמים מוקדם מדי, מסתובבים לאט, ופותחים גז רק אחרי שכבר התיישרתם עם הדרך.

בחודש הקודם פורסם המדריך לרכיבה בעמידה. כמו שלמדנו, רכיבת אנדורו מבוססת רובה ככולה על תנוחות רכיבה שונות בעמידה, אך פניות חדות מ-90 מעלות מומלץ לבצע בישיבה. מטרת מדריך זה היא לתת מספר כלים איתם נוכל לצאת לשטח, ולבצע את הפניות הללו כמו שצריך. הניסיון על אחריותכם בלבד.

שלבי הפנייה:

  1. השלב הראשון הוא הכניסה לפנייה, לאחר שהתחלנו להאט. יש לעבור מעמידה לישיבה כמה שיותר מאוחר, כמעט ברגע האחרון, וזאת על מנת לשמר שליטה מרבית על הבלמים.
  2. השלב השני והעיקרי הוא במהלך הפנייה עצמה. חלק זה מבוצע ללא נגיעה בבלמים, כשהאופנוע מוטה לצד. בשלב זה נשתמש בטכניקת גשש: ניישר ונשלח את הרגל הפנימית קדימה, כך שתהיה מקבילה למזלג הקדמי. תנועה זאת תגרום להעברת משקל טובה יותר לפנים, תייצר לנו זמן תגובה מהיר יותר למקרה בו נדרשת הורדת הרגל לקרקע – ובסך הכול תיתן לנו את הביטחון הנדרש. תוך כדי, נפנה את המבט אל המשך קו הפנייה הרצוי.
  3. השלב הסופי הוא היציאה מהפנייה. זהו הרגע בו נפתח את הגז, ונחזיר את הרגל המגששת כמה שיותר מהר לרגלית. זאת כדי שנקבל יציבות ושליטה בזמן האצה.
כשלא הכל עובד חלק, הרגל המגששת מצילה את המצב

מנח הגוף בזמן הישיבה:

  • צד הישבן: יש לשבת בצדו החיצוני של מושב האופנוע, כך שרק חצי ישבן יהיה במגע עם המושב, בצד המנוגד לכיוון הפנייה (כלומר, אם נפנה שמאלה נשב בחלק הימני). אז נשכיב את האופנוע לפנייה ונשמור על פלג גוף עליון זקוף וישר, תנוחה שתסייע לנו להשיג יותר אחיזה.
  • המיקום על המושב: נשב בחלקו הקדמי של המושב, ממש קרוב למיכל הדלק, כך שנוכל לראות את הצמיג הקדמי. מיקום זה מקל על המעבר לעמידה; שומר על מרכז הכובד נמוך; ודוחס את המתלים הקדמי והאחורי באופן שווה, כך ששניהם יעבדו עבורכם.
  • תנוחת המתקפה: המרפקים יהיו גבוהים ומשוחררים כלפי חוץ, וזאת לצורך היגוי מהיר.
  • טכניקת גשש: כפי שציינו בפרק שלבי הפנייה, נשלח את הרגל הפנימית קדימה כך שהיא תהיה מקבילה למזלג הקדמי.

תרגול:

  1. בשלב הראשון של התרגול, נרכב בעקלתון (סלאלום) בשטח פתוח, תוך שאנחנו יושבים על המושב ושומרים על מהירות נמוכה. בזמן ההטיות ימינה ושמאלה נקפיד על הדגשים שפרטנו קודם לכן. אין לשחק עם הגז באגרסיביות בחלק זה – אנחנו רוצים לשמור על אחיזה.
  2. בשלב השני של התרגול, נציב לנו בשטח זוג עצמים ונרכב ביניהם בשמיניות בישיבה, תוך שמירה על הילוך קבוע. נקפיד על מנח הגוף היושב בזמן שאנחנו מבצעים את שלושת שלבי הפנייה – כניסה, הפנייה עצמה והיציאה.
  3. בשלב הבא נרחיק בהדרגה את העצמים, ונעלה לאט לאט את מהירות הפנייה. נעשה זאת תוך הקפדה על בלימה מאוחרת ממש לפני הכניסה לפנייה, ופתיחת גז מוקדמת ככל האפשר ביציאה ממנה.
  4. בשלב הסופי של התרגול, נעמוד בטווח שבין הפניות ונתרגל את המעבר עצמו מעמידה לישיבה. נוסיף לביצוע גם העלאת והורדת הילוכים.
מרפקים גבוהים (תמונה: pixabay.com)
מרפקים גבוהים (תמונה: pixabay.com)
ישיבה בחלק הקדמי (תמונה: pixabay.com)
ישיבה בחלק הקדמי (תמונה: pixabay.com)
פלג גוף עליון ישר וזקוף (תמונה: pixabay.com)
פלג גוף עליון ישר וזקוף (תמונה: pixabay.com)
ישיבה בצד החיצוני (תמונה: pexels.com)
ישיבה בצד החיצוני (תמונה: pexels.com)
רגל פנימית מגששת (תמונה: pexels.com)
רגל פנימית מגששת (תמונה: pexels.com)
שומרים על מבט קדימה (תמונה: pexels.com)
שומרים על מבט קדימה (תמונה: pexels.com)
החזרת הרגל המגששת לרגלית (תמונה: https://media.defense.gov)
החזרת הרגל המגששת לרגלית (תמונה: https://media.defense.gov)

הערות והמלצות נוספות:

  • אם ניכנס לפנייה בעודנו לוחצים את הבלמים – נאבד את הזרימה בחלק העיקרי וכתוצאה מכך נקבל יציאה איטית. עדיף להאט יתר על המידה לקראת הכניסה, ולהרוויח זרימה ויציאה נקייה ומהירה.
  • יש לשים לב שאנחנו לא ממוקמים גבוה מדי עם הגוף בעת הכניסה לפנייה. במעבר מעמידה לישיבה, לחצו את האופנוע מטה.
  • הקפידו כמה שניתן על מבט רחוק קדימה אל עבר היציאה.
  • להגברת האחיזה בסוף חלק הפנייה העיקרי ובזמן פתיחת הגז, לחצו עם הרגל החיצונית על הפג.

כתבות נוספות

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד