אחים לחשק: בטא 3500RR 4T ו-300RR 2T במבחן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אחרי יותר מידי זמן בבידוד, יצאנו לתת בגז על שנים מדגמי האנדורו הבולטים של בטא לשנת 2020. היה חם!

בטא היא כוח עולה בשוק האינדורו המקומי, שבשנים האחרונות חם מתמיד. יצרנית הבוטיק האיטלקית שעשתה קאמבק לישראל לפני כמה שנים אמורה להיות התשובה המקומית של "מטרו מוטור" להגמוניה של ק.ט.מ והוסקוורנה (ובקרוב גם גאס גאס) בתחום האנדורו. דגמי 2020 של בטא עברו לא מעט שינויים (על כך בהמשך) ונחתו כאן בסתיו האחרון. למרות הסקרנות, בעקבות הקורונה והמצב, נאלצנו להתאפק עד שהזדמן לנו לעלות עליהם ולתת בגז. מצד שני, הקיץ הוא העונה החמה, תרתי משמע, לרוכבים. אז בדיוק בזמן לקחנו שנים מהדגמים היותר פופולארים ורלוונטים של בטא עבור הרוכבים המקומיים: 300RR הדו-פעימתי ו-350RR הארבע- פעימתי.

הכרות ראשונית
בטא 350RR הוא האנדורו הפופולארי בישראל מתוך ליין מרובעי הפעימות של המותג האיטלקי. כמו כל דגמי בטא לשנת 2020 גם 350RR התחדש בשלדה חדשה וצרה יותר עם גאומטריה שונה, נוסף לבולמים קדמיים חדשים. המנוע קיבל צילינדר וראש חדשים ומשופרים, כשמערכת הזרקה וניהול מנוע עודכנו אף הם. את החבילה משלימה פלסטיקה חדשה לטובת מראה מסוקס.

300RR הדו-פעימתי הוא הדו"פ הבכיר בהיצע של בטא. דגמי השתי פעימות עברו לקראת 2020 פחות שינויים מאשר אחיהם המרובעים, אך עדין ישנם לא מעט עדכונים מהותיים ובראשם הוספת גל איזון לטובת הפחתת הרעידות, ראש מנוע משופר ושלדה חדשה הצרה ב-2 ס"מ וקשיחה יותר לעומת הדגם היוצא. הבולמים עברו כיול מחדש לטובת פעולה פרוגרסיבית, ומתחת לפלסטיקה החדשה לחלוטין ישנו מיכל דלק מוגדל בנפח 9.5 ליטר.

למרות הלחות והחום של חודש יולי, הגענו לאסוף את הכלים ממרכז החדש של בטא בהוד השרון- מה שהיה סוכנות "מוטוריקה" הוותיקה ובימים הקרובים יהפוך רשמית לבית המרכזי של מותג בטא בישראל.  אבל אנחנו כאן כדי להזיע, אז לא בזבזנו זמן, עלינו על הכלים ונתנו סטרטר.

בטא 350RR
בטא 350RR 4T
כבר כשעולים על ה-350RR הכל מרגיש במקום. האופנוע בנוי לתלפיות, בעל גזרה ותחושה צרה וקלילה ונראה שיעמוד ויתבגר יפה באנדורו דורשני כולל נפילות. המושב קשיח ומזכיר לך כבר אחרי דקה שבשטח משתדלים לעמוד. אין כל-כך על מה לנוח שם. לבטא לוח תצוגה דיגיטלי קטנטן, מיכל דלק בנפח של כ-9.1 ליטר ומשקל רטוב של כ-108 ק"ג. העיצוב החדש הכולל כידון ורגליות רחבות יותר לעומת השנה הקודמת, מבנה מיכל ופלסטיקה שונה, תורם לחיבור עם הכלי ולתחושת הזרימה ויש גם נקודות אחיזה בכנף האחורית למצב בו אין ברירה, ואתם צריכים לשנות את מיקום האופנוע ידנית.  גובהי רק 173 ס"מ ולא הרגשתי לרגע שהאופנוע גדול עליי.

כבר ברכיבה המנהלית בדרך לשטח ניתן להגיד שההילוכים עוברים מדויק ובקלות, המנוע מגיב מגניב ומדרבן לתת לו לשחרר את מה שיש לו לתת. בדרך לאזור נחשונים אנחנו עוברים בכמה מעברי מים של הירקון, וזו הזדמנות מעולה לבחון את זוג מפות ההצתה איתם מגיע האופנוע כסטנדרט: "חלש" שכמובן ממתן את תגובות המנוע או "חזק" שמשאיר אותו שמח ותגובתי יותר. ההבדל מורגש ועם זאת, בשני המצבים ה-350 לא פראייר.

כמקובל בנפח הביניים שהתפתח בעשור האחרון, אופנועי האנדורו המרובעים בין הנפחים 300-350 סמ"ק מנסים לשלב בין כוח מוגבר לעומת ה-250 לבין שליטה וזריזות לעומת ה-450 וכל הטוב הזה בדרך כלל משודך למימדים שמזכירים יותר את אופנועי 250 הסמ"ק. בטא 350RR פוגע בול בפוני ומשרה בי ביטחון מהרגע הראשון. הוא עולה בסל"ד מהר, הוא עוזר לי לייצר אחיזה ולהתקדם בקצב טוב. בלחיצה החלטית יודע לעלות לווילי נשלט, וכשאני מוריד אותו נמוך בהשכבה ומכניס אותו לדריפט והוא מחמיא לי חזרה. איזה כיף! המנוע עובד חלק ומפיק צליל טוב גם עם דוד הפליטה המקורי ויש כאן יתרון. זה אופנוע שאין סיבה לשפר, פשוט לצאת מהסוכנות ולרכוב.

הגאומטריה המחודשת בהחלט עוזרת לי להתחבר לאופנוע. מעבר על הגזעים והסלעים ברכיבה בסינגל מדגישים את המשקל הנמוך, את הכניעה של האופנוע לעבודת הגוף והתגובה אליה. אופנוע מתמסר. מערכת הבלימה כמעט אלימה. ליטוף הבלם האחורי נועל את הגלגל וגם הבלם הקדמי חזק באופן מופרז, כך ששניהם דורשים מהרוכב עדינות. הבולמים באופנוע מלפנים ומאחור הם מתוצרת "זאקס",מתכווננים מלא והתגלו כיחסית רכים במהירות נמוכה, ועם זאת עובדים מעולה בשטח הקיצי הטחון כשמהירות עולה. בהתנהלות במהירות בינונית הם הרגישו די קשיחים ומעייפים בהתאם ודחפו אותנו להעלות קצב כדי להינות מאופנוע מגהץ.



בטא 300RR 2T
כמו אחיו מרובע הפעימות, גם ה300RR T2 נראה טוב, בנוי באופן מוקפד והכל מורכב יציב ומוצק. המסכה והכנף הקדמית נראות ספורטיביות ולכל הדבר הזה נוח להתחבר דרך פלג הגוף התחתון. לחיצה על כפתור המתנע החשמלי מזרימה פקודת הנעה באורך קבוע והדו"פ הגדול מתעורר לחיים. מרעיד את קצות האצבעות והטוסיק למרות גל-האיזון המדובר. המנוע עובד מדויק. נחמד לנו לפגוש שוב דו"פ חדש שמוזן קרבורטור כי הסטנדרט העולמי רץ בספרינט להזרקה בגלל תקנות זיהום האוויר המחמירות,  ואנחנו אוהבים להתרפק עוד קצת על המוכר והאהוב.  או כמו שאור היטיב להגדיר: "ככה זה צריך להרגיש".

בסל"ד הנמוך ה-300RR מחזיק יפה. הוא מגרגר עצמו במעלה גבעה בסיבובים איטיים, כשבתוספת מעט גז אני מתקדם בכוונה במהירות הליכה ושומר על אחיזה אחידה. מול מכשולים הדורשים מהירות איטית ועבודת מצמד וגז כירורגית הבולמים מרככים את המפגש עם המכשול ואת הירידה ממנו. כשהמצערת נפתחת בשבילים האופנוע כמו משנה עורו. הכוח הדו-פעימתי מתפרץ כמצופה ממנו, המצמד ההידראולי מעולה וההילוכים עוברים ברכות והוא מתגלה כחיה חזקה שרק מחפשת לרוץ קדימה. האופנוע הזה פשוט זורם ועוזר לרוכב לשמור על הקו הרצוי ולהרגיש עליו בנוח.



בכוונה לא נגענו בכיווני הבולמים או בכיוון שסתום הכוח שיכול לשנות מקצה לקצה את אופי המנוע, פשוט כי נהננו ממנו כל כך כבר ב"סטאפ" הרגיל שלו. רוב הרוכבים יכולים בהחלט להסתפק בשתי מפות הצתה בינהן ניתן לעבור בלחיצת כפתור תוך כדי רכיבה. גם ב-300RR מערכת הבלימה התגלתה כחזקה באופן כמעט מוגזם, וצריך רק להתחיל ולגעת במנופים בכדי לקבל כוח בלימה משמעותי.  אופנוע המבחן צוייד בתוספות מיגון דוגמת מגיני ידיים סגורים, מגן סעפת מקרבון ומגן גחון מתכתי ואלו תוספות בגדר חובה אותן יש לקחת בחשבון בעת רכישת אופנוע כזה.



פעמיים בטא
בטא אמנם יצרנית בוטיק קטנה יחסית, אבל היא יודעת להשביח את מוצריה והאופנועים שלה בהחלט נמצאים ברף העליון של אופנועי האנדורו. בסופו של יום רכיבה לוהט שני האופנועים התגלו, כל אחד בדרכו, כמכונות אנדורו יעילות ומהנות כשלשניהם כמה מאפיינים משותפים.

350RR החדש קצת פחות עצבני מהזכור לי משנתונים קודמים, אבל לצד זה הוא עדיין אופנוע אנדורו סופר-מקצועי ושמח שגם בלי לעבוד עליו קשה הצלחתי להיות איתו מהיר, וזו מחמאה גדולה. הוא אופנוע מבושל בעל אופי שנראה טוב, עובד חלק  ויעשה לכם חשק לרכוב עוד ועוד. באופיו בטא 350RR מתאים למי שאוהב את האנדורו המגוון שכולל ספיישלים מכל הסוגים, דיונות, שבילים וגם את תאי השטח המסולעים והטכניים יותר. מחיר מחירון של 66 אלף ש"ח (61 אלף ש"ח לעסקת מזומן) מציב אותו בעמדת פתיחה טובה מול המתחרים הישירים האוסטרו/שבדיים היקרים באלפי שקלים.



עם המעבר להזרקה במנועים דו-פעימתיים ה-300RR בעל הקרבורטור יכול להיתפס לכאורה כמיושן, אבל הוא לא כיוון שהוא מאזן את המשוואה עם מיכל שמן נפרד וגל-איזון להפחתת הרעידות שמשפרים את השימושיות והנוחות, ומצד שני קרבורטור שמשאיר לנו את התחושה הדו"פית המוכרת ואת התגובות אותן אנחנו אוהבים. בטא 300RR הפתיע אותנו לטובה כאשר ללא שום התאמות ושינויים סיפק הרגשת חיבור טובה כבר מהרגע הראשון. לטעמנו, הוא משלב באופן מדויק בין הדו"פ הקרבי והפשוט לבין הקדמה הטכנולוגית. אופיו חזק ומתפרץ יכול לשרת היטב את מעלימי מדרגות הסלע לועסי הארד-אנדורו, כשהוא ידע לקחת את הרוכב לכל שטח באווירת דו"פ עליזה. מצד שני, גם מי שפחות מורגל לאנדורו דו-פעימתי חזק ירגיש עליו בנוח ובביטחון ואי אפשר להגיד את זה על כל 300 דו-פעימתי.

גם בטא 300RR מתומחר באופן אטרקטיבי ביחס למתחרים, כשמחירו עומד על  63 אלף ש"ח (או 58 אלף ש"ח בעסקת מזומן). למרות התמחור לאופנועים של בטא אין רגשי נחיתות כלל, נהפוך הוא. הם מתגלים כחבילה טובה, עם איכויות ויכולת במחיר שפוי יחסית. מי שחשקה נפשו באופנוע אנדורו מקצועי מעל לקטגוריית הביניים חייב לעצמו סיבוב על שני האופנועים הללו של בטא.

בחנו: דור אבן כץ ואור פרימנט

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

העסקים של THEDOO

חדש באתר

גלילה לראש העמוד